Supernatural – Seizoen 2 (Afl. 2.1 – 2.11)

07-09-2007

7.5

Supernatural – Seizoen 2 (Afl. 2.1 – 2.11) (DVD)

Sam (Jared Padalecki) en Dean (Jensen Ackles) Winchester zijn twee broers die leven in een wereld vol vampieren, geesten en andere bloeddorstige monsters. Toen zij nog heel klein waren kwam hun moeder om het leven door de hand van een kwaadaardig wezen. Hun vader ging in de jaren hierna op zoek naar dit wezen en de twee broers kwamen terecht in de wereld van geesten en demonen. Toen ze eenmaal volwassen waren wilde vooral Sam niks meer te maken hebben met dit alles en koos hij voor een normaal leven. Totdat zijn broer ineens bij hem op de stoep stond en verklaarde dat hun vader werd vermist. Sam moest weer de wereld induiken die hij dacht achter zich gelaten te hebben. De broers vinden hun vader en gaan samen met hem de confrontatie aan met het wezen verantwoordelijk voor hun moeders dood.

Disc 1

Aflevering 2.1 – In My Time Of Dying
Na het ongeluk aan het einde van seizoen 1 worden de Winchester mannen naar het ziekenhuis gebracht, waar blijkt dat vooral Dean er slecht aan toe is. Hij ligt in coma, maar zijn geest is buiten zijn lichaam getreden. Wanhopig probeert hij contact te krijgen met zijn broer, voordat hij het slachtoffer wordt van een Reaper.

Aflevering 2.2 – Everybody Loves A Clown
De twee broers zijn kapot van de gebeurtenissen in het ziekenhuis en besluiten onderzoek te doen naar hun vaders leven. Ze beluisteren zijn voicemail en komen in contact met ene Ellen. Zij blijkt een bar te runnen die een verzamelplaats is voor mensen die jagen op het bovennatuurlijke. In de tussentijd krijgen de broers het ook nog aan de stok met een gevaarlijke clown die een gevaarlijke kannibaal blijkt te zijn.

Aflevering 2.3 – Bloodlust
Sam en Dean komen in contact met een vampierenjager die er op gebrand is alle vampieren uit te roeien. De vampieren waarop hij jacht maakt blijken echter helemaal niet zo gevaarlijk te zijn als gedacht en de twee broers komen voor een dilemma te staan.

Aflevering 2.4 – Children Shouldn’t Play With Dead Things
Tijdens een bezoek aan het graf van hun moeder komen Sam en Dean een graf tegen waar volgens hen iets mis mee is. Ze komen in contact met een jongen die heeft geprobeerd zijn vriendin terug te laten keren uit de dood. Dit plan werkte echter niet zoals gepland en de vriendin is teruggekeerd als een kwaadaardige zombie.

Disc 2

Aflevering 2.5 – Simon Said
Sam heeft een visioen maar helemaal duidelijk is niet te zien waar het over gaat. Via via komen ze terecht bij Andy, die dezelfde krachten heeft als Sam. Dean komt onder de controle van Andy en zijn kwaadaardige tweelingbroer maakt de zaken er niet makkelijker op.

Aflevering 2.6 – No Exit
De dochter van Ellen heeft onderzoek gedaan naar de verdwijningen van enkele jonge vrouwen. Sam en Dean besluiten de zaak op zich te nemen, ook om Ellen een plezier te doen. Haar dochter wil namelijk zelf de zaak onderzoeken, maar Ellen verbiedt haar dit. De twee broers ontdekken dat de geest van de eerste bekende seriemoordenaar van het land verantwoordelijk is voor de verdwijningen. Dan duikt ineens de dochter van Ellen weer op en zij lijkt het perfect slachtoffer voor de geest.

Aflevering 2.7 – The Usual Suspects
Een advocaat wordt vermoord en Dean en Sam doen onderzoek naar deze moord. Dan komt ook de vrouw van de advocaat om het leven en worden de twee broers gearresteerd voor de moorden. Dan blijkt dat Dean nog wordt gezocht voor een eerdere moord en zitten de broers flink in de problemen.

Aflevering 2.8 – Crossroad Blues
Sam en Dean proberen het leven te redden van een man die zijn ziel heeft verkocht aan een demon. Dean probeert de demon over te halen de man zijn ziel terug te geven in ruil voor de zijne. Dan komt de demon met informatie over de vader van Dean en doet hem een verleidelijk aanbod.

Disc 3

Aflevering 2.9 – Croatoan
Een complete stad blijkt besmet met een virus waardoor de inwoners zich erg gewelddadig gaan gedragen. Sam en Dean denken dat demonen verantwoordelijk zijn voor de besmetting en wanneer Sam besmet raakt staat Dean voor een moeilijke keuze.

Aflevering 2.10 – Hunted
Dean vertelt aan zijn broer wat hun vaders laatste woorden waren over Sam. Sam besluit hierop alleen op te zoek te gaan naar mensen met dezelfde gave als hij. Hij komt in contact met een vrouw die een visioen heeft gehad over Sam. Hierin komt hij om het leven terwijl hij het leven van zijn broer probeert te redden.

