Living and the Dead, The

Wilbert Rietman
03-12-2007

5.3

Living and the Dead, The (DVD)

James Brocklebank (Leo Bill) is een jongeman die lijdt aan schizofrenie. Samen met zijn vader en ex-Lord Donald (Roger Lloyd-Pack) en zijn zieke moeder Nancy (Kate Fahy) woont hij in een landhuis. Het landhuis is nogal in verval geraakt sinds het faillissement van zijn vader. In het kader hiervan en om alle medische kosten te kunnen betalen, moet Donald het huis verkopen. Hij heeft met enkele potentiële kopers afgesproken in Londen. Er wordt een thuishulp geregeld voor James en Nancy, zodat alles goed zal verlopen tijdens Donalds afwezigheid. De hulp wordt echter door James buitengesloten. James is van mening dat hij nu de man in huis is en dat het zijn taak is voor zijn moeder te zorgen. Wat James echter over het hoofd ziet, is dat zijn schizofrenie hem niet in staat stelt dit te bewerkstelligen. Het duurt dan ook net lang voordat hij de grip op realiteit verliest met alle desastreuze gevolgen van dien.

Regisseur en schrijver Simon Rumley heeft het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt met The Living and the Dead. Niet alleen is zijn voornaamste karakter James een schizofreen, ook heeft hij besloten aanvallen van deze ziekte weer te geven in supersnelle beelden begeleid door een hysterisch muziekje. Daarnaast wordt er heen en weer gesprongen in de tijd en is er soms niet duidelijk welk beeld nu een fantasie van James is of de keiharde werkelijkheid. Voor de kijker is het dus goed opletten geblazen en menigeen zal met een verwarrend gevoel achterblijven na het bekijken van de prent. Wel laat de vertelling een diepe indruk achter en wordt er een goed en realistisch beeld geschetst van een schizofreen.
Wat ook zeker meewerkt bij deze sterke productie is de cast. Hoofdrolspeler Leo Bill speelt James Brocklebank op indrukwekkende wijze. Alle tics en eigenschappen die een aan schizofreen lijdend persoon kenmerken worden op een natuurlijke manier gepresenteerd zonder te irriteren, maar juist een soort van medeleven opwekt. Niet voor niets wist Bill één van de vijf prijzen die de film verdiende op het Austin Fantastic Fest te verzilveren. Een andere award was er voor actrice Kate Fahy voor de rol van Nancy de moeder. Ook de rol van Roger Lloyd-Pack als de vader die maar kalm moet zien te blijven, mag niet ongenoemd blijven.
Waar de schoen dan ook echt wringt voor deze vertelling, is bij de vertelwijze. Door de verwarrende structuur van het verhaal en het switchen in beeldkleur ontstaat er een film die niet geschikt is voor een groot publiek om te bekijken. Deze Britse productie doet echter wel smaken naar meer en belooft wat voor zowel Simon Rumley als voor de toekomst van Leo Bill. Bill zagen we overigens eerder in 28 Days Later en Gosford Park en is zeker een acteur om in de gaten te houden. Een unieke film die schakelt tussen bloedeng, pijnlijk komisch, ronduit bizar en schitterend dramatisch alsof het normaal is.

Genre: Horror, Speelfilm
Speelduur: 80 min
Verpakking: Transparant Keep Case
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025510148

Het beeld van de film is op deze DVD anamorf vastgelegd in 1.78:1, wat verwaarloosbaar afwijkt van het originele beeldformaat 1.85:1. Voor een recente productie bevat het beeld wel onnodig veel beschadigingen. Deze zijn aanwezig in de vorm van krasjes en spatjes. Maker Simon Rumley heeft bewust gekozen voor wisselingen in belichting (zie screenshot 3) en kleur van het beeld. Dit geeft vaak de tijdsaanduiding van het punt van het verhaal aan of de gemoedstoestand van de hoofdpersoon. De scènes waarin sprake is van een hogere snelheid geven een nogal onrustig beeld. Filmgrain is in zeer hoge mate aanwezig. Ook is er edge enhancement toegepast. Verder is er sprake van interlacing, waarbij bewegingen wazig kunnen worden. Kortom een beeld die qua kwaliteit een aantal tekortkomingen kent. Het verhaal is verdeeld in 7 hoofdstukken en de optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat goed in het beeld geplaatst.

Voor het geluid van de film is er de keuze uit twee audiotracks, beiden origineel Engelstalig. Als eerste is er een Dolby Digital 2.0 track (192 kbit/s). Deze track klinkt goed helder en verzorgt het geluid uitstekend, maar de echte aandacht gaat uit naar de Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s). Het geluid van de film is nogal gericht op de dialogen. Deze komen altijd goed verstaanbaar en netjes uit de centerspeaker. De overige filmgeluiden en filmmuziek worden weergegeven door de frontspeakers. De surroundspeakers ondersteunen deze en worden echt aangesproken tijdens de aanvallen van James. Dit zijn ook de momenten dat het LFE kanaal wordt aangesproken. Zoals gezegd moet de film het vooral hebben van de dialogen, wat een 5.1 audiospoor een beetje overbodige luxe maakt, maar wel een luxe die uitermate goed klinkt.

Als menu heeft deze DVD een statisch scherm meegekregen in de anamorfe beeldverhouding van 1.78:1 zonder achtergrondgeluid. De volgende extra is toegankelijk via dit menu:

Hier vinden we naast de bioscooptrailer van The Living and the Dead (2 min.) ook nog 3 trailers van andere uitgaven van Indies.

Er zijn van die films die erg bijzonder en het zeker verdienen om gezien te worden. The Living and the Dead is zeker zo’n prent, maar is zo onconventioneel opgebouwd, dat hij niet echt geschikt is voor een grote massa. Er wordt uitstekend geacteerd in dit horrorachtige drama, waarin een schizofrene jongen centraal staat. Deze jongeman genaamd James wordt op indrukwekkende wijze gestalte gegeven door Leo Bill. Ook het goede acteerwerk van de overige cast valt op. Het geluid van de film op deze DVD is zeer goed te noemen, helaas geldt dit niet voor het beeld, wat een aantal mankementen heeft, maar volstaat. Bijzondere extra’s kent de DVD helaas niet. Een aanrader voor de geïnteresseerde.