Do Not Adjust Your Set

03-10-2006

7

Do Not Adjust Your Set (DVD)

In de negen afleveringen van de comedyserie Do Not Adjust Your Set (1967-1969) die je op deze DVD-uitgave aantreft komen de volgende sketches voorbij:

Aflevering 1: Intro - King Lear - Musicians at Work - Family Grocer - Science for Sixth Forms - Bonzo Dog Doo-Dah Band (\"Monster Mash\") - Maternity Ward - On Guard - The Wonder of Words - Stool Pigeon - Bonzo Dog Doo-Dah Band (\"The Sound of Music\") - An Extraordinary Sight - Captain Fantastic - The Tartan Thistle Club

Aflevering 2: Intro - Identity Parade - Bonzo Dog Doo-Dah Band (\"Brief Patients Noughts and Crosses\") - Time for Fun/Fiver\'s Club - Captain Fantastic - Stars of Tomorrow - Bonzo Dog Doo-Dah Band (\"Look Out, There\'s a Monster Coming\") - Concorde - Miss Pringle - \"Two of Us\" Song

Aflevering 3: Intro - How to Eat - Musicians at Work - Happy Grin Insurance - Flying Doctor - Bonzo Dog Doo-Dah Band (\"The Equestrian Statue\") - Take Your Clothes Off - Bus Stop - Cookery Class - Help! - Captain Fantastic - Sailor\'s Song - Personal Note

Aflevering 4: Intro - Traffic Warden - Round Up - Thank You - Burglary Prevention - Bonzo Dog Doo-Dah Band (\"Hunting Tigers\") -Thou Shall Not - Royal Opera House - Morning Madam - Scenes of Village Life - Captain Fantastic - Miss World

Aflevering 5: Intro - Sport - Whackfield Wanderers - Chairback Banana Grabbing - Angling - Frogmen Routine - Bonzo Dog Doo-Dah Band (\"Hello Mabel\") - Fortune Teller - Miniskirt - Captain Fantastic - Romeo and Juliet

Aflevering 6: Intro - Economic Axe - Chancellor of the Exchequer - Espionage - Custard Factory - Bonzo Dog Doo-Dah Band (\"Love is a Cylindrical Piano\") - Miss Pringle - Rehearsal - Cinderella - Captain Fantastic - British Food

Aflevering 7: Intro - Holiday Club - Gremlin Easi-suite - Welcome Home - Bonzo Dog Doo-Dah Band (\"Death Cab for Cutie\") - Has Anyone Seen the Invisible Man? - The Vosburgh Art Gallery - Captain Fantastic

Aflevering 8: Intro - Instrumental - The Problems with Falling Over - The Wild and Wooly West - Weather - Hamster Allergies - Post Early for Christmas - It\'s Lucy - You\'re Fired - Bonzo Dog Doo-Dah Band (Announcement, \"Tubas in Midnight\") - Fancy Dress for Two - Dog Food - Captain Fantastic - Musicians at Work

Aflevering 9: Intro - Television Planning - The Beginning of the End - Spotters Corner - Backwards - Cookery Class - Arthur the Amazing Performing Dog - Come Out and Play - Bonzo Dog Doo-Dah Band (\"Metaphorically Speaking\") - Miss Pringle - Pre-History - Captain
Fantastic - The End

De combinatie Eric Idle, Terry Jones, Michael Palin en Terry Gilliam is bij liefhebbers van Engelse comedy uiteraard bekend van het legendarische Monty Python\'s Flying Circus (samen met John Cleese en Graham Chapman). Dat was echter niet het eerste samenwerkingsverband tussen de heren. Van eind 1967 tot midden 1969 waren ze namelijk, samen met Denise Coffey en David Jason, verantwoordelijk voor de Engels TV-serie Do Not Adjust Your Set. Evenals bij Monty Python bestaat iedere aflevering uit een klein half uur aan komische sketches. Het verschil met Monty Python is dat Do Not Adjust Your Set een kinderserie is (al werd de serie ook al gauw bij volwassenen populair). Als gevolg ligt de nadruk op luchtige sketches \'voor het hele gezin\'. Verwacht dus geen snoeiharde satire vol volwassen onderwerpen als racisme en geloof. De doelgroep van de serie mag dan verschillen, toch zijn de overeenkomsten met Monty Python overduidelijk. Vooral qua stijl en toon. Zo hebben veel sketches die typische, welhaast surrealistische inslag en is ook het soort humor zwaar Python-esque. En dan zijn er natuurlijk nog de uiterst herkenbare animaties van Gilliam, die in het tweede seizoen regelmatig opduiken. Andere terugkerende elementen zijn de bizarre muzikale bijdrage van de Bonzo Dog Doo-Dah band en \'Captain Fantastic\', een wat flauw, slapstick-achtig avontuur van een soort van geheim-agent. Laatstgenoemde onderdeel kan niet bepaald tippen aan de briljantheid van veel Python-materiaal, maar dat geldt eigenlijk voor de serie in zijn geheel. Echt schaterlachen is er dan ook zelden bij, maar de meeste sketches zullen toch op zijn minst voor een glimlach zorgen. Daarom zullen de fans van Monty Python\'s Flying Circus zich vermoedelijk prima vermaken met Do Not Adjust Your Set. In totaal liep de serie twee seizoenen, goed voor bijna dertig afleveringen. Veel van het materiaal ging verloren, maar negen van de \'overlevende\' afleveringen zijn onlangs door Bridge op DVD uitgebracht in een 2-disc uitgave. Het gaat overigens niet om negen aaneensluitende afleveringen, zo is de vijfde aflevering op DVD in werkelijkheid de negende. Maar goed, het enige punt waarop je dit merkt zijn de gaten die in het doorlopende \'Captain Fantastic\' verhaal vallen. Verder valt op dat de set alleen afleveringen uit het eerste seizoen bevat, wat betekent dat de voorop de cover aangekondigde animaties van Gilliam ontbreken. Jammer, maar wellicht dat het tweede seizoen in de toekomst nog eens op DVD opduikt.

