Grand Budapest Hotel, the

18-03-2014

6.9

Grand Budapest Hotel, the (Bioscoop)

Het ooit zo majestueuze Grand Budapest Hotel is in verval geraakt. Dat dit ook wel eens anders is geweest komt een van de huidige gasten (Jude Law) te weten wanneer hij in gesprek raakt met de eigenaar Mr. Moustafa (F. Murray Abraham). Onder het genot van een diner begint Moustafa te vertellen over de talloze avonturen die hij meemaakte met M. Gustave (Ralph Fiennes), zijn grote leermeester en degene aan wie hij het bezit van het hotel te danken heeft. Gustave was een bijzondere bekwame conciërge die het zijn gasten goed naar de zin maakte. De oudere en rijke dames maakte hij het zodanig naar de zin dat je je kunt afvragen of dat nog past binnen zijn baan. Dit kleurrijke verhaal betrekt ons middenin de familieperikelen van een van de meest rijke gasten van het hotel. Centraal staat een gestolen schilderij van onschatbare waarde.

De samenvatting hierboven kan haast niet anders dan verwarrend zijn. Het is dan ook schier onmogelijk om de inventiviteit van Wes Andersons’ nieuwste script in een paar woorden te vervangen. Heel Hollywood is opgetrommeld om piepkleine, dan wel middelgrote tot grote rollen te spelen in dit komische verhaal van epische proporties. Hoewel moeilijk samen te vatten, is de film wel prima te volgen. Het bouwt langzaam op van kleinschalig naar steeds grootschaliger. De personages worden ook niet allemaal tegelijk geïntroduceerd, maar stapsgewijs. Wie de films van Wes Anderson (The Royal Tenenbaums, Moonrise Kingdom, Rushmore) enigszins kent, weer precies wat verwacht mag worden van The Grand Budapest Hotel. Een bijzonder komisch vehikel vol met de ene cartooneske absurditeit na de andere. Het is een apart soort humor dat je net moet liggen. Er is bijzonder veel detail in de film te vinden. Je komt hiervoor ogen te kort. De grapjes zitten dan – naast de pijlsnelle dialogen – bijvoorbeeld in allerlei aanwijsboorden of rare voorwerpen in de achtergrond. Het is moeilijk in woorden te omschrijven wat precies de uitstraling van de film is. Daarvoor is het aan te raden voor niet-Anderson adepten om met de trailer te beginnen. Deze geeft in dit geval een uitstekende indruk van de film. The Grand Budapest Hotel is een originele en zeer vermakelijke film geworden als je deze op zichzelf bekijkt. Vergelijk je deze met de rest van het oeuvre van Wes Anderson, dan begint het wel steeds meer duidelijk te worden dat hij steeds hetzelfde kunstje herhaalt. The Grand Budapest hotel zal Anderson dan ook geen nieuwe fans opleveren, maar hij stelt zijn bestaande aanhanger ook zeker niet teleur.