Corvus Corax – Cantus Buranus Live in Berlin

Wilbert Rietman
03-04-2006

7.6

Corvus Corax – Cantus Buranus Live in Berlin (DVD)

In 2005 bracht de Duitse band Corvus Corax het album Cantus Buranus uit. Een verzameling van liederen uit de Carmina Burana, maar dan in de Corvus Corax stijl: bombastische, middeleeuwse folkrock. Aan hun eigen muziek voegde ze een klassiek sausje toe. In de zomer van 2005 besloot de band dit album integraal live op te voeren op verschillende plaatsen, met een orkest, een koor, operazangeres(sen), straattheateracteurs, kortom: een visueel spektakel moest het worden (er staan soms 170 personen op het podium). Op 19 en 20 augustus speelde de band in thuishaven Berlijn, alwaar ze in de prachtige tuin van het Nationaal Historisch Museum de volgende setlist speelden:
1.Intro
2.Florent Omnes
3.O Langueo
4.Venus
5.Rustica Puella
6.Nummus
7.Sol Solo
8.Ergo Bibamus
9.Curritur
10.Lingua Medax
11.Dulcissima
12.Fortuna

Dit is overigens ook de volgorde zoals het op het studioalbum staat.

De band Corvus Corax (wat de wetenschappelijke naam voor de raaf is) werd opgericht als een duo door Castus en Venustus (de bandleden gaan één voor één schuil achter een pseudoniem) in december 1989, tegenwoordig bestaat de band uit acht leden en hebben ze hiernaast nog een andere band Tanzwut (vergelijkbaar met Rammstein en In Extremo). Ze maken gebruik van authentieke instrumenten, die allen op ambachtelijke wijze gebouwd worden door bandlid Venustus en staan ze bekend om hun uitbundige live-performances. Ze zijn mede verantwoordelijk voor het opnieuw populair maken van dit muziekgenre en ook een van de bekendste vertegenwoordigers ervan, voornamelijk in Duitsland, maar ook daarbuiten. In 2005 kwam de band met het album Cantus Buranus, een conceptalbum gebaseerd op de Carmina Burana (welke naam ze overigens niet mochten gebruiken, vandaar de titelwijziging), het middeleeuwse liederenboek waarop ook het klassieke stuk van Carl Orff op gebaseerd is. In de zomer van 2005 zou de band dan dit album integraal live opvoeren tijdens een korte tour (ondergetekende was bij de première aanwezig). Tijdens het concert werd gebruik gemaakt van het filharmonische orkest van Cottbus, een aantal koren, leden van het straattheater en een operazangeres. Het geheel was een audiovisuele traktatie en er werd dan ook besloten om zowel een live-DVD als een live-CD (welke ook het hele concert bevat, men heeft alleen geknipt in de intro en in het geluid van het publiek) van dit spektakel uit te brengen voor diegenen die het niet hebben kunnen zien.

Genre: Muziek
Speelduur: 83 min
Verpakking: Transparant Keep Case
Ondertiteling: Engels
Uitgever: Roadrunner Records
EAN: 016861093198

• Documentaire

Het beeld van dit concert staat in de verhouding 1.33:1 op de schijf. Dit concert was dan ook oorspronkelijk bedoeld voor een televisie-uitzending. Het beeld is redelijk scherp te noemen, al hangt dit erg af van de gebruikte camera. Zo is de band moeilijk te herkennen zodra er van een wat grotere afstand wordt gefilmd. Het concert begint overigens in de schemering en eindigt als het al een stuk donkerder is. De lichtshow valt hierdoor meer op en is ook duidelijker aan het eind van het concert dan aan het begin. De kleuren zijn goed verzadigd en ogen natuurlijk. De scherpte en de detaillering van het beeld zijn ook goed te noemen, wel is er filmgrain aanwezig. Na ongeveer 52 minuten is er een laagwisseling waarneembaar, doordat het geluid van het publiek stokt. Het concert is verdeeld in 13 hoofdstukken, voor elke song één en de eerste is voor de begingeneriek. Bij het concert is geen ondertiteling aanwezig, alleen bij de documentaire (zie extra’s), wat op zich wel jammer is bij de aankondigingen voor diegene die geen Duits kan verstaan.

Op het gebied van geluid kan men kiezen uit Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s) en een Dolby Digital 5.1 (448 kbit/s), waarbij de laatste duidelijk superieur is ten opzichte van de andere. De nadruk van de muziek en het koor ligt op de frontkanalen. De achterspeakers geven de muziek iets meer ruimtelijkheid, waardoor je het idee krijgt zelf aanwezig te zijn bij dit concert, het publiek is hier doorheen gemixt. Ook van het LFE kanaal wordt optimaal gebruik gemaakt, de veelgebruikte percussie komt hierdoor meer tot zijn recht. De centerspeaker wordt gebruikt als ondersteuning voor met name het koor en de doedelzakken. De 2.0 track helaas een stuk minder open en ruimtelijk, onder andere door het ontbreken van het LFE kanaal, waardoor de lage tonen een stuk minder goed overkomen.

Het geanimeerde menu (in beeldverhouding 1.33:1) met achtergrondmuziek (Dolby Digital 2.0, 224 kbit/s) geeft toegang tot de enige extra op de DVD:

Documentary (22.49 min.)
Een interessante documentaire waarin we kennismaken met de leden van Corvus Corax. Verder wordt er verteld over dit project, hoe de heren ooit begonnen zijn en hoe ze aan hun instrumenten komen. Verder krijgen we ook nog beelden te zien van achter de schermen van dit concert en interviews met bezoekers van dit concert. Deze documentaire bevat wel optioneel een Engelstalige ondertiteling, wordt gepresenteerd in 1.78:1 anamorf en kan zowel bekeken worden in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s) als in Dolby Digital 5.1 (448 kbit/s), waarbij het enige verschil is, is dat zodra er muziek klinkt de 5.1-track een stuk voller overkomt.

Verder zit er een fraai boekje bij de DVD met daarin informatie over dit bijzondere project, over de band zelf en het bevat ook alle songteksten. De informatie is zowel in het Engels als in het Duits.

Cantus Buranus Live in Berlin is de tweede live-DVD van de Duitse middeleeuwse folkband Corvus Corax. In plaats van een set bestaande uit ‘greatest hits’, voert de band integraal live hun album Cantus Buranus (die weer geïnspireerd is op de Carmina Burana) uit in thuishaven Berlijn ondersteund door een orkest, een aantal koren en een operazangeres. Al met al een prachtig document voor de liefhebbers van middeleeuwse folk, maar ook voor de liefhebbers van klassieke muziek. Verwacht absoluut niet de muziek die de band maakt onder de naam Tanzwut, mensen die dat denken, kunnen nog wel eens bedrogen uitkomen.