Any Which Way You Can

31-01-2006

6.4

Any Which Way You Can (DVD)

Philo Beddoe (Clint Eastwood) en zijn maatje Orville (Geoffrey Lewis) zijn na de avonturen in het eerste deel een eigen autoreparatiebedrijf begonnen. In zijn vrije tijd knokt Philo nog hier en daar om wat extra geld bij te verdienen. Hij wint vrijwel altijd deze gevechten, maar hij is het zat. Hij wil stoppen met het vechten aangezien hij zegt dat hij de pijn lekker gaat vinden. Tijd om te stoppen vind ook Orville. Dan staat ineens de maffia bij de mannen voor de deur en deze bieden Philo een grote som geld als hij het op wil nemen tegen Jack Wilson (William Smith), een gevaarlijke straatvechter. Philo stemt toe, maar Orville is er op tegen. Hij is er namelijk achter gekomen dat Wilson recentelijk iemand heeft doodgeslagen. Dan komt Philo de vrouw van zijn dromen, Lynn Halsey-Taylor (Sondra Locke), weer tegen en de twee krijgen weer wat moois. Ook zij ziet het gevecht niet zitten en daarom blaast Philo het af. De maffia is hier niet blij mee en ontvoeren Lynn. Philo heeft nu geen keus en moet aan het gevecht deelnemen.

Na het verrassende succes van Every Which Way But Loose moest er natuurlijk een vervolg komen. Dit kwam er twee jaar later en eigenlijk is deze film meer van hetzelfde. In dit geval is dat niet heel erg, want de eerste film was leuk genoeg en daarom is dit vervolg ook best te genieten. Eigenlijk vind ik persoonlijk deze film zelfs iets beter dan de eerdere film. Zoals gezegd zijn alle ingrediënten van het origineel terug en daarmee bedoelen we ten eerste natuurlijk de cast. Clint Eastwood kruipt wederom in de huid van Philo Beddoe, de harde straatvechter. Hij heeft zichtbaar plezier in zijn rol en ook de rest van de cast lijkt plezier te hebben gehad in het maken van de film. Geofrrey Lewis keert terug als Orville en Sondra Locke als de vriendin van Philo. Ook de aap Clyde is weer van de partij, hoewel deze nu door een andere aap gespeeld wordt. Wel krijgt hij nu wat meer speeltijd wat ook bijdraagt aan de kracht van de film. Ook de humor is vergelijkbaar, maar nu is er wat meer ruimte hiervoor omdat de serieuze introducties van de karakters achterwege kunnen blijven. Ook de motorbende die Philo en zijn vrienden achterna zaten in het eerste deel zijn weer van de partij en dit levert uiteraard weer vele humoristische momenten op. Verder zijn er wat leuke en goede vechtscènes in de film aanwezig en vooral de laatste vechtscène is erg goed gemaakt. Net als het eerste deel is dit een film waarbij je niet teveel moet nadenken, maar gewoon lekker voor moet gaan zitten. Een aanrader voor iedereen die het eerste deel leuk vond en eigenlijk voor iedereen die gewoon een avondje vermaakt wil worden.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 1980
Speelduur: 110 min
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 7321931185868

De DVD heeft een anamorfe transfer in het formaat 1.78:1. De kwaliteit van het beeld is vergelijkbaar met die van het eerste deel, maar opvallend is dat het beeld wat scherper oogt. De kleuren worden goed natuurlijk weergegeven en zien er goed verzadigd uit. Contrast en zwartniveau zijn dik in orde en ook het schaduwdetail is voldoende. Wel zijn de donkere scènes in de film soms wat moeilijk te volgen omdat het beeld hier wat te donker is. Aan het begin van de film zit het beeld vol met filmgrain en beschadigingen, maar gelukkig verdwijnt dit als sneeuw voor de zon. De filmgrain steekt nog enkele keer de kop op, maar niet in die mate. Soms is er wat lichte edge enhancement zichtbaar en verdere artefacten zijn niet aanwezig. Een prima transfer die prettig is om naar te kijken.
De film is verdeeld in 34 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen, maar staat te hoog in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 formaat (384 kb/s) op de DVD. De track concentreert zich voornamelijk op de voorste kanalen, maar dit is grotendeels te wijten aan het type film. Veel effecten zijn er namelijk niet en het geluid is vooral gericht op dialoog. Deze komen netjes uit de centerspeaker en zijn goed verstaanbaar. Het overige geluid zoals de muziek wordt door de frontspeakers weergegeven en ook hier een mooi helder geluid. Het geluid klinkt mooi warm en beschadigingen zijn niet aanwezig. De surroundspeakers worden een enkele keer gebruikt voor het weergeven van wat lichte effecten, maar zoals gezegd blijft dit beperkt tot en minimum. Vanwege het karakter van het geluid heeft ook de subwoofer niet veel te doen, maar op de momenten dat het nodig is, ondersteunt deze het geluid prima met voldoende laag. Een track die goed past bij de film en uitstekend klinkt gezien de leeftijd.

De statische menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Er is slechts één extra op de DVD en wel een trailer van de film.

Any Which Way You Can is het vervolg op de succesvolle film Every Which Way But Loose en bewandelt grotendeels dezelfde weg. Vrijwel alle acteurs uit het origineel zijn terug en ook het verhaal vertoont veel overeenkomsten. Er is wat meer ruimte voor komedie aangezien de serieuze introducties van de karakters achterwege kunnen blijven. De DVD heeft een goede beeld en geluidskwaliteit, zeker gezien de leeftijd van de film. Qua extra\'s worden we helaas teleurgesteld en er is alleen een trailer van de film op de DVD te vinden. Deze film is verplichte kost voor de fans van het eerste deel en sommigen vinden het tweede deel nog zelfs iets beter en daarom staat ook deze film weer garant voor bijna twee uur onbezorgd kijkplezier.