Paul Anka - Rock Swings: Live at the Montreal Jazz Festival

16-03-2006

7.8

Paul Anka - Rock Swings: Live at the Montreal Jazz Festival (DVD)

Zanger en componist Paul Anka zit al bijna 50 jaar in de showbizz, als hij op 8 juli 2005 een optreden verzorgt op het Montréal Jazz Festival. Het concert is grotendeels bedoeld als promotie voor zijn nieuwste CD ‘Rock Swings’, die kort daarvoor is uitgekomen. Dat Paul Anka, nu 64 jaar oud, nog steeds populair is, bewijst wel dat deze CD in de Engelse hitlijsten op de 9e plaats terecht kwam. Rock Swings is een muziekproject waarbij Paul Anka pop-/rocknummers van andere artiesten ten gehore brengt in zijn swingende bewerkingen. Nummers als ‘Tears in Heaven’ van Eric Clapton, ‘True’ van Spandau Ballet, ‘Everybody Hurts’ van R.E.M., ‘Smells Like Teen Spirit’ van Nirvana, ‘Hello’ van Lionel Ritchie. Op het Montréal Jazz Festival brengt Paul Anka natuurlijk ook eigen klassiekers ten gehore, als ‘Diana’, ‘Put Your Head on my Shoulder’, ‘You are my Destiny’ en ‘My Way’. Het laatste nummer is natuurlijk vooral bekend geworden door Frank ‘The Voice’ Sinatra, maar het origineel is een song van Paul Anka. De tracklisting van het concert is als volgt:

1. Diana
2. For once in my life / Come rain or come shine
3. You are my destiny
4. Mack the Knife
5. Everybody hurts
6. It\'s my life
7. Put your head on my shoulder
8. Lonely boy
9. Do I love you
10. Eye of the tiger
11. True
12. Smells like teen spirit
13. I\'m not anyone
14. Jubilation
15. Hello
16. Black hole sun
17. My way
18. Tears in heaven

Paul Albert Anka werd juli 1941 geboren in Ottowa, Canada. Al op zijn 14e neemt hij zijn eerste singel op, mede geënthousiasmeerd door zijn ouders. In 1957 deed Paul Anka in New York auditie voor het ABC station. Hij zong het zelfgeschreven nummer ‘Diana’, een liefdeslied dat Anka had voor zijn vroegere babysitter Diana Ayoub had geschreven. ‘Diana’ was meteen een groot succes en vrij snel volgden andere succesnummers. Nog geen jaar later was Paul Anka het grootste tieneridool van Amerika en volgden vele jaren van groot succes. Alhoewel zijn carrière ook een dip heeft gekend, is Paul Anka op dit moment nog steeds bijzonder populair. Bij zijn muziek heeft Paul Anka, al sinds de jaren ’70 , zich vooral geconcentreerd op de swingende big band muziek. Bij het concert dat Paul Anka op het Montréal Jazz Festival gaf, werd hij begeleid door een 20 man sterke bigband onder leiding van de sax en fluitspelende Jon Crosse.
De zongebruinde Paul Anka is duidelijk een showman van de oude stempel. Hij weet zeer geroutineerd de nummers te brengen en te spelen met het publiek. Daarbij laat hij het aanwezige publiek regelmatig meezingen. Of hij past de liedteksten ter plekke aan om in te spelen op reacties uit het publiek en heeft hij regelmatig grappig bedoelde interactie met het publiek. Het is een aangename verandering om de bekende popsongs nu te horen in swingende arrangementen van Paul Anka. Met zijn wat omfloerste stem en de bigband brengt Paul Anka een sfeervol en enigszins nostalgisch getint concert dat door het aanwezige publiek enthousiast wordt gewaardeerd.

Genre: Muziek
Regio: 0
Jaar: 2005
Speelduur: 87 min
Verpakking: FlexBox Keep Case
  • Dolby Digital 5.0 - Engels
  • PCM 2.0 - Engels
Ondertiteling: Geen
Uitgever: Universal Music
EAN: 602498890004

• Backstage
  • Live @ The Orange Lounge
  • Documentaire The Lonely Boy
  • Video Times of Your Life

Het concert is voor televisie in high definition breedbeeld vastgelegd en staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op de schijf. Het beeldformaat op deze DVD is NTSC! De registratie is vastgelegd met rustige beeldwisselingen, waarbij af en toe een vorm van split screen wordt gebruikt. De HD registratie vertaalt zich in een beeld dat er scherp en detailrijk uitziet. Het donkere toneel met de gedempte belichting wordt met goed contrast en zwartniveau fraai weergegeven. Als gevolg van het lager aantal beeldlijnen van NTSC is af en toe aliasing te zien. Het beeld is verder vrij van ongerechtigheden. Het concert is verdeeld in 18 tracks, elke liedje een track. Een ondertiteling is niet aanwezig.

De soundtrack is naar keuze in Dolby Digital 5.0 surround (bitrate 448 k/bs) of ongecomprimeerde LPCM stereotrack (bitrate 1536 kb/s) te beluisteren.
Om met de laatste te beginnen, dit is een prima klinkende en gemixte stereotrack. De kwaliteit is zoals je die bij het luisteren naar een CD ook gewend bent. De stereomix is mooi breed en laat de details in de muziek goed horen. De stem van Paul Anka is aangenaam in het midden van het geluidsbeeld gemixt.
De 5.0 surround track klinkt ook prima. Op het DVD menu en de cover wordt melding gemaakt van een 5.1 soundtrack, maar de soundtrack op de DVD heeft dus geen .1 LFE kanaal. Op zich geen probleem, laag is voldoende aanwezig. Bij de 5.0 surroundtrack wordt de muziek op dezelfde wijze als bij de 2.0 track weergegeven, namelijk via de beide frontspeakers. Ook de zangstem komt vai beide frontspeakers. De centerspeaker heeft in deze mix een subtiel ondersteunende rol en trekt de zangstem nog iets beter naar het midden van het geluidsbeeld. De surrounds worden voornamelijk gebruikt voor de reacties uit het publiek en het enthousiaste applaus. Verder geven de surroundspeakers de muziek heel subtiel een beetje ruimtelijkheid. Ook deze 5.0 surroundtrack klinkt goed gedetailleerd. Beide soundtracks zijn erg goed, welke geluidstrack de voorkeur heeft is aan smaak gebonden. Persoonlijk vond ik de ongecomprimeerde stereotrack beter gedetailleerd en deze heeft daarom ook mijn voorkeur.

De geanimeerde menuschermen hebben als achtergrondmuziek een fragment van het concert.