Freddie Mercury - Lover of Life, Singer of Songs

04-10-2006

7.7

Freddie Mercury - Lover of Life, Singer of Songs (DVD)

5 september 2006 werd de 60ste geboortedag van de Britse popmusicus Freddie Mercury herdacht. In Londen werd een groot feest georganiseerd met een bijzondere uitvoering van de Queen musical We Will Rock You\'. Zijn 60ste geboortedag is ook aanleiding voor de uitgave van de nieuwe CD The Very Best of Freddie Mercury en de dubbele DVD set Freddie Mercury - Lover of Life, Singer of Songs. Op deze DVD’s staan Freddie\'s solo video\'s en een documentaire over zijn levensverhaal, verteld door vrienden en familie. Deze dubbel DVD is onderwerp van deze bespreking.

DVD-1: Lover of Life… The Untold Story (115 min)
De twee regisseurs Rudi Dolezal en Hannes Rossacher, ook bekend als “The Torpedo Twin” vertellen in deze documentaire de persoonlijke, veelal onbelichte kant van het levensverhaal van Freddie Mercury. Een blik op zijn leven vanaf zijn geboorte in Zanzibar tot aan zijn overlijden in Londen. Op 5 september 1946 kwam op het Afrikaanse eiland Zanzibar het jongetje Farrokh Bulsara op de wereld. Het gezin Bulsara bestond uit vier personen, vader Bomi, moeder Jer en zuster Kashmira. Vader Bomi werkte voor de Britse koloniale overheid. Zanzibar was toen nog een Britse kolonie, tegenwoordig behoort het eiland Tanzania toe. De documentaire begint dan ook met in het Zanzibar van nu en bezoekt de plaatsen die voor Farrokh Bulsara in zijn vroege jeugd belangrijk zijn geweest. Dolezal en Rossacher laten het leven van Farrokh deels zien in de vorm van een nagespeeld levensverhaal. Op jonge leeftijd wordt Farrokh naar Bombay, India gestuurd, waar de ouders van Farrokh oorspronkelijk vandaag kwamen. Hij groeit op bij zijn grootmoeder en een tante. De documentaire laat zien hoe belangrijk dit deel van Farrokh’s leven is geweest en welke invloed dit heeft gehad op de creatieve vorming van de persoon Freddy Mercury. Zowel de moeder als de zuster van Freddie vertellen over deze periode. In het strakke schoolregime leerde Farrokh pianospelen en zat hij in zijn eerste muziekbandje genaamd Hectics. Na de schoolperiode keerde Farrokh terug naar Zanzibar. In 1964 breekt de Zanzibar revolutie uit en vlucht de gehele familie naar Engeland. Ondanks dat de levensconditie voor de familie Bulsara slechter waren, beschouwde Farrokh dit op dat moment als het beste dat hem ooit was overkomen.
De documentaire gaat verder in op de tijd die Farrokh doorbracht op het Ealing Art College, waar hij een zeer talentvolle schilder en tekenaar bleek. Maar zijn hart en passie lag bij de muziek en hij bleef piano en zang studeren en besteedde zoveel mogelijk tijd in of rond gelegenheidsbandjes. En zo kwam Farrokh, die zich inmiddels Freddie noemde, in contact met de rockgroep Smile. Opgericht door Tim Staffell en Brain May en met medisch student Roger Taylor als drummer. Tim Staffell verliet de groep omdat hij zich niet kon verenigen met de artistieke richting die de groep opging. Freddie sloot zich als zanger bij de groep aan. Het begin van Queen is daar. Dolezal en Rossenacher interviewden diverse mensen uit deze beginperiode, waaronder Tim Staffell.

