Misérables, Les

Jasper Loos
16-09-2020

8

Misérables, Les (DVD)

Brigadier Stéphane Ruiz is net komen werken bij de lokale anti-criminaliteitsbrigade van Montfermeil in Parijs. Na een korte ontmoeting met zijn collega’s wordt hij direct in het diepe gegooid. Hij komt al snel oog in oog te staan met de heftige staat waarin de wijk zich bevindt en de immorele wijze hoe zijn collega’s hiermee omgaan. Wanneer de leeuwenwelp van een rondtrekkend circus wordt gestolen raken de poppen aan het dansen, wat escaleert in een heftige strijd om gerechtigheid.

De winnaar van de juryprijs op het filmfestival in Cannes 2019 is een heftig, realistisch drama over de strijd tussen verschillende bendes van een Parijse wijk, de rebellerende jeugd en de anti-criminaliteitsbrigade. Na een sterke karakterintroductie, waarin de pas aangestelde brigadier Ruiz als hoofdpersoon wordt neergezet, duiken we dieper en dieper de wijk in om met onze eigen ogen de stand van zaken te aanschouwen. Hoewel het er in eerste instantie op lijkt dat de film je een kant laat kiezen, weet regisseur Ladj Ly elk personage genoeg diepgang te geven om ze te begrijpen. Bijna iedereen krijgt een reden geliefd of gehaat te worden. Zelfs de brigade, die er is om onrecht te bestrijden, gaat over de streef, zoals de film maar al te goed laat zien. Het gaat niet zozeer om een kant kiezen, maar om de situatie waarin iedereen zich bevindt begrijpbaar maken. Zo krijg je zelfs sympathie voor Chris, Ruiz’ dominerende baas, wanneer hij na een heftige werkdag thuis komt bij zijn liefdevolle vrouw en twee dochtertjes. En wanneer de dief van een leeuwenwelpje – de naïeve aanstichter van heel wat problemen – zelf slachtoffer wordt van een ongeval, krijg je ook medelijden met hem. Het is niet alleen boosdoeners versus slachtoffers. Het is niet zwart-wit. Het zijn mensen. Dit besef je vooral in de derde akte, waarin dit morele dilemma op een prachtige wijze gevisualiseerd wordt en je achterlaat met heel wat om over na te denken. Een quote van Victor Hugo, schrijver van het gelijknamige boek, is de kers op de taart: 'Onthoud dit, mijn vrienden: er is niet zoiets als slechte planten of mensen. Er zijn alleen slechte kwekers.'
De techniek van de film sluit perfect aan op de inhoud. Met een observerende camera – bijna als een documentaire – volgen we de personages door de straten van de wijk. Het geeft je het gevoel onderdeel te zijn van de gebeurtenissen en mee te leven met de personages. Vooral Ruiz, de nieuwkomer die alles met een verbaasde blik gadeslaat, is voor het publiek een goed karakter om mee te vereenzelvigen. We observeren alles als het ware vanuit zijn perspectief. Het camerawerk zorgt niet alleen voor een documentaire stijl, maar voegt ook heel wat emotie toe. Vooral angst, woede en verdriet, maar bij vlagen is de film ook komisch, wat het geheel een luchtige, doch ernstige sfeer geeft. Geen gemakkelijke film om te kijken, maar uiterst relevant en zeer grijpend.

Genre: Drama, Misdaad, Thriller
Jaar: 2019
Speelduur: 100 min
Uitgever: Paradiso Films
EAN: 5414937033775

Les Misérables wordt op dvd gepresenteerd met een beeldverhouding van 2.35:1 anamorf. De film is te bekijken, maar bevat behoorlijk wat ruis. Op een televisiescherm van kwaliteit valt het mee, maar als je de film op een laptop met retina-display afspeelt is de ruis zeer aanwezig. Vooral donkere scènes – met name de laatste – verliezen hierdoor hun kracht. Verder is de kwaliteit wat je van een dvd verwacht; prima te kijken, maar niet kristalhelder. Nu bevat Les Misérables niet de meest esthetische shots en draagt de ruis enigszins bij aan de rauwe stijl, maar een Blu-ray Disc is meer aan te raden.

Les Misérables bevat twee Franstalige geluidssporen; Dolby Digital 5.1 en DTS 5.1. Er is een keuze tussen Nederlandse en Franse ondertiteling, hoewel op de hoes enkel de Nederlandse vermeld staat. De geluidskwaliteit is prima en helder. De surround (vooral achter) wordt minimaal ingezet en heeft enkel tijdens heftigere scènes nut. Maar zelfs dan blijven hier genoeg kansen onbenut voor een meer immersieve ervaring. Hetzelfde geldt voor de subwoofer die enkel tijdens hevigere scènes ingezet wordt.

Afgezien van een simpel hoofdmenu waar de talen Nederlands en Frans te kiezen zijn – die bepalen met welke ondertiteling je de film gaat kijken – zijn er helaas geen extra's te vinden op de dvd.

Brigadier Ruiz is de nieuwe aanwinst van de lokale anti-criminaliteitsbrigade van Montfermeil in Parijs. Hij wordt direct in het diepe gegooid en ondervindt de heftige staat waarin de wijk zich bevindt en strijd voor gerechtigheid die daar leeft. Zowat elk personage krijgt een reden om geliefd en gehaat te worden, wat de film niet per se een statement maakt waarin je geacht wordt een keuze te maken, maar vooral laat zien wat zo’n situatie met mensen kan doen.
De dvd is simpel en bevat geen extra’s, hoewel ik graag meer te weten was gekomen over het maakproces. De geluidskwaliteit is simpel en van kwaliteit, maar het beeld laat wat te wensen over. Er is best wat ruis te bekennen die erg aanwezig is bij het kijken op een laptop. Geen geweldige uitgave, maar de film zelf is zo goed dat je hiermee akkoord gaat.