Interview met Justin Kurzel en Michael Fassbender over ASSASSIN'S CREED

Assassin's Creed Header

ASSASSIN'S CREED geeft een visionaire, nieuwe blik op het actie-avontuurgenre. In dit wereldomvattende verhaal vindt een man zichzelf in het midden van een historische strijd tussen twee machtige sektes. Alleen door terug te grijpen op de herinneringen van zijn voorvader, die geworteld zitten in zijn eigen DNA, kan hij het conflict beëindigen en mag hij aanspraak maken op zijn eigen verlossing.

De Australische regisseur en scenarioschrijver Justin Kurzel zat op de regisseursstoel van ASSASSIN'S CREED. Kurzels debuut, het misdaaddrama SNOWTOWN, won de Juryprijs tijdens de Critics Week op het filmfestival van Cannes in 2011 en met zijn tweede speelfilm, een adaptatie van William Shakespeare's MACBETH uit 2015, was hij genomineerd voor de Gouden Palm. In die film speelden Michael Fassbender en Marion Cotillard de hoofdrollen, net als in ASSASSIN'S CREED. ASSASSIN'S CREED is onlangs op DVD, Blu-ray Disc en UHD-BD verschenen en DVD.nl heeft de mogelijkheid om een interview te plaatsen met regisseur Justin Kurzel en hoofdrolspeler Michael Fassbender met beide handen aangegrepen.

Michael Fassbender & Justin Kurzel

selector

Hoe pakte u deze film aan, waarbij u de bestaande fans niet wilde teleurstellen, maar toch ook een nieuw publiek wilde bereiken?

Kurzel: Het was een echte uitdaging om de ASSASSIN'S CREED-fans, waarvan er veel ontzettend gepassioneerd zijn, tevreden te stellen, terwijl tegelijkertijd we een heel nieuw publiek willen bereiken, dat niet bekend is met het spel en het ook nooit gespeeld hebben. Ik vond dat we dat moesten doen door datgene wat door de fans altijd het meest gewaardeerd werd te behouden. Vanaf het begin wilde Ubisoft (de makers van het spel; redactie) een nieuw verhaal met de bestaande karakters. Dus voor Michael's karakter was het zaak om hem te laten ontdekken dat hij een Assassin's is. Dat werd de hoofdlijn van het verhaal en daarom is het heden ook zo belangrijk in onze filmversie. Het ging erom om er een nieuwe en originele draai aan te geven, zonder het DNA te verliezen waar het allemaal om gaat.

Fassbender: We willen zeker dat de fans van de game deze film omarmen, absoluut. Het is zo’n gepassioneerde gemeenschap. Maar dat geldt eigenlijk voor elke film. Stel dat ik een bokser zou spelen, dan zou ik hopen dat liefhebbers van die sport zouden genieten van die film. Dat is eigenlijk exact hetzelfde. De grootste uitdaging van het schrijven van deze film was dat we het verhaal wilde indikken zodat het voor iedereen te volgen zou zijn. Voor het publiek wat de bioscoop binnenwandelt zonder enige voorkennis van of ervaring met de gamereeks, hebben we het verhaal beperkt tot het noodzakelijke. En dat waren zowel de Tempeliers als de Assassijnen en hun ideologie. We introduceerden daarnaast het concept van genetisch geheugen en de Animus. En we introduceerden een artefact in het verhaal. Er zijn veel artefacten in de wereld van de Assassijnen, maar het artefact waar we op wilde focussen was de Appel van Eden (Verboden Vrucht) omdat we wilden dat mensen het artefact zouden herkennen uit Bijbelverhalen. En uiteraard wilden we ook de parkour elementen uit de games een plekje geven in de film.

Assassin's Creed Header

Was er volgens u de mogelijkheid om nieuwe paden te bewandelen, omdat sommige videospellen nog niet zijn verfilmd?

