Meatcleaver Massacre

Wilbert Rietman
14-04-2006

3.2

Meatcleaver Massacre (DVD)

Professor Cantrell (James Habif) is een deskundige op het gebied van zwarte magie, kwade geesten en demonen en het occulte. Op de universiteit Valley College geeft hij zijn colleges aan zijn studenten. Op een dag behandelt hij de wraakgod Morak, een demon uit het vierde-eeuwse Ierland. Mason Harrue (Larry Justin) steekt de draak met Morak, iets waarvoor Cantrell hem op zijn nummer zet. ’s Avonds besluit Mason om samen met drie van zijn vrienden de professor terug te betalen. Ze vermoorden zijn vrouw, kinderen en hond en laten Cantrell zelf zwaar gewond achter. Cantrell wordt, verlamd vanaf zijn nek en met een hersenbeschadiging, opgenomen in het ziekenhuis. Vanaf zijn bed roept Cantrell de wraakgod Morak op om Mason en zijn vrienden één voor één op te sporen en te vermoorden.

Er zijn van die films die steevast op blijven duiken in lijstjes van slechtste films ooit gemaakt en Meatcleaver Massacre (ook wel bekend onder de titel The Hollywood Meatcleaver Massacre) is daar één van. Het gegeven van de film is vrij aardig te noemen, alleen de uitvoering ervan is beneden peil. Christopher Lee treedt met deze film in de voetsporen van die andere Dracula-acteur Bela Lugosi door als verteller te fungeren (iets wat Lugosi deed in films van Ed Wood die op zijn beurt weer een cameo heeft in deze film). Tot op de dag van vandaag distantieert Lee zich van deze film. Hij wist in eerste instantie niet eens dat hij in deze film zat. Hij was door een producer benadert om als verteller op te treden in een geheel andere film, maar die producer heeft die beelden weer doorverkocht. Lee heeft wel eens vaker afstand genomen van films, maar deze keer lijkt hij gelijk te hebben. Zijn toevoeging aan deze film lijkt niets met de rest van het verhaal te hebben. Het zou ook de enige film van regisseur Evan Lee blijken en dat is eigenlijk maar goed ook. Sommige scènes lijken niet echt op hun plaats en de bedoeling ervan is ook niet helemaal duidelijk. Ook het acteerwerk van de amateur-cast stijgt niet boven het gemiddelde reclamespotje voor leningen uit en hier en daar zijn de effecten erbarmelijk (kijk bijvoorbeeld eens naar screenshot 5 waar duidelijk ene pop gebruikt is en het bloed een onnatuurlijke kleur heeft). Een jammerlijk gemiste kans.

Genre: Horror
Jaar: 1977
Speelduur: 84 min
Verpakking: Transparant Keep Case
EAN: 8715664015155

De film staat in de verhouding 1.33:1 op de schijf. Bij een slechte film, hoort een slechte transfer moet men gedacht hebben, want de kwaliteit van een oude videoband is soms nog beter. Het beeld bevat veel krassen en vuiltjes. Daarnaast is het beeld vaak wazig en lijkt het alsof er een vuil cellofaantje voor de lens heeft gezeten. (Felle) kleuren lijken uit te gaan vloeien (colour bleeding) wat ook bijdraagt aan het wazige beeld. Ook zijn er cigarette burns te zien, wat erop zou wijzen dat er een (oude) bioscoopprint als bron is gebruikt. Ook is het beeld vaak niet helemaal stabiel en wiebelt het een beetje. Dit zou kunnen doordat de film niet goed in de camera zat tijdens de opnames, wat me gezien het low budget karakter niet geheel onlogisch lijkt. De witte ondertiteling is duidelijk leesbaar, maar net iets te hoog in beeld geplaatst. De film is in 7 hoofdstukken verdeeld en dat is toch echt te weinig voor een film van 84 minuten.

De originele mono-soundtrack staat in Dolby Digital 2.0 (224 Kbit/s) op de schijf. Wat gelijk opvalt bij de gesproken gedeeltes, is dat het niet helemaal lipsynchroon loopt wat weer een irritante uitwerking heeft op de kijker. Ook klinkt er gedurende de hele film een lichte ruis op de achtergrond. Hier en daar zijn ook lichte beschadigingen te horen die meestal resulteren in het kort wegvallen of zachter worden van het geluid. Dit is natuurlijk ook wel weer een geluidstrack die past bij een film als deze, dat wil zeggen, het geeft extra charme.

Het menuscherm wordt weergegeven in 1.33:1 met op de achtergrond één van de muzikale thema’s van de film in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s). De DVD bevat geen extra’s. Wel staan er aan de binnenkant van de hoes de zogenaamde Liner Notes, een informatief stukje tekst over de film.

Meatcleaver Massacre is typisch zo’n film die opduikt op “allerslechtste films ooit gemaakt”-lijstjes en een beetje terecht is dat wel. Alhoewel het gegeven van de film aardig is, is de uitvoering ervan erbarmelijk. Wat de regisseur Evan Lee hiermee duidelijk wou maken, ontgaat mij, maar het lijkt wel of hij aan de geestverruimende middelen zat tijdens het filmen ervan. Sommige scènes lijken namelijk helemaal niet thuis te horen in de film (met de pro- en epiloog van Christoper Lee voorop) of zijn heel surrealistisch gefilmd. Het acteerwerk wil niet boeien en ook het horrorelement in de film is niet spannend te noemen. De film wordt hier en daar aangeprezen als de enige film met zowel Christopher Lee als Ed Wood in de hoofdrollen, waarbij de eerste ongeveer 20 minuten screentijd heeft en de tweede alweer weg is als je te snel knippert met je ogen. Niet vergeten mag worden dat dit soort films wel een bepaalde plaats innemen en zo hun charmes hebben, maar als daar niet je interesse ligt een afrader, anders een keer kijken.