Matchstick Men

13-04-2004

6.5

Matchstick Men (DVD)

Meesteroplichters Roy (Nicholas Cage) en Frank (Sam Rockwell) weten met hun snelle verkooppraatjes de meest waardeloze rommel als iets bijzonders en kostbaars te verkopen. Ze dienen hun onwetende slachtoffers de genadeslag toe door zich daarna voor te doen als politierechercheurs, waarbij zij het slachtoffer bewust maken dat ze zojuist zijn opgelicht. In het kader van het onderzoek geven de slachtoffers nog meer geld. En zo heeft Roy al een aardig kapitaaltje gespaard en opzij gelegd. Ondanks dat hij in een fraaie villa woont, leeft Roy sober en spaarzaam. Dat komt ook doordat Roy helemaal alleen woont, zijn laatste relatie is veertien jaar geleden geëindigd. Roy heeft ook last van obsessieve en dwangmatige handelingen, iets dat hij met pillen weet te onderdrukken. Als zijn pillen per ongeluk in de gootsteen wegspoelen, krijgt zijn obsessieve gedrag de overhand. Extra probleem is dat de dokter die de pillen voorschreef met de noorderzon is vertrokken. Roy komt terecht bij Dr. Klein (Bruce Altman), die hem andere pillen voorschrijft. In de gesprekken met Dr. Klein komt Roy tot het besef dat hij wel eens een kind kon hebben. Klein zoekt een en ander voor hem uit en komt terug met de boodschap dat Roy een 14-jarige dochter Angela (Allison Lohman) heeft. Roy zoekt contact met haar. Vanaf dat moment verandert zijn leven ingrijpend. Opeens maakt Angela deel uit van zijn leven en ontwikkelt Roy vaderlijke gevoelens. Angela komt erachter wat Roy’s werkelijke werk is. Op aandrang van Angela en tegen beter weten in leert Roy haar schoorvoetend één van zijn oplichtertrucs. Ondertussen zijn Frank en Roy ook bezig een grote deal voor te bereiden. De aanwezigheid van Angela brengt hun leven in gevaar.

Regisseur Ridley Scott is ondertussen geen onbekende meer. Met toppers als Alien (1979), Blade Runner (1982), Gladiator (2000) en Black Hawk Down (2001) heeft hij een grote naam opgebouwd en diverse prijzen ontvangen. Uiteraard zijn nog andere uitstekende films te noemen. Speciaal noemen we nog zijn films Someone to Watch Over Me (1987) en Thelma & Louise (1991). Want met de nu besproken Matchstick Men heeft Scott weer een film gemaakt die dezelfde intimiteit, dezelfde sfeer en hetzelfde gevoel geeft als deze laatste twee genoemde films. In deze film geen grote special effects en geen computer gegenereerde images. Nee, in deze film is het weer terug naar de ‘roots’. Goed script, prima acteurs en sfeervolle cinematografie, dit alles uiteraard excellent geregisseerd tot deze bijzondere film.
Matchstick Men is gebaseerd op een kort verhaal van schrijver Eric Garcia. Scriptschrijvers Nicholas en Ted Griffin hebben regisseur Scott goed materiaal gegeven om mee te werken. Als acteurs hebben we Nicholas Cage, Sam Rockwell en Alison Lohman. Gedrieën geven goed acteerwerk, waarbij vooral Cage hier bijzonder goed op dreef is. Het camerawerk is van John Mathieson, die al eerder met Scott samenwerkte bij Gladiator en Hannibal (2001). Ook bij het fraaie K-Pax (2001) was het camerawerk van Mathieson. Voeg daar nog aan toe de leuke muziek van meestercomponist Hans Zimmer. Zimmer heeft een indrukwekkende lijst films van muziek voorzien en werkte ook al enkele malen eerder met Scott samen. Het script behelst eigenlijk drie verhalen in één. Het verhaal van twee meesteroplichters die een grote klus voorbereiden, het verhaal van een neurotische man die zijn leven op orde probeert te krijgen en het verhaal van een man die er achter komt dat hij vader is. Alles bij elkaar heeft Scott een leuke, enigszins komische film gemaakt met goed gevoel voor drama en een verrassend einde.

Genre: Drama, Komedie/Humor
Jaar: 2003
Speelduur: 112 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans
EAN: 7321931246774

• Audioocommentaar
  • Making of Matchstick Men

De film staat in het oorspronkelijke bioscoopformaat 2.40:1 anamorphic op deze DVD. De kwaliteit van het beeld is zoals we van Warner gewend zijn wederom uitstekend. Het beeld van deze recente film ziet er kleurrijk en contrastrijk uit met goed verzadigde, natuurlijke kleuren. Met filters is het kleurenpalet af en toe wat aangepast. Scherpte en detaillering zijn prima in orde. Uiteraard is het beeld vrij van ongerechtigheden. Moiré en aliassing is wel af en toe zichtbaar.
De film is verdeeld in 30 chapterstops. De laagwisseling is nauwelijks merkbaar geplaatst. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk en netjes onder in het beeld geplaatst.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s) op de schijf. Ook over de soundtrack geen klagen. Geen spectaculaire effecten, maar wel een soundtrack die goed wordt ondersteund door muziek en omgevingsgeluiden. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen. De achterkanalen geven de soundtrack een mooi ruimtelijk geluidsbeeld. De surrounds worden subtiel gebruikt voor de omgevingsgeluiden. De soundtrack heeft geen extreem laag. Het laag dat via het LFE kanaal aanwezig is, is goed en vult op natuurlijke wijze aan. De stemmen komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker en zijn goed te volgen.

Het eerste menu is een breedbeeld menuscherm met filmgerelateerde animaties en achtergrondmuziek. De overige menuschermen zijn statische breedbeeldschermen zonder achtergrondgeluid. Op de DVD een paar extra’s. De kwaliteit en de informatieve waarde van deze extra’s is zeer hoog.

Trick of the Trade: Making Matchstick Men (72 minuten).
Een van de beste making of documentaires die we gezien hebben. De documentaire is in drie delen onderverdeeld: Part I: pré-production, Part II: production en Part III: post-production en behandelt daarmee werkelijk alle aspecten van de realisatie van deze film. In het laatste onderdeel onder andere ook aandacht voor de verwijderde scènes. Via de Play All optie zijn de drie documentaires als één geheel te bekijken. Beeldformaat is 1.78:1 anamorf, geluid is DD2.0 Surround (192 kb/s). Nederlands ondertiteld.