Blackbeard - The Real Pirate of the Caribbean

12-09-2006

5.8

Blackbeard - The Real Pirate of the Caribbean (DVD)

Aan het begin van de 18e eeuw was de oorlog tussen Engeland en Spanje net voorbij. De Engelse marine had de soldaten en matrozen niet meer nodig en stuurde ze het leger uit. Werk was er niet, dus trok men ver weg, naar Amerika en het Caribisch gebied. Veel van hen kwamen terecht in de piraterij, die in die periode haar hoogtijdagen vierde. Eén van hen was Edward Teach, kapitein van een piratenschip. Hij liet zich Blackbeard noemen. Zijn rechterhand op het schip was Israel Hands, die verslag doet van het leven van Teach, alias Blackbeard. Hij werd beroemd door zijn vele successen en overwinningen op de Engelse marine. Die kwamen niet vanzelf. Blackbeard was een begenadigd zeevaarder en mede door zijn bizarre verschijning boezemde hij ontzag in bij z’n slachtoffers, die zich soms zonder een schot te lossen overgaven. De Engelse regering had op deze manier een flinke kostenpost aan Blackbeard en ze gooien dan ook alles in de strijd om Blackbeard een halt toe te roepen. Maar dat was nog niet zo eenvoudig.

In de vroeg 18e eeuw waren de piraten in het Caribisch gebied de gevaarlijkste zeelui. Blackbeard was de meest geduchte van het stel. Zijn meedogenloos handelen en bijzondere tactieken maakten hem de succesvolste piraat uit de geschiedenis. Vanwege het succes van die andere piratenfilm heeft de BBC in samenwerking met National Geographic Channel het plan opgepakt om dit docudrama te maken. Ze waren niet de enige met een Pirates of the Caribbean spin-off, maar waar anderen zich schuldig maakten aan snel winstbejag heeft de BBC met Blackbeard – The Real Pirate of the Caribbean een degelijke en zeker niet goedkope produktie gemaakt. De film is zorgvuldig en met aandacht voor detail gemaakt. Niet alleen vanwege het verhaal - gebaseerd op ware feiten - maar ook de aankleding en het camerawerk. Soms gaat men iets teveel in op detail, waardoor de vaart een beetje uit het verhaal wordt gehaald. Zeker naar het einde toe wordt er te lang naar diverse climaxen toegewerkt. Een typische manier van produceren bij National Geographic Channel. Veel cliffhangers, die uiteindelijk naar een climax toe moeten werken. Toch is deze film zeker onderhoudend en is bijna een geschiedenisles in de wereld van Blackbeard en de piraterij. Doordat het verhaal soms letterlijk wordt verteld door Israel Hands (een degelijke rol van Mark Noble) wordt de gehele geschiedenis van Blackbeard’s piratenleven uit de doeken gedaan.
Het verhaal is zorgvuldig geconstrueerd naar notities van Blackbeard zelf en overleveringen van mensen om hem heen. Oorspronkelijk bestaat dit docudrama uit twee delen van 50 minuten, maar op de DVD is het één film van 100 minuten. Opvallend is dat er geen enkele credit aanwezig is, geen begintitels, maar ook geen aftiteling. Blijkbaar is voor de DVD de eindmontageband gebruikt en niet een uitzendband.

Jaar: 2005
Speelduur: 98 min
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8717344724661

De film staat in 1.78:1 anamorf beeldformaat op de DVD. De film is gedraaid in Hi-Definition en ziet er prima uit. Doordat de film rechtstreeks vanuit de computer is overgezet zijn er geen beschadigingen aanwezig. Er valt weinig op de kwaliteit aan te merken, behalve dat het contrast wat aan de lage kant is, waardoor het zwart hooguit donkergrijs wordt. Verder zijn er geen artefacten aanwezig. Om het geheel een filmische tint te geven is er een heel licht soft-filter gebruikt. Dat heeft een lichte invloed op de scherpte, die niet helemaal optimaal is. Het camerawerk is uitstekend en doet niet onder voor menig Hollywood-spektakel. Zeker een pluspunt van deze film.
De DVD is onderverdeeld in 12 hoofdstukken. De witte ondertiteling is goed leesbaar, maar staat iets te hoog geplaatst in beeld.

De DVD heeft een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) en een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack. We concentreren ons op het Dolby Digital 5.1 kanaal. Wat daar het meest opvalt is dat het centerkanaal erg zacht in de mix staat. Dialogen zijn voornamelijk hoorbaar via de frontspeakers en slechts een klein beetje via de centerspeaker. Zo te horen is het een unwrapped 5.1 mix, gecreëerd uit de DD 2.0 track. Dat geeft een ruimtelijk karakter aan het geluid, maar het is daardoor zeker niet een volwaardige 5.1 mix. De film bevat wel mooie effecten en atmosferen. Vooral de scènes op de boten bevatten veel details in het geluid. Gelukkig staan de atmosferen niet te zacht in de mix. De muziek is behoorlijk spannend gemaakt en werkt positief op de sfeer van de film.
Als je het centerkanaal en de achterkanalen weghaalt van de DD5.1 mix hou je precies het DD2.0 spoor over.

Het menu heeft een 1.78:1 anamorf beeldformaat en heeft een geanimeerde achtergrond. Het geluid is een kort fragment van de themamuziek en staat in Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) op de DVD.
Op twee volgende pagina’s is er een scèneselectie mogelijk. Extra’s heeft deze DVD niet.

Het begin van de 18e eeuw was het tijdperk van de piraten. De meest gevreesde was Edward Teach, beter bekend als Blackbeard. Door zijn meedogenloosheid en soms bizarre verschijningen boezemde hij niet alleen ontzag in bij z’n tegenstanders, maar ook bij zijn concurrenten. De Engelse overheid probeerde dan ook alles om van hem af te komen.
Blackbeard – The Real Pirate of the Caribbean is een zeer zorgvuldig en gedetailleerd gemaakt docudrama over een van de grootste piraten uit de geschiedenis. De film is niet een aktiefilm als de speelfilm met Johnny Depp en is daardoor ook minder spectaculair. Maar het geeft een geloofwaardiger beeld van de piraterij. Na verloop van tijd vertraagd het verhaal nogal en heeft het niet meer de impact van het begin van de film. Een kortere versie zou dan ook zeker een verbetering zijn geweest.
De beeldkwaliteit is prima en het geluid is mooi gemaakt, maar is beperkt in het surroundgebeuren.
Extra’s bevat de DVD niet, in tegenstelling tot de buitenlandse releases.