Freddie Mercury was een erg verlegen man, die maar moeilijk contact kon maken met anderen. Hij gebruikte de aanwezigheid van Brian May om contact te leggen met Mary Austin. Volgens Brian May de enige vrouw waar Freddie echt verliefd op was en waarmee hij zes jaar mee heeft samengewoond. Mary Austin vertelt in de documentaire hoe haar relatie met Freddie was en welke verandering Freddie doormaakte. Ondanks zijn andere seksuele geaardheid bleef Mary voor Freddie een vriendin voor het leven. In de documentaire vertellen verder mensen als Peter Freestone (Freddie persoonlijke assistent), Diana Moseley (die zijn latere kleding heeft ontworpen) en zijn laatste levensgezel Jim Hutton het persoonlijke verhaal van Freddie. De man die Freddie was als hij niet op het podium of voor de pers stond. Allemaal staan ze stil bij de onzekerheid die soms aan Freddie knaagde en zijn enorme energie, gedrevenheid en passie. Aan het woord komen ook goede vrienden van Freddie en de producers Mike Moran, Reinhold Mack en David Richards. Ze nemen ook de uitbundige en excentrieke feesten in herinnering. Want Freddie genoot intens van het leven. Specifiek wordt het uitbundige feest dat Freddie in München gaf ter gelegenheid van zijn 39ste verjaardag in herinnering genomen. De Spaanse operazangeres Montserrat Caballé vertelt over haar bijzondere relatie met Freddie, waarbij Peter Freestone aangeeft met welk enorm ontzag Freddie tegen deze zangeres opkeek. De toon van de documentaire verandert naar gevoelig en sereen als de makers met Freddie’s naasten stilstaan bij zijn ziekte en zijn laatste levensjaren in Montreux, Zwitserland.

In deze uitgebreide documentaire Lover of Life... The Untold Story vertellen Dolezal en Rossenacher met veel gevoel en een enorm respect het verhaal van de mens achter de artiest Freddie Mercury, zijn onbelichte levensverhaal.

DVD-2: Singer of Songs… The Solo Videos (38 min)
Naast zijn werk met Queen had Freddie Mercury ook de behoefte om een aantal persoonlijke nummers te schrijven en op te nemen. In 1985 verscheen zijn solo album Mr. Bad Guy. Commercieel flopte dit album, maar artistiek is en blijft het een bijzonderheid.
Het jaar erna nam Freddie twee nummers op voor de film Time. Een van de meest bijzondere albums uit de popgeschiedenis verscheen in 1988, het album Barcelona. Freddie Mercury zong samen met de Spaande operadiva Montserrat Caballé acht nummers waarin pop en opera samensmelten. Een zeer bijzonder maar ook muzikaal bombastisch album zoals alleen Freddie kon maken. Een jaar eerder was al de single Barcelona verschenen, dat een groot succes had. In 1992 zou Freddie samen met Montserrat het nummer Barcelona tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen zingen. De operazanger José Carreras zong in plaats van Freddie, die een acht maanden daarvoor was overleden.

Op deze DVD staan de volgende muziekvideo’s:

1. Barcelona
2. The Great Pretender
3. I Was Born To Love You
4. Time
5. How Can I Go On
6. Made In Heaven
7. Living On My Own
8. The Golden Boy
9. In My Defence

Bijna 15 jaar geleden, op 24 november 1991, overleed Freddie Mercury aan de gevolgen van aids. Niet alleen verloor de Britse rockgroep Queen - een van de meest succesvolle popgroepen ooit - daarmee haar boegbeeld en zanger, de wereld verloor met hem een van de meest bijzondere popartiesten.

In 2000 bracht EMI de Freddie Mercury – The Solo Collection uit. Een 10-CD + 2-DVD set, waarbij de DVD set zowel de hier besproken documentaire als de solovideo’s bevatte. De nieuwe DVD set Lover of Live, Singer of Song is een gedeeltelijke heruitgave van deze 2-DVD uitgave uit 2000. Maar nu met DTS surround geluid en een aantal interessante extra’s.

