Coffy

06-08-2003

5

Coffy (DVD)

Coffy (Pam Grier) is een verpleegster en bevriend met Howard Brunswick (Booker Bradshaw), die politieke adspiraties heeft. Maar in het donkere nachtleven zoekt Coffy wraak voor haar aan heroïne verslaafd geraakte zuster LuBelle, die door vervuilde heroïne nu in een verzorgingstehuis ligt. De politieman Carter Brown (William Elliot), een vriend van Coffy, wordt door zijn corrupte partner zwaar mishandeld terwijl Coffy bij hem thuis was. Als Coffy de corrupte collega’s aan Carter’s ziekbed hoort praten, gaat haar gevoel voor wraak nog verder. Zij neemt zich voor niet te rusten totdat ze iedereen van het drugssyndicaat heeft vermoord. Vermomd als de aan heroïne verslaafde callgirl ‘Mystique’ van Jamaica, probeert Coffy met gevaar voor eigen leven in de buurt te komen van de grote drugsbaas King George (Robert Doqui). De grote teleurstelling komt als Coffy erachter komt wie nog meer in de top van de drugswereld opereert.

In de jaren zeventig werd een groot aantal films gemaakt met een overwegend donkere cast. Films met een flinterdun plot, veel geweld en wat naaktscènes. Deze films staan bekend als het ‘blaxploitation’ genre. Één van de bekendste actrices van dit genre is de actrice Pam Grier die in de begin jaren ’70 ongeveer 15 van dit soort films heeft gedraaid. Jaren later, in 1997, valt Pam Grier op door haar uitstekende hoofdrol in Quentin Tarantino’s film Jackie Brown.
Regisseur Jack Hill heeft niet alleen Coffy geregisseerd, hij heeft ook zelf het script geschreven. Het is een verhaal met veel actie bedoeld om hoofdrolspeelster Pam Grier goed in beeld te laten komen. En niet alleen de actie maar ook het vrouwelijk schoon komt regelmatig in beeld en het laat niets te raden over waar de dames goed in zijn. Toch heeft de film een onderhuidse boodschap, gemaakt in een tijd dat drugs, met name in de zwarte gemeenschap, een groot probleem was. Zeer duidelijk heeft de film een anti-drugs boodschap. Vooral als je ziet hoe duidelijk de negatieve kanten van drugs in beeld worden gebracht. MGM/Fox brengt een serie van deze Afro-Amerikaanse actiefilms uit de jaren ’70 uit onder het kopje ‘Soul Cinema’. Bij soul denk je direct aan soul music, de muziek die ook in deze film voor de soundtrack werd gebruikt.

Andere ‘Soul Cinema’ uitgaven met Pam Grier in de hoofdrol:
- Black Mama, White Mama (1972)
- Coffy (1973)
- Foxy Brown (1974)

Jaar: 1973
Speelduur: 87 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans
Uitgever: MGM
EAN: 8712626030584

De film staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.85:1 anamorf op deze DVD. Het beeld van deze 30 jaar oude film ziet er redelijk uit. De film is niet geheel schoon, regelmatig zijn spetters en krasje in het filmbeeld zichtbaar. In de film wordt gebruik gemaakt van sterke contrasterende, heldere kleuren die in deze transfer goed worden weergegeven. Ook het contrast is prima in orde met een goed diep zwartniveau. Het beeld oogt scherp met een redelijk goede detaillering. Filmgrain is in het beeld aanwezig, af en toe iets nadrukkelijker. Edge enhancement is in lichte mate toegepast.
De film is verdeeld in 16 chaptersstops. Op de hoes staat dat de DVD van het type DVD-9 is, maar de DVD is van het type DVD-5 (enkelzijdig, enkellaags), dus geen last van een laagwisseling. De ondertiteling (wit) is duidelijk met een net lettertype en staat netjes onder in het beeld.

De Engelstalige mono soundtrack staat in Dolby Digital 2.0 mono (bitrate 192 kb/s) op de DVD. De mono soundtrack wordt door beide frontspeakers gelijk weergegeven, wat de illusie geeft dat de soundtrack uit het midden komt. Bij gebruik van de Dolby ProLogic decoder komt de soundtrack uit de centerspeaker. De mono soundtrack klinkt schoon, zonder kraak of ruis en helder. Alle filmgeluiden zijn goed en duidelijk hoorbaar. Stemmen zijn goed te volgen. Het hoog is redelijk helder, het laag is redelijk aanwezig. Gelukkig klinkt de soundtrack daardoor niet zo iel, alhoewel hij gedateerd blijft klinken.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes en zonder achtergrondgeluid. Als extra vinden we alleen een bioscooptrailer (1:56 minuten), in 1.85:1 anamorf beeldformaat met DD2.0 (mono)– 192 kb/s geluid.

‘Coffy’ is wederom een gewelddadige actiefilm met de actrice Pam Grier in de hoofdrol. Nu is zij de ‘engel der wrake’ die probeert een heel drugssyndicaat te vermoorden omdat haar zuster door een dealer verslaafd is gemaakt aan de heroïne. Deze film, uit het zogenaamde ‘blaxploitation’ genre, valt op door een overwegend donkere cast, een flinterdun plot, veel geweld, wat naaktscènes en swingende soulmuziek als soundtrack. Nu uitgebracht in de budget ‘Soul Cinema’ serie van FOX waarbij beeld en geluid van deze 30 jaar oude film redelijk zijn. Als extra tref je alleen een bioscooptrailer aan.