Dragon from Russia (SCE)

02-10-2003

3.4

Dragon from Russia (SCE) (DVD)

Yao Long en May Yip zijn twee wezen die samen opgroeien in Rusland. Ze worden verliefd en beloven altijd bij elkaar te zullen blijven. Op een dag is Yao Long getuige van een moord die gepleegd wordt door een mysterieuze bende. Hij wordt door de bende ontvoerd en gehersenspoeld met als doel van hem een moordenaar te maken die de tegenstanders van de bende kan uitschakelen. Tijdens één van deze missies wordt hij gezien door niemand minder dan May Yip en de bendeleider geeft hem de opdracht deze getuige uit de weg te ruimen. Maar het bekende gezicht van zijn geliefde doet zijn geheugen terugkeren waardoor hij haar uiteraard niet om het leven brengt. De bendeleider is hier niet blij mee en verklaart hem vogelvrij. Nu moet Yao Long al zijn geleerde technieken aanwenden om zichzelf en May te beschermen tegen de moordlustige bendeleden.

Dragon from Russia is de Hong Kong verfilming van een Japanse Manga genaamd Crying Freeman. Over de jaren zijn er vele verfilmingen gemaakt van deze strip en ook Hollywood heeft een poging gewaagd met in de hoofdrol Marc Dacascos, die we kennen uit het recente Cradle 2 the Grave met Jet Li en uit de televisieserie The Crow. Al deze verfilmingen hebben één ding gemeen en dat is het rommelige verhaal. Deze film is wat dat betreft de koploper, want er is op sommige momenten geen touw aan vast te knopen en je vraagt je regelmatig af wat er in hemelsnaam allemaal gebeurd. De reden hiervoor is dat de strip eigenlijk te groot is voor een verfilming en zo dus belangrijke verhaallijnen weggelaten worden om het allemaal in de film te kunnen passen. Het enige wat deze film nog redt zijn de actiescènes. De film is destijds genomineerd voor de Hong Kong Film Award in de categorie Beste Actiescène en dat is te zien.

Genre: Actie, Martial Arts
Jaar: 1990
Speelduur: 91 min
  • Dolby Digital 5.1 - Kantonees
Ondertiteling: Nederlands, Engels
Uitgever: Hong Kong Legends
EAN: 8715664011430

• Trailer Gallery
  • Master Magician: An Interview with Director Clarence Ford
  • The Cutting Room: The Night Before
  • Video Retrospective with Maggie Q and Bey Logan
  • Further Attractions

De film staat in de beeldverhouding 1.78:1 anamorf op de DVD. Het grootste gedeelte van transfer is vrij van filmgrain maar er zijn een paar scènes waar toch wat korrel te zien is. De beeldscherpte is redelijk tot goed. Het schaduwdetail is enigszins beperkt. De weergave van de felle en heldere kleuren levert geen problemen. Andere artefacten zijn niet te ontdekken. De ondertiteling is duidelijk te lezen en goed onder in het beeld geplaatst. De film is verdeeld is 28 hoofdstukken dat prima is voor een film van deze lengte.

Je kan op deze DVD kiezen uit twee audiotracks, namelijk de originele Kantonese track en een nagesynchroniseerde Engelse track (beiden 448 Kbps). Zoals gewoonlijk heeft de originele track uiteraard de voorkeur. Het meeste geluid wordt weergegeven via de centerspeaker, waaronder de dialogen. Deze zijn goed verstaanbaar, al klinken ze soms wat hard en schel. De frontspeakers worden alleen gebruikt voor de weergave van de muziek. De surroundkanalen worden niet tot nauwelijks gebruikt en ook de subwoofer laat weinig van zich horen. Al met al geen hoogvlieger maar voor een film uit 1990 nog net voldoende.

Zoals we gewend zijn van Hong Kong Legends staan er ook op deze DVD weer wat interessante extra’s.

Op bijna alle uitgave van Hong Kong Legens verzorgt Bey Logan het audiocommentaar, maar dit is op deze DVD niet het geval. Hier is een commentaar te vinden van regisseur Clarence Ford samen met Hong Kong stuntman Jude Poyer. Hoewel Bey Logan het altijd uitstekend doet met zijn altijd informatieve commentaren is het ook wel heel interessant om de regisseur te horen vertellen over zijn film, aangevuld met interessante informatie van stuntman en filmcriticus Poyer. Het commentaar is te beluisteren in het Engels en is Dolby Digital 2.0 (192 Kbps) en niet ondertiteld.

Trailer Gallery
Er zijn twee trailers te bekijken van de film, namelijk een UK Promotional Trailer (1.41 min.) en de Original Theatrical Trailer (4.40 min.)

Master Magician: An Interview with Director Clarence Ford
Een interview met regisseur Clarence Ford afgewisseld met beelden uit de film. Clarence Ford vertelt over het maken van de film en over het verloop van zijn carrière. Het interview is Engels gesproken en niet ondertiteld. Het interview duurt ruim 15 minuten.

The Cutting Room: The Night Before
Hier vinden we maar liefst één hele verwijderde scène die wel in de bioscopen in Hong Kong te zien is geweest, maar later door de regisseur uit de film is geknipt omdat hij de scène achteraf niet goed vond passen in de film. De scène is te bekijken in de Cantonese taal en is Engels ondertiteld.

Video Retrospective with Maggie Q and Bey Logan
Bey Logan is toch nog even te zien en te horen op deze DVD en dan wel in een interview met actrice Maggie Q, die overigens zelf niet te zien is in de film, maar een grote fan is van deze film. Logan vraagt haar naar haar favoriete momenten uit de film. Het interview duurt ruim 15 minuten en wordt afgesloten door bloopers uit het interview. Verder is het interview Engels gesproken en niet ondertiteld.

Further Attractions
Zoals bij HKL gewoonlijk is, zijn een aantal promotrailers van andere Hong Kong Legends op deze DVD, aangevuld met informatie over de betreffende DVD, vastgelegd. Het gaat hier om de volgende DVD’s:

• The Young Master
  • Project A part 2
  • Crime Story
  • The Avenging Fist
  • Bichunmoo
  • The Swordsman

Dankzij het rommelige verhaal is dit een wat tegenvallende film die enigszins gered word door de spectaculaire actiescènes en is dan ook alleen aan te raden voor de mensen die graag flink wat actie zien maar niet al te veel willen nadenken over het verhaal. De DVD is goed verzorgd met een mooi aantal extra’s. Het beeld is ruim voldoende en voor wat betreft het geluid had het iets beter gekund, maar is toch nog net voldoende voor een film uit 1990.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Hong Kong Legends.