Genre: Muziek
Regio: 0
Jaar: 2000
Speelduur: 115 min
Verpakking: Duo FlexBox Keepcase
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
  • DTS 5.1 - Engels
  • PCM 2.0 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: EMI Music
EAN: 094636717098

• Audiocommentaar bij documentaire
  • Behind the scenes in Zanzibar and India
  • Rare Interviews
  • Video director's commentaar
  • The Story behind the Freddie Mercury Statue
  • Interactive Photo Gallery

De documentaire heeft 1.78:1 niet anamorf beeldkwaliteit. De nieuw opgenomen interviewfragmenten en documentairebeelden zien er goed uit met scherp, kleurrijk en voldoende gedetailleerd beeld. De in de documentaire gebruikte ‘historische’ beelden hebben wisselende kwaliteit, maar zien er gemiddeld genomen goed uit. De documentaire is opgedeeld in 14 chapterstop. De ondertiteling staat onder in het beeld, deels in de onderste zwarte balk. Hierdoor laat het beeld zich minder makkelijk beeldvullend maken op een breedbeeld weergever, omdat dan een gedeelte van de ondertiteling buiten beeld zal vallen.

De muziekvideo’s hebben redelijk goede beeldkwaliteit. Het beeldformaat is hier 1.33:1 (4x3) standaard beeldformaat. Het merendeel van het materiaal is in de jaren ’80 is opgenomen. Kleuren zien er goed verzadigd uit. Alleen de scherpte en detaillering zijn iets minder, mede door de soms ruim aanwezige filmgrain of beeldruis. De video’s zijn verder vrij van ongerechtigheden. De muziekvideo’s zijn aaneengesloten te bekijken of allemaal apart te selecteren.

Zowel bij de documentaire als bij de muziekvideo’s heb je keuze uit een ongecomprimeerde LPCM stereotrack (bitrate 1536 kb/s) en een DTS 5.1 surroundtrack (bitrate 1504 kb/s). Op de cover staat het DTS 96/24 symbool, maar de DTS tracks zijn niet 96/24 maar gewoon 48/16 (48 kHz, 16 bit).

Bij de documentaire wordt uiteraard gebruik gemaakt van de muziek van Freddy Mercury ter ondersteuning. Voor het merendeel is dit zijn muziek nagespeeld op piano door Thierry Lang. De LPCM stereotrack is een zeer goed klinkende stereotrack. Dialogen zijn hierin goed te volgen. De muziek heeft een prima klinkend breed stereogeluid. Optioneel kun je de documentaire ook in Dolby Digital 2.0 stereo (bitrate 448 kb/s) beluisteren zonder de vertelstem van Sean Pertwee. Je vindt de keuze hiervoor onder het Audio menu. De DTS 5.1 surroundtrack klinkt mooi ruimtelijk, vooral de muziek heeft hier voordeel bij. Nadruk blijft op de voorste kanalen, de surrounds geven aan de muziek een fraaie ruimtelijke ambiance.

Bij de muziekvideo’s is het geluid opnieuw digitaal geremasterd. Beide solo albums van Freddie, Mr. Bad Guy en Barcelona zijn oorspronkelijk digitaal opgenomen. Ook bij de muziekvideo’s klinkt de stereo LPCM track zeer fraai met een mooi breed stereobeeld. Laag is in voldoende mate aanwezig, het hoog is goed gedetailleerd zonder hierin scherp te zijn. De DTS 5.1 surroundtrack betreft een nieuwe remix. Een fraaie remix waarbij de muziek een zeer fraai ruimtelijk geluidsbeeld heeft, zonder dat de surrounds hierin ‘agressief’ worden gebruikt. Het laag is goed gedoseerd aanwezig, waarbij goed gebruik is gemaakt van het LFE-kanaal.

Beide DVD’s hebben fraaie geanimeerde menuschermen met LPCM stereo als achtergrondmuziek. Het ‘Virgo’ (Maagd) sterrenbeeld wordt hierin gebruikt voor de menukeuzen. Een aantal zeer fraaie extra’s zijn op beide DVD’s terug te vinden. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

DVD-1

The Making of The Untold Story (18 min)
Een blik achter de schermen tijdens de opnames van de documentaire in Zanzibar en India. Bij dit gedeelte van de documentaire hebben Rudi Dolezal en Hannes Rossacher gebruik gemaakt van nagespeelde beelden. Beeldformaat is 1.78:1 niet anamorf.