Zombies / Wicked Little Things

Wilbert Rietman
07-11-2007

6.9

Zombies / Wicked Little Things (DVD)

Karen Tunny (Lori Heuring) heeft een huis geërfd ergens in de bergen in een klein dorpje in Pennsylvania. Samen met haar dochters Sarah (Scout Taylor-Compton) en Emma (Chloe Moretz) is ze van plan hier naartoe te verhuizen en het huis op te knappen. Het pand staat op een heuvel waar vroeger ook een mijn zat. In deze mijn werkten vele kinderen onder barre omstandigheden. Veel van deze kinderen vonden ook de dood in de mijn. Men zegt dat deze jeugdigen nog steeds door de bossen zwerven op zoek naar vlees. In eerste instantie gelooft Karen hier niet in, maar na een aantal nachtmerries en een paar vondsten denkt ze hier heel anders over. De spookkinderen bestaan echt en dwalen rond als zombies. Zullen de Tunny-vrouwen hun verblijf overleven?

Kinderzombies en bos, dat zijn de voornamelijke ingrediënten voor de horrorfilm Wicked Little Things, in ons land uitgebracht onder de veelzeggende titel Zombies. Verwacht bij deze film geen ingenieus verhaal of spannende plottwists, maar gewoon een rechttoe rechtaan horror boordevol stereotypes en bloed. Op zich is hier natuurlijk niets mis mee. Verwacht bij deze prent een simpel verhaal, zoals ze al eerder verteld zijn. Niets nieuws onder de zon dus.
De regisseur van dienste is J.S Cardone. In het begin hadden de producenten Tobe Hooper overwogen als regisseur, maar dat is dus uiteindelijk deze Cardone geworden. Deze man was al eerder verantwoordelijk voor 8MM 2 en The Forsaken. Als producent en schrijver was hij al eerder betrokken bij producties als The Covenant, Sniper 2 en Sniper 3. Een veelzijdig mannetje dus. Zijn ervaring is ook duidelijk merkbaar. De film ziet er goed uit en doet niet onder voor andere producties in zijn genre. De verantwoordelijk voor het script is Ben Nedivi, op dit gebied een relatieve nieuwkomer. Hij liet zich voor deze vertelling inspireren door een verhaal van Boaz Davidson. Zijn verhalen vormden al eerder de basis voor menig film en ook als producent is de man nogal actief. Met al deze ervaring kon er in principe weinig misgaan. De eerste helft van de productie is dat echter wel het geval. De heren laten het gore-gehalte namelijk nogal lang op zich wachten en nemen ruim de tijd de karakters te introduceren. De bedoeling was waarschijnlijk om zo de spanning op te bouwen, maar dit plan is helaas mislukt. Pas als alle remmen losgaan, wordt de film interessant voor de doorgewinterde horrorliefhebber. Dan spat namelijk het bloed meer van het scherm en begint de spanning er ook echt in te komen. De cast staat onder leiding van Lori Heuring. Deze vrouw speelde voornamelijk in televisieseries en –films en had een aantal kleine rollen in wat voornamere producties. Dit geldt overigens ook voor een groot gedeelte van de overige castleden. De kans is dus groot dat de kijker ze herkent van kleine rollen in grote TV-series.
Zombies is hiermee een makkelijk weg te kijken, dertien in het dozijn, horrorfilm geworden. Alleen aan te raden voor de echte liefhebber. Deze groep zal in zijn nopjes zijn met de film en voor hen is dit dan ook een huurtip en niet meer dan dat. De film is overigens door de Bridge Entertainment Group uitgebracht op haar nieuwe label genaamd Films From Hell. Het is de bedoeling dat er elk kwartaal een aantal horrors en thrillers zullen verschijnen op dit label.

Genre: Horror
Speelduur: 90 min
Uitgever: Bridge Entertainment
EAN: 8711983481640

Het beeld staat in de verhouding 1.78:1 anamorf op de schijf, wat maar minimaal afwijkt van de oorspronkelijke verhouding van 1.85:1. Voor deze film is er minimaal gebruik gemaakt van licht in het algemeen. Dit heeft als gevolg dat de donkere scènes niet echt gedetailleerd zijn. Dit brengt de kijker wel op hetzelfde niveau als de hoofdkarakters van de film. De dagscènes kennen mooie, verzadigde kleuren en ogen heel natuurlijk. Wel is er veel filmgrain aanwezig. Ook is er licht edge enhancement toegepast. Het valt wel een klein beetje op dat we hier te maken hebben met een low budget productie. Beschadigingen zijn niet waar te nemen. Interlacing is dan wel weer aanwezig. Het Nederlandstalige ondertitelspoor is duidelijk leesbaar en staat op een aangename hoogte in het beeld. De film is verdeeld in slechts 6 hoofdstukken.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s), Dolby Digital 5.1 (448 kbit/s) en in DTS 5.1 (754 kbit/s) op de schijf. Het is een goed klinkende soundtrack geworden. De 2.0 track klinkt redelijk, maar de aandacht gaat toch vooral uit naar de twee 5.1 tracks. Nadruk van deze 5.1 tracks ligt op de voorste kanalen. Het grootste gedeelte van de filmgeluiden, alsmede de filmmuziek, komen via de voorste speakers. De surrounds geven hierbij de omgevingsgeluiden en incidentele geluidseffecten weer voor het ruimtelijke effect. Het laag is met name in de muzikale score aanwezig, waarbij sporadisch het LFE kanaal wordt aangesproken. Dialogen zijn altijd goed te volgen en komen, zoals het hoort, uit de centerspeaker. Tussen de Dolby Digital en DTS track zit niet direct hoorbaar enig kwaliteitsverschil.

Het menu van Zombies bestaat uit een statisch scherm in de verhouding 1.33:1. Extra’s met betrekking tot de film zijn er niet. Wel zijn er onder het kopje “Trailers” 4 bioscooptrailers te vinden van andere producten uitgegeven door Bridge. De keep case van de DVD heeft een extra sleeve eromheen gekregen voor een chique uitstraling.

De horrorfilm Wicked Little Things is in Nederland onder de titel Zombies door Bridge op DVD uitgebracht. Dit deden ze op hun nieuwe label Films From Hell. De hier besproken prent is een nogal standaard horrorfilm dat zich afspeelt in de bossen op een heuvel ver van de bewoonde wereld. Er is genoeg bloed en spanning aanwezig om de horrorfan te plezieren. Niet liefhebbers zullen echter niet aangetrokken worden door deze productie. De beeld- en geluidskwaliteit van deze film scoren een goede voldoende en volstaan voor een prent als deze. Echte extra’s zijn er helaas niet aanwezig. Een aardige film voor de liefhebber en voor die groep een huurtip.