Master, The (SCE)

04-12-2005

4.9

Master, The (SCE) (DVD)

Oom Tak (Yuen Wah) is een oude kung fu meester en dokter in de oude Chinese geneeswijze. Als hij op een dag zijn winkel verlaat, wordt hij uitgedaagd door Jonny (Jerry Trimble), een voormalig leerling van hem. Oom Tak heeft weinig zin om te vechten, maar Jonny weet van geen ophouden en slaat de oude man in elkaar en vernielt zijn winkel. Jet (Jet Li), een leerling van Tak, komt bijna tegelijkertijd aan in Amerika en gaat op zoek naar hem. Bij aankomst ziet hij dat de winkel van Oom Tak compleet vernield is. Hj gaat uiteraard gelijk op zoek naar Tak, maar die is nergens te vinden. Jet komt buiten de winkel May (Chrystal Kwok) tegen die ook op zoek is naar Oom Tak. Samen en met de hulp van enkele jongens van de straat die les willen van Jet, gaan ze op zoek naar Oom Tak. Uiteindelijk komen ze Anna (Anna Rickets) tegen die ze naar Oom Tak leidt. Hij heeft onderdak gevonden in de trailer van Anna en is gewond. Jet is furieus en zweert wraak te nemen op Jonny en zijn bende.

The Master was de eerste samenwerking tussen regisseur Tsui Hark en Jet Li. Later maakte ze samen furore met de Once Upon a Time in China films, maar helaas haalt deze film het niveau van die films niet. De makers besloten de film in Amerika op te nemen omdat ze overtuigd waren van het potentieel van Jet Li en deze film zou zijn doorbraak in Amerika moeten betekenen. Helaas voor Jet Li gebeurde dit niet, want The Master is een echte slechte jaren 80 film die bol staat van de lachwekkende karakters. Het verhaal is vrij simpel en een variant op het ik-neem-wraak-voor-mijn-leraar-genre, een onderwerp dat tot in den treuren is herhaald in martial arts films. Zoals gezegd zit de film vol met lachwekkende karakters en dit zijn allemaal stereotypen die typisch zijn voor de jaren 80. Het helpt ook niet dat de meeste acteurs hun rol vrij slecht neerzetten en eigenlijk de enige die goed spelen zijn Jet Li en Yuen Wah. De knulligheid van de overige acteurs wordt nog eens versterkt door de slechte nasynchronisatie. Wat ook erg belangrijk is voor een vechtfilm zijn de vechtscènes en die zijn gelukkig wel erg goed gelukt. Deze scènes zijn bedacht door Yuen Wah en we kunnen hier Jet Li in actie zien zonder het gebruik van wirework. Hij stond bij het maken van deze film nog aan het begin van zijn carrière en dat is dan ook goed te zien. Li is werkelijk in topvorm en een lust voor het oog. Ook Yuen Wah laat enkele van zijn kunsten zien en de Amerikaanse acteur Jerry Trimble, een voormalig kickbokskampioen, geeft goed tegengas aan de twee sterren uit Hong Kong. Een matige film waar de vechtscènes veel goed maken, maar helaas niet genoeg. Deze DVD is dan ook aan te raden aan de fans van Jet Li en de echte martial arts fanaten, want zoals gezegd valt er op dit gebied genoeg te genieten.

Genre: Actie, Martial Arts
Jaar: 1989
Speelduur: 88 min
Verpakking: Transparant Keep Case
  • Dolby Digital 2.0 - Kantonees
  • Dolby Digital 5.1 - Kantonees
Ondertiteling: Nederlands, Engels
Uitgever: Hong Kong Legends
EAN: 8715664030158

• Interviews
  • Further Attractions

De film staat anamorf op de DVD in het formaat 1.85:1. De beeldkwaliteit is redelijk te noemen, zeker voor een film uit 1989. De kleuren ogen wat uitgewassen en gedateerd. De scherpte is de gehele film voldoende, hoewel er soms wat softe momenten zichtbaar zijn. Het contrast en zwartniveau zijn ook in orde, maar het schaduwdetail is wat aan de matige kant. Filmgrain is constant aanwezig, variërend in hoeveelheid. Ook edge enhancement is vaak zichtbaar en verder zijn er enkele compressiefouten aanwezig. Een redelijke beeldkwaliteit die zeker beter had gekund maar toch voldoende is.
De film is verdeeld in 26 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