N.B. Op de cover wordt een speelduur vermeld van 280 minuten, maar dit klopt niet. In werkelijkheid duren de negen afleveringen in totaal circa 224 minuten.

Genre: Komedie/Humor, TV
Jaar: 1967
Speelduur: 224 min
Verpakking: Digipack in slipcase
Uitgever: Bridge Entertainment
EAN: 8711983481404

• Comedy Family Tree

Do Not Adjust Your Set werd oorspronkelijk opgenomen op videotape. In de loop der jaren werden de tapes gewist, maar een aantal afleveringen overleefde in het archief in de vorm van 16mm-film. Aan de beeldkwaliteit van deze DVD-uitgave te zien heeft de beruchte Tand des Tijds flink geknaagd aan het bronmateriaal (nog losstaand van de transfer van video naar film naar DVD). De 1.33:1 zwart-wit weergave heeft namelijk nogal wat ouderdoms-kenmerken, zoals de ontelbare vuiltjes en beschadigingen die in het beeld opduiken, de matige scherpte en het benedenmaatse contrast. Afgezien van wat ruisonderdrukking lijkt men weinig moeite te hebben gedaan om het geheel wat op te poetsen. Dat is spijtig, al moeten we uiteraard al lang blij zijn dat het materiaal überhaupt op DVD uitgebracht is. Bovendien kan het nog een stuk slechter, getuige de uitgave van At Last the 1948 Show (waarin John Cleese en Graham Chapman in hun pre-Python dagen te zien waren).

Over het geluid van Do Not Adjust Your Set kunnen we kort zijn. Geen toeters en bellen namelijk, maar gewoon mono-geluid. Niet onverwacht natuurlijk, gezien de leeftijd van de serie. Bovendien zou een 5.1-track weinig toevoegen. Het geluid staat in de vorm van een Dolby Digital 2.0-track (192kbit/s) op de DVD. Het is goed te horen dat het hier om een oude TV-serie gaat: het spoor heeft die typische gedateerde klank, met weinig dynamiek en een continu aanwezige ruis. Desalniettemin zijn de dialogen altijd goed te verstaan, en dat is toch het belangrijkste bij een serie als dit.

In tegenstelling tot de Engelse en Amerikaanse DVD-uitgaven van Do Not Adjust Your Set, die een aantal interviews bevatten, staan er op onze Nederlandse schijfjes totaal geen extra’s. Wel bevat de verpakking een warrige, papieren “comedy-stamboom”, waarop aangegeven is in welke series en producties de betrokkenen van Do Not Adjust Your Set en het eerder genoemde At Last the 1948 Show in hun loopbaan hebben meegewerkt.

Do Not Adjust Your Set is een Engelse kinderserie uit de zestiger jaren, waarbij elke aflevering bestaat uit een klein half uur aan sketches. Wat de serie bijzonder maakt, is dat deze gemaakt werd door een aantal toekomstige leden van Monty Python\'s Flying Cirus: Eric Idle, Terry Jones, Michael Palin en Terry Gilliam. Qua stijl en toon is het dan ook duidelijk de voorloper van het legendarische Monty Python. De jeugd van tegenwoordig zul je er waarschijnlijk niet blij mee maken, maar Python-fans des te meer. De DVD-uitgave van Bridge bevat negen afleveringen uit het eerste seizoen. Deze staan met beroerd beeld en gedateerd monogeluid op DVD. Nu mogen we natuurlijk ook geen perfecte audiovisuele prestaties verwachten van een antieke serie als dit, maar dat neemt niet weg dat er (met name op beeldgebied) wel wat meer aandacht aan de set besteed had mogen worden. Hetzelfde geldt ook voor de niet aanwezige extra’s. De buitenlandse uitgaven hebben dan tenminste nog een paar interviews te bieden. Geen perfecte uitgave dus, maar als groot Python-fan zul je ongetwijfeld al lang blij zijn dat het materiaal überhaupt op DVD is verschenen.