Ennio Morricone – Here’s To You (Dual Disc)

09-06-2006

8

Ennio Morricone – Here’s To You (Dual Disc) (DVD)

Zonder enige twijfel is Ennio Morricone op dit moment de meest bekende en gelauwerde Italiaanse componist. Met meer dan 500 films en televisieseries die zijn muziek dragen, is hij ook de meest productieve en meest gevraagde componist. Je zou haast kunnen zeggen dat Morricone de filmmuziek heeft uitgevonden. Waarschijnlijk zal iedereen wel een of meer van zijn muziekwerken in huis hebben. Als het niet op plaat of CD is, dan wel een film waar hij de muziek voor heeft gecomponeerd. Films als The Good, The Bad and the Ugly, The Untouchables, Malèna, Once Upon A Time In The West of The Mission. Het zijn slechts een paar titels uit de enorm lange lijst van composities. Van vijf films is de muziek van Morricone genomineerd voor een Oscar, maar geen heeft deze maestro tot nu toe gewonnen. Evenzo geldt dit voor nominaties voor een Golden Globe of een Grammy Award. Van de laatste heeft hij er een gewonnen voor de muziek van The Untouchables. De organisatie van de Oscar, The Academy of Motion Picture Arts and Sciences gaat mogelijk Ennio Morricone een speciale Oscar uitreiken om daarmee te onderstrepen welke grote betekenis Morricone heeft voor de film en filmmuziek.

Op de hier besproken uitgave van Sony/BMG staat een compilatie van de meest bekende filmmuziek van Ennio Morricone. Het zijn live gespeelde uitvoeringen afkomstig van verschillende concerten uit Verona, Rome, Londen, Tokyo en Budapest. Het orkest, de Roma Sinfonietta en het Gyor Philharmonic Orchestra met koor en enkele solisten staat onder directie van de maestro zelf stond. De orkestratie van de gespeelde muziek is identiek aan de originele soundtracks. De gespeelde stukken worden deels aaneengesloten gespeeld. De tracklisting is als volgt:

1. The Untouchables

Uit Once Upon a Time In America
2. Deborah’s Theme
3. Poverty
4. Once Upon a Time in America

5. The Legend of 1900

6. The Good, The Bad and the Ugly - Titles
7. Once Upon a Time in the West
8. A Fistful of Dynamite
9. The Good, The Bad and the Ugly – The Ecstasy of Gold

Uit Cinema Paradiso
10. Main Theme
11. Love Theme

Uit Malèna
12. Inchini Ipocriti e Disperazione
13. Malèna

14. Investigation of a Citizen Above Suspicion
15. Here’s To You

Uit The Mission
16. Gabriel’s Oboe
17. The Mission
18. In Earth as in Heaven

Ennio Morricone werd op 10 november 1928 in Rome, Italië geboren. Op 10-jarige leeftijd ging Morricone al naar het conservatorium om er trompet en later ook koormuziek en orkestdirectie te gaan studeren. In 1943 herkende zijn harmonieleraar Roberto Caggiano het opmerkelijke compositietalent van Morricone. In zeer korte tijd leerde Morricone de leer van compositie en harmonie. Morricone wou zichzelf toeleggen op moderne klassieke muziek, maar raakte ook geïnteresseerd in het schrijven van arrangementen voor populaire muziek. In 1962 begon Morricone filmcomposities te schrijven. Korte daarna kwam hij in contact met Sergio Leone en Bernardo Bertolucci, waarna hij voor enkele ‘spaghetti westerns’ als A Fistful of Dollars de filmmuziek schreef. Morricone heeft uiteindelijk alle Sergio Leone films van muziek voorzien. Voor televisie heeft hij onder andere de muziek geschreven voor de Italiaanse serie La Piovra, in Nederland bekend als De Octopus. Eind jaren zestig en begin jaren zeventig schreef Morricone voor meer dan 20 films per jaar de muziek. Alle filmmuziek bij de films is ook door Morricone zelf gedirigeerd.
Minder bekend is dat Morricone ook meer dan 100 andere werken heeft gecomponeerd, waaronder (korte) klassieke werken als het “Concerto per orchestra” (1957) en “Concert voor orkest, orgel, twee trompetten en twee trombones” (1993).

Dual Disc
De hier besproken uitgave van Sony/BMG is een zogenaamde Dual Disc. De Dual Disc is een dubbelzijdige schijf die aan één kant een gewone muziek CD is en aan de andere kant een DVD. De Dual Disc is een ontwikkeling van Sony en Warner Music, die hiermee de terugzakkende muziekverkoop wil opvangen door de CD te combineren met een DVD. De DVD zijde kan verschillend ingevuld worden. Bij deze uitgave van Sony/BMG met de muziek van Ennio Morricone is het muziekalbum zoals op de CD zijde in stereo staat, op de DVD zijde ook in 5.1 surround geluid gezet. Daarnaast nog een half uur durende documentaire over Ennio Morricone. De Dual Disc zit in een CD-formaat jewelcase, maar wel met een iets afwijkende en onderscheidende vormgeving.

Genre: Muziek
Speelduur: 60 min
Verpakking: Jewel Case
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • PCM 2.0 - Italiaans
Ondertiteling: Engels
Uitgever: Sony BMG Music Entertainment
EAN: 0828768095522

• Boekje
  • Documentaire over Ennio Morricone

Uiteraard is dit onderdeel beeld alleen van toepassing voor de documentaire op de DVD zijde van de schijf. Tijdens het beluisteren naar de muziek, zoals die ook op de CD-zijde staat, wordt alleen een statisch fotoscherm getoond. De DVD bevat tevens een 31 minuten durende documentaire over Ennio Morricone. Het beeldformaat is 1.78:1 niet anamorf formaat. Het materiaal is een mix van oude en nieuwe beelden, zowel foto’s als video-opnamen. De foto’s zijn in veel gevallen zwart/wit. De beeldkwaliteit van de documentaire is enigszins wisselend en varieert van redelijk tot zeer goed. De interviewfragmenten met Ennio Morricone zijn Italiaans gesproken en voorzien van een vaste Engelse ondertiteling.