Er zijn op de DVD drie audiotracks te vinden, namelijk een Dolby Digital 5.1 track in de originele Kantonese taal (448 kb/s), een Engelse Dolby Digital 5.1 track (384 kb/s) en als laatste nog een Kantonese Dolby Digital 2.0 monotrack (192 kb/s). De ruimtelijkheid van de 5.1 tracks is matig en het geluid concentreert zich op de voorste kanalen. De dialogen zijn bij de Kantonese track goed te volgen, maar de Engelse track klinken ze wat onnatuurlijk. De voorkanalen laten een goed breed stereogeluid horen. Zoals gezegd is er weinig sprake van ruimtelijkheid en de achterkanalen hebben tijdens deze film niet veel te doen. Soms zijn er wat lichte effecten te horen. Het LFE kanaal wordt gebruikt als ondersteuning van de actie en dit levert genoeg laag op. Voor de puristen onder ons is op de DVD ook de originele monotrack te vinden in een Dolby Digital 2.0 jasje. Deze track klinkt uiteraard wat gedateerd en beperkt, maar voldoet prima voor het geven van geluid tijdens de film.

De menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Alle extra\'s hebben 1.78:1 anamorf beeld en Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid. De Engelstalige extra\'s hebben geen ondertiteling en de Chinees gesproken extra\'s hebben Engelse ondertiteling.

Geen uitgave van Hong Kong Legends is compleet zonder een commentaar van Bey Logan en ook deze keer is er weer een commentaar van deze man op de DVD te vinden. Ook nu overspoelt Logan ons met een waslijst aan leuke en interessante feiten over de film en de betrokkenen. Informatief zoals altijd en tevens is er ook een biografie van Logan aanwezig die bestaat uit enkele tekstschermen. De keuze voor het commentaar en de biografie zijn te vinden in het audioselectiemenu.

The Insider: An Interview With Stuntman And Author John Kreng (17 min.)
John Kreng neemt ons mee naar één van de locaties in de film en hier verteld hij hoe het was om deze film te maken. Ook verteld hij wat over zijn eigen carrière in de martial arts en hoe het was om te werken met Jet Li.

Chrystal Clear: An Interview With Leading-Lady Chrystal Kwok (12 min.)
Een recent opgenomen interview met Chrystal Kwok dat gelijk van opzet is als het interview met John Kreng. Ook Chrystal Kwok vertelt over haar carrière en hoe het was om de film te maken en met Jet Li te werken.

The Master: An Interview With Yuen Wah (15 min.)
Ook Yuen Wah vertelt over zijn carrière en dan vooral over zijn samenwerking met Bruce Lee en hoe hij in de filmwereld is terechtgekomen. Verder haalt hij herinneringen op aan het maken van de film en de samenwerking met Jet Li.

De originele bioscooptrailer van de film (3 min.) en de UK Promotional Trailer (1 min.)

Further Attractions
Hier is informatie te vinden over uitgaven van Hong Kong Legends en Premier Asia. Van sommige films is een trailer te bekijken.

Hong Kong Legends

• Duel to the Death
  • Iron Monkey
  • Once a Thief
  • Warriors Two
  • Full Contact
  • City on Fire

Premier Asia
  • The Grudge
  • Champion
  • Volcano High
  • Bang-Rajan
  • Bichunmoo
  • The Warrior

Jet gaat naar Amerika om zijn leraar, Oom Tak, te bezoeken. Als hij aankomt bij de zijn winkel blijkt de winkel vernield te zijn. Met de hulp van May en enkele jongens van de straat gaat hij op zoek naar Oom Tak. Wanneer ze hem vinden blijkt hij in elkaar te zijn geslagen door Jonny. Jet is furieus en zweert wraak te nemen. The Master is een film met een simpel verhaal en matige acteerprestaties. De personages zijn redelijk lachwekkend en de slechte nasynchronisatie versterkt dit alleen maar. De vechtscènes zijn wel dik in orde en Jet Li is in topvorm. De DVD heeft een redelijk beeld en geluidskwaliteit en er zijn enkele informatieve extra\'s aanwezig. Een aanrader voor de fans van Jet Li en de echte martial arts fanaten.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Hong Kong Legends.