Blockers

19-04-2018

7

Blockers (Bioscoop)

Julie (Kathryn Newton), Kayla (Geraldine Viswanathan) en Sam (Gideon Adlin) zijn beste vriendinnen sinds de peuterschool. Ze doen alles samen, samen in de klas, bij elkaar over de vloer, naar concerten...wat je ook maar kunt bedenken. Het is het laatste jaar van de middelbare school en de avond van het eindgala. Volgens het drietal de perfecte tijd om hun maagdelijkheid te verliezen en niet als meisjes, maar als vrouwen naar de universiteit te gaan. Door stom toeval komen Julie's moeder Lisa (Leslie Mann), Kayla's vader Mitchell (John Cena) en Sams vervreemde vader Hunter (Ike Barinholtz) achter het 'sekspact' van de drie meiden. Ze gaan er koste wat kost voor zorgen dat er geen enkele penis bij hun dochter in de buurt komt. In de chaotische avond die volgt, ontdekken Julie, Kayla en Sam, maar ook hun ouders veel over drank, drugs, zichzelf en elkaar.

Blockers (of eigenlijk Cock Blockers – het logo op de poster is niet voor niets een haan) is de debuutfilm van Kay Cannon, en geproduceerd door onder meer Seth Rogen. Ondanks wel erg Amerikaans hier en daar is het een grappige, innemende en progressieve komedie. Het verhaal is erg gestroomlijnd met een duidelijke focus. Let erop dat er in het taalgebruik geen enkel blad voor de mond gehouden wordt. De humor vloeit buiten enkele kleine momenten zeer natuurlijk uit het verhaal voort, wat zeer prijzenswaardig is. Natuurlijk zijn er smerige, wat goedkope grappen, maar geregeld merk je als kijker dat er duidelijk tijd en moeite in de film gestoken is. Waar dat sowieso goed naar voren komt is in de verschillende personages die op het eerste gezicht niets meer dan stereotype figuren zijn, maar gedurende de film zich steeds meer ontwikkelen. Natuurlijk is alles erg uitvergroot voor komedisch effect, maar alles blijft oprecht aanvoelen en geen enkel personage komt storend of overbodig over. Hun ontwikkelingen, motivaties en handelingen voelen – hoe over de top ook – zeer natuurlijk en geloofwaardig. Dit maakt het als kijker heel makkelijk om je met in ieder geval enkele van de personages te identificeren. Groot complimenten voor John Cena en Geraldine Viswanathan die toch een beetje de show stelen. Buiten de humor en de vrij sterke personages heeft Blockers ook een duidelijke serieuze, emotionele onderlaag. Naast de zeer mooi geënsceneerde persoonlijke scènes waar het gaat over vriendschap/liefde, jezelf leren kennen, goedmaken van je fouten en het loslaten van je 'kleine meisje' zijn er verschillende krachtige momenten waarin de absurditeit van de gehele situatie wordt aangekaart. Hoe natuurlijk is het eigenlijk voor een mens om zich seksueel te oriënteren en wie zijn wij als maatschappij om daar – zeker in het geval van jonge vrouwen – hier een (hypocriet) oordeel over te vellen. Dit maakt Blockers tot een prijzenswaardige film.

Genre: Erotiek, Jeugd, Komedie
Speelduur: 108 min
Uitgever: Universal Pictures

Blockers is een licht vunzige, grappige, maar vooral oprechte en bij vlagen emotionele komedie over vriendschap, jezelf ontdekken, opgroeien en familie. Het erg relateerbare verhaal zit strak in elkaar met sterke personages en een goede balans tussen (botte/platte) humor en drama. Bij vlagen wat simpel en Amerikaans (zeker rond het einde), maar altijd een genot om naar te kijken. Alle acteurs leveren een solide prestatie af en hebben overduidelijk plezier gehad bij het maken van de film. Blockers is een prima komedie die je zeker moet gaan zien!