Het geluid is natuurlijk het belangrijkste onderdeel bij dit album. Omdat we voor het eerst een bespreking doen van het medium Dual Disc, gaan we wat dieper in op de geluidskwaliteit.

CD zijde
Op de CD zijde staat de muziek in een ongecomprimeerde PCM stereo kwaliteit. De CD zijde is in bijna elke CD of DVD speler af te spelen. Omdat de CD zijde niet volgens CD specificaties is gemaakt, kan het voorkomen dat een speler deze zijde niet kan afspelen. Hier wordt op de verpakking met een waarschuwing op gewezen.
Hoe klinkt het? Hier eigenlijk niets verrassend. Het geluid klinkt goed en heeft een prima stereobeeld. Wel zit er wat weinig diepte in het geluid, mogelijk ook veroorzaakt doordat het een live opnamen zijn. Detaillering van het geluid is verder goed en het geluid heeft een prima laag.

DVD zijde
Op de DVD kun uit drie verschillende audiotracks kiezen om het album te beluisteren. Je hebt keuze uit een ongecomprimeerde LPCM stereotrack (bitrate 1536 kb/s), een Dolby Digital 5.1 surround track (bitrate 448 kb/s) en een DTS 5.1 surroundtrack (bitrate 754 kb/s).
Het geluid van de LPCM track is (nagenoeg) identiek aan het geluid van het album aan de CD zijde. Hier feitelijk geen hoorbare verschillen. Ik gebruik het woord nagenoeg omdat de ‘sample frequentie’ van CD 44.1 kHz is en van DVD 48 kHz, dus technisch een klein verschil maar hoorbaar niet. Dan de beide 5.1 surround audiotracks, die de muziek in surround geluid weergeven. De surroundbeleving blijft zeer beperkt. Bij de 5.1 tracks ligt de nadruk op de beide frontspeakers, waarbij het stereobeeld gelijk is aan de LPCM track. De surroundspeakers voegen daar nauwelijks hoorbaar een ruimtelijkheid aan toe. Ook de centerspeaker wordt nauwelijks hoorbaar gebruikt. Het LFE kanaal wordt wel gebruikt, waardoor het laag in de muziek nadrukkelijker aanwezig is. Kortom, bij beide 5.1 surroundtracks blijft de muziek een overheersend stereokarakter hebben. In dit geval klinkt de Dolby Digital track iets opener en beter gecontroleerd.
Toch een kritische noot bij de keuzes die hier gemaakt zijn, daar zijn we tenslotte recensenten voor. Waarom op de DVD zijde nogmaals een PCM track zetten, die feitelijk ook al op de CD zijde staat. Ook de toevoeging van zowel een Dolby Digital 5.1 als een DTS track 5.1 biedt weinig extra. Andere opties waren hier te prefereren geweest. Bijvoorbeeld geen PCM track en dan een full bitrate DTS track. Of het weglaten van de DTS 5.1 track en dan de PCM track een hogere bitrate geven. Dit zou in alle gevallen de kwaliteit van de muziekbeleving nog iets verbeterd hebben.

Bij de op de DVD zijde ook aanwezige documentaire heb je keuze uit een LPCM 2.0 stereotrack (bitrate 1536 kb/s) en een Dolby Digital 5.1 track (bitrate 448kb/s).

De DVD zijde heeft statische menuschermen met achtergrondgeluid. Op de DVD zijde staat een documentaire over Ennio Morricone.

My Life, My Music (31 min)
Een informatieve documentaire over Ennio Morricone en zijn muziek. De maestro komt zelf frequent aan het woord. In de documentaire veel beelden van live concerten met Morricone.

Booklet
In de jewelcase verpakking zit nog een boekje met een tracklisting, waarbij van elke gespeeld nummer enkele gegevens over de film staat. Daarnaast een korte biografie van Ennio Morricone, foto’s van hem en een ‘Award’ overzicht.

Zonder enige twijfel is Ennio Morricone op dit moment de meest bekende en gelauwerde Italiaanse componist. Meer dan 500 films en televisieseries dragen zijn muziek, met titels als The Good, The Bad and the Ugly, The Untouchables, Malena, Once Upon A Time In The West of The Mission. Het zijn slechts een paar titels uit de enorm lange lijst van composities. Op de hier besproken uitgave van Sony/BMG staat een compilatie van de meest bekende filmmuziek van Ennio Morricone. Het zijn live gespeelde uitvoeringen afkomstig van verschillende concerten, waarbij het orkest met koor en enkele solisten onder directie van de maestro zelf staat. De orkestratie van de gespeelde muziek is identiek aan de originele soundtracks.
Deze uitgave van Sony/BMG is een zogenaamde Dual Disc. Dit is een dubbelzijdige schijf die aan één kant een gewone muziek CD is en aan de andere kant een DVD. In dit geval is de muziek van Ennio Morricone, zoals op de CD zijde in stereo staat, op de DVD zijde ook in zowel Dolby Digital als DTS 5.1 surround geluid gezet. Tevens staat op de DVD zijde nog een half uur durende documentaire over Ennio Morricone. De geluidskwaliteit is in alle gevallen goed. Een nette uitgave voor de liefhebbers van de muziek van Ennio Morricone.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Sony BMG Music Entertainment.