Kurzel: Je bent je er terdege van bewust dat er een vloek rust op het verfilmen van videospellen. Er zijn al veel pogingen gedaan om videospellen te verfilmen. Ik had geluk, want hier viel heel veel mee te doen. Ik denk dat ASSASSIN'S CREED meer is dat alleen maar een spel met goede actie en gameplay, in de zin dat het de geschiedenis doet herleven en hoe men omgaat met het idee van een genetisch geheugen. De manier waarop de strijd tussen de Assassins en de Tempeliers en de  vrije wil ten opzichte van bevelen wordt gevoerd, waarbij die strijd wordt gelinkt aan echte historische gebeurtenissen. Dat is slim gedaan en interessant en zeker een belangrijke reden waarom het spel zo populair is. Ik vind dat een prachtige voedingsbodem voor een film en vanaf het moment dat we er over begonnen te praten hadden we leuke gesprekken over het spel in relatie tot de menselijke evolutie en het leven zelf.

Fassbender: Ik vind vooral het idee van tijdreizen met een soort genetische DeLorean, de Animus, interessant. Gebruikmakend van je eigen DNA je verleden ontdekken. Ik geloof zelf ook heilig in de theorie dat er in ons DNA herinneringen en ervaringen van onze voorouders zijn opgeslagen. En dat die worden doorgeven op de volgende generaties om het nageslacht te beschermen. Het is als een soort zesde zintuig of een onderbuikgevoel. Of een soort instinct.

Bent u tijdens de researchfase nog iets bijzonders of verrassends tegengekomen over de Tempeliers en de Assassins?

Kurzel: Ik begreep de geschiedenis van de Assassins zo goed, dus het was zeker interessant om te leren over de hele Hashshashin-achtergrond van hen en wie ze precies waren. Dat was voor mij helemaal nieuw. Ook wat betreft de Tempeliers en hoe zij zich gedurende de geschiedenis stand gehouden hebben is vrij bijzonder, als je ziet hoeveel mensen in de geschiedenis echte Tempeliers waren. Dat is wat is zo goed vind aan het spel, dat het telkens echte momenten uit de geschiedenis gebruikt om de oorlog tussen de Tempeliers en de Assassins te definiëren.

De film is heel fysiek. Hoe zwaar was de training die je moest volgen voor ASSASSIN’S CREED?

Fassbender: Het grootste gedeelte van de training ging over het begrijpen en doorgronden van de parkour elementen uit de games en het overbrengen daarvan op het witte doek. Ik kreeg sowieso een spoedcursus parkour. Daarnaast zat ik zat vijf hele dagen per week in de sportschool om mijn lichaam te trainen. Ook werkte ik veel samen met het stuntteam en moest ik werken aan de gevechtschoreografie. Het was erg belangrijk voor mezelf, maar ook voor regisseur Justin Kurzel en Ariane Labed die Maria speelt, dat we zelf zo veel mogelijk zouden vechten. Uiteindelijk hebben wij zelf 95% van de vechtscènes voor onze rekening genomen.

Assassin's Creed Leap of Faith

Hoe was het om voor het eerst zo'n enorme sprong des doods op te nemen?

Kurzel: Het was heel beangstigend om zo'n sprong op te nemen. Damien Walters maakte een van de hoogste sprongen die hij ooit gedaan had. Hij sprong vanaf ruim 35 meter hoogte! We deden het in stappen. Hij ging steeds hoger en hoger en je vraagt je af waarom je het hem in hemelsnaam gevraagd hebt. Maar hij was vastbesloten om vanaf die hoogte te springen en te laten zien dat het zowel mogelijk, als ook veilig was om te doen.

Waarom was het belangrijk om zoveel mogelijk van de actie in het echt uit te voeren, in plaats van te vertrouwen op CGI?

Kurzel: Het betekende alles. We waren vastbesloten om het zo echt te laten lijken als mogelijk. En ook om het toch een ander gevoel mee te geven dan de structuur van het spel. Er zijn uiteraard een aantal iconische elementen in het spel die je moet behouden, maar ik denk dat je moet proberen om alle stunts echt zelf uit te voeren, op echte locaties en door fantastische acteurs die daarmee het verhaal veel echter maken. Het haalt het letterlijk uit de computer vandaan en zier er op het grote doek veel echter uit. We hopen dat de fans dat ook zien, dat het tastbaar is en dat ze voelen dat er op een echte manier aan is gewerkt.

Fassbender:  Ik vind dat de actiescènes in deze film van zeer hoog niveau zijn en het was voor mij en voor Justin erg belangrijk om het op een ouderwetse manier te doen. Een heleboel hedendaagse films in dit genre zijn helemaal volgestopt met computer graphics en special effects. We wilden deze film maken met echte mensen. Op echte locaties. Ik kan wel stellen dat het erg leuk en bijzonder was om de vechtscènes op te nemen op de daken in Valletta, een oud stadje in Malta. Hangen aan en springen van de gebouwen was erg spannend. Het was erg warm, maar ook super leuk.

Als je de film bekijkt lijkt het erop dat het filmen van de Animus scènes behoorlijk zwaar was. Hoe heb je het bungelen aan een stel kabels ervaren?

Fassbender: Ik ben geen fan van zo’n harnas en de kabels, maar het ziet er uiteindelijk wel ontzettend cool uit. Dus het was het waard.

Assassin's Creed still

Is er een scène in de film die logistiek heel moeilijk was of een bijzondere emotionele lading had, waarbij u zich later, bij het zien van de film, heel trots voelde?

Kurzel: Ik denk toch de achtervolgingscène met de karren. We deden drie dagen over de opnames, wat heel weinig is voor wat we uiteindelijk bereikt hebben. Werken met paarden in de hitte van Almeria, waar Sergio Leone al z'n westerns heeft opgenomen, was een heel bijzondere ervaring. Michael Fassbender deed bijna alle rijscènes zelf, dus we maakten ons wel eens zorgen of hij niet eens een keer van een paard zou vallen. Dus dat deel van de film dat we in Spanje opnamen en deze drie dagen in het bijzonder is waar ik het meest trots op ben.

Wat herinner je je nog van de achtervolgingsscène met de karren?

Fassbender: Wat betreft het werken aan de scène met de karren was ik al blij met het feit dat ik mocht paardrijden. Het is bij films als deze erg belangrijk dat het publiek ziet dat de acteurs het zelf doen, omdat het helpt in het creëren van de illusie en het in stand houden ervan. Paardrijden vind ik ook erg leuk om te doen. Ik mocht het al vaker doen voor andere films en ik word er langzaam maar zeker steeds beter in.

Wat voor interessant materiaal kunnen we verwachten op de DVD en Blu-ray Disc van de film?

Kurzel: Doordat je bijna alles op echte locaties opneemt krijg je een geweldige achter-de-schermen-overzicht over hoe de stunts worden gedaan en op de veilige manier dat dit gebeurt. Er zijn een aantal leuke momenten vanaf de set en een aantal interessante interviews. We deden een aantal gedetailleerde interviews met de belangrijkste crewleden. Niet alleen over de productie en voorbereidingen van de film in de trend van hoe het er allemaal uit is gaan zien, maar ook over de inhoud van het verhaal. We spraken met de scenarioschrijver en bespraken alle versies van het script en ik denk dat dit best interessant is voor de fans en ook voor diegene die wil zien hoe de film stap voor stap gecreëerd werd.

selector

ASSASSIN'S CREED is onlangs uitgebracht op DVD, (3D) Blu-ray Disc en UHD.
En is ook te bekijken via Video On Demand.
Je kunt de recensie van de 3D Blu-ray Disc elders op de site lezen.

Assassin's Creed DVDAssassin's Creed Blu rayAssassin's Creed UHD

Bottom banner