Aflevering 2.11 – Playthings
De twee broers komen terecht in een hotel dat gerund wordt door een alleenstaande moeder. Zij woont met haar dochter en moeder in het hotel maar willen het hotel verkopen en verhuizen. Sam en Dean vinden enkele vreemde zaken in en rondom het hotel en vermoeden dat hier duistere krachten aan het werk zijn. De eigenaresse van het hotel is echter niet al te meewerkend.

Supernatural is een serie waarvan in Amerika binnenkort met het derde seizoen begonnen wordt. Hier in Nederland is de show nauwelijks op televisie te zien geweest, maar met het uitkomen op DVD van dit eerste gedeelte van het tweede seizoen, kunnen de fans weer even vooruit. De show behandelt het leven van twee broers en de zoektocht naar het wezen dat verantwoordelijk was voor de moord op hun moeder. Vampieren, zombies, geesten en andere duistere wezens passeren de revue, dit alles gecombineerd met een vleugje humor, drama en mysterie. Bij een show met een onderwerp zoals deze is een vergelijking met bijvoorbeeld Buffy al snel gemaakt en de twee series hebben ook wel wat overeenkomsten. Mede door de dosis mysterie mag de show ook wel wat vergeleken worden met The X-Files en fans van deze shows weten dus wel wat ze kunnen verwachten met Supernatural. Na het sterke eerste seizoen, helaas niet hier besproken, gaat het tweede seizoen verder waar het eerste ophield. De eerste elf afleveringen van seizoen twee zijn hier te bekijken en wederom van hoog niveau. De afleveringen zijn goed geschreven met elke keer een ander monster en/of mysterie. Er is bovendien een rode draad te vinden in de show en wel het monster dat al jaren achter de familie van de twee broers aanzit. Zij proberen te achterhalen hoe en waarom dit monster achter hen aanzit en waarom hun moeder slachtoffer werd. Het geheel draait dus eigenlijk om de twee broers en zij zijn ook de enige karakters die er echt toe doen. Elke aflevering zijn er enkele gastrollen die goed ingevuld worden. De twee hoofdrolspelers spelen hun rol naar behoren en hebben een goede onderlinge chemie.
Supernatural is een serie die veel mensen zal aanspreken. Vooral fans van shows als Buffy en The X-Files zullen zich niet vervelen, maar mede door de grote dosis humor en mysterie zullen veel mensen kunnen genieten van deze show.

Genre: Drama, Thriller, TV
Speelduur: 440 min
Verpakking: Duo Slimcase (2x)
Ondertiteling: Nederlands, Engels
EAN: 7321916148499

• Extra scènes

De afleveringen staan anamorf op de DVD’s in het formaat 1.78:1. In Amerika wordt de show uitgezonden in HD en dat is ook terug te zien aan de transfers van deze afleveringen. Het beeld is scherp en bevat veel detail. De show is vrij donker van aard, maar alle scènes zijn prima te volgen dankzij het goede contrast en schaduwdetail. De kleuren verschillen per aflevering en scène en zijn doorgaans bewerkt voor het bereiken van een bepaald effect. Het zwartniveau is ruim voldoende en mooi diep van kleur. Beeldruis is soms aanwezig, evenals edge enhancement. Compressiefouten zijn niet zichtbaar en ook andere artefacten komen niet voor. Een goede beeldkwaliteit, zeker voor een televisieserie.
De afleveringen zijn verdeeld in 6 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen, maar staat te hoog in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 formaat (384 kb/s) op de DVD’s. De tracks klinken ruim voldoende, zeker voor een televisieserie zoals deze. Het geluid concentreert zich voornamelijk op de voorste kanalen, de achterkanalen worden gebruikt voor het weergeven van lichte muziek en omgevingsgeluiden. Tijdens de scènes met wat meer actie zijn hier ook effecten te horen in split-surround. De dialogen komen netjes uit de centerspeaker en zijn prima te volgen. Het LFE kanaal ondersteunt het geheel met een dosis laag, wisselend in hoeveelheid.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Extra Scènes
Bij een aantal afleveringen zijn verwijderde of verlengde scènes te bekijken. Deze zijn te vinden op de DVD van de betreffende aflevering door te klikken op het plaatje van de schaar die afgebeeld staat.
Het beeld is 1.78:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Sam en Dean zijn twee broers die leven in een wereld vol angstaanjagende monsters. Hun moeder kwamen jaren geleden om het leven na een aanvaring met een dodelijk wezen en sindsdien zijn ze op zoek naar dit wezen. Ook moeten ze de meeste bizarre zaken zien op te lossen en mensen helpen die in de problemen zijn geraakt door vampieren, zombies, geesten en andere bovennatuurlijke verschijningen. Op deze uitgave zijn de eerste elf afleveringen van het tweede seizoen van Supernatural te vinden. De show is aan te raden voor onder andere fans van Buffy en The X-Files, maar ook mensen die houden van series met spanning en humor zullen zich niet vervelen. De DVD’s hebben een goede beeld en geluidskwaliteit, maar qua extra’s valt de uitgave een beetje tegen.