.45

08-10-2007

6.1

.45 (DVD)

Kat (Milla Jovovich) is een knappe jonge vrouw die in New York samenwoont met een wapenhandelaar genaamd Big Al (Angus Macfadyen). Big Al is een gewelddadige man, die met zijn grote lijf, grote mond en stevige klappen iedereen angst in boezemt. Niet rommelt met Big Al. Met Kat heeft hij een ruige relatie en slikt zij niet zomaar alles van hem. Als vriend en crimepartner Riley (Stephen Dorff) heeft een oogje op Kat, maar durft niets te doen vanwege Big Al. De biseksuele Vic (Sarah Strange) wil niets liever dan dat Big Al uit Kat’s leven verdwijnt, zodat zij Kat voor zichzelf heeft. Big Al moet natuurlijk niets van deze ‘pot’ hebben. Kat verkoopt zonder medeweten van Big Al een pistool aan een Porto Ricaan. Als deze Porto Ricaan in een bar iets teveel aandacht aan Kat geeft, wordt Big Al buitengewoon jaloers. Eenmaal thuis mishandelt de dronken Big Al Kat enorm. Kat krijgt hulp van de sociale werkster Liz (Aisha Tyler), die haar overhaalt om Big Al te verlaten. Maar eenmaal weer thuis gekomen, blijkt hoe groot de macht is die Big Al over Kat heeft. Liz raadt Kat aan om al haar vrouwelijke charmes te gebruiken om uit deze situatie te komen. En dat is precies wat Kat gaat doen.

.45 is het regiedebuut van schrijver Gary Lennon. Lennon schreef zelf het script voor zijn film. Het verhaal is iets anders dan de cover, waarop hoofdrolspeelster Milla Jovovich met een pistool staat, doet vermoeden. Okay, er zit geweld in de film. Veel verbaal geweld, waarbij het woordje ‘fuck’ ontelbare malen wordt gebruikt. Maar ook enkele scènes met fysiek geweld, waar Big Al zich even laat gaan. Toch is het karakter van het verhaal anders. De film is meer een psychologisch drama. Een drama dat zich voltrekt tussen Big Al en Kat. De relatie tussen hen is tweeslachtig. Het ene moment zijn beide aan elkaar gewaagd, waarbij Big Al een vertederend soort ruwheid zijn liefde voor Kat toont. Andere momenten, wanneer Big Al iets teveel drank op heeft, is hij gewelddadig en gemeen. Kat heeft enerzijds een bepaalde afhankelijkheid en liefde voor Big Al, ondanks het feit dat ze zo nu en dan door hem ruw wordt behandeld. Maar andere momenten is zij hem duidelijk de baas en geeft hem stevige repliek. Dit verandert op het moment dat Big Al haar vreselijk mishandeld, één van de minder plezierige scènes in de film. Al wordt het fysieke geweld niet expliciet getoond. Milla Jovovich en Angus Madfadyen spelen beide een geweldige rol, waarin de agressieve afhankelijkheid tussen beide karakters met overtuiging wordt gebracht. Ondersteunende rollen zijn van Sarah Strange, Stephen Dorff en Aisha Tyler. Alle drie willen iets van Kat en haar helpen van Big Al verlost te worden. De opbouw van het begin van het verhaal is goed. Hierbij heeft de film een soort documentaire karakter, waarbij de moeders en vrienden hun visie geven op de relatie tussen Big Al en Kat. De omslag die Kat maakt na haar mishandeling komt wat minder uitgewerkt, waarbij de film iets te snel toewerkt naar een einde. .45 is een film met grof en beledigend taalgebruik en een overheersend gewelddadig karakter. Maar ook een verrassende film met een beetje verrassend einde.

Genre: Actie, Drama
Speelduur: 93 min
  • DTS 5.1 - Engels
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504072505

De film heeft een oorspronkelijke bioscoopformaat van 1.85:1 en staat in het iets bijgesneden formaat van 1.78:1 anamorf op deze DVD. De kwaliteit van het beeld is ruim voldoende. Diepe, volle kleuren met een goed contrast. Scherpte en detaillering van het beeld zijn ook beide ruim voldoende. Het beeld heeft een licht softe uitstraling, met name doordat snelle bewegingen in het beeld aan scherpte verliezen. In lichte mate is filmgrain in het beeld aanwezig. Edge enhancement is in lichte mate toegepast, maar stoort niet echt. Het beeld is verder vrij van ongerechtigheden. De film is opgedeeld in 12 chapterstops. De optionele (witte) Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

Bij de Engelse soundtrack heb je keuze uit een Dolby Digital 5.1 surround track (bitrate 384 kb/s) en een DTS 5.1 surroundtrack (bitrate 754 kb/s). De soundtrack is zeer dynamisch, waarbij de luide muziek en de rustige scènes elkaar met groot volume verschil afwisselen. De eerste minuut van de film is een korte dialoog. Bij de scène daarna barst de muziek luidruchtig los. In het algemeen ligt de nadruk van de soundtrack op de voorste kanalen. De achterspeakers geven subtiel de omgevingsgeluiden door en geven ruimtelijkheid aan de moderne, luide muziek. Het aanwezige laag komt vooral van de muziek, waarbij het aanwezige LFE kanaal incidenteel wordt gebruikt. De dialogen beperken zich tot de centerspeakers. Een kort moment in de film klinkt de dialoog niet goed en komt dan uit even van de frontspeakers. Dialogen zijn verder prima te volgen.

De DVD heeft statische breedbeeld menuschermen met achtergrondmuziek. De DVD heeft geen extra’s behoudens de trailer (1½ min) van de film en trailers van drie andere Paradiso uitgaven.

.45 gaat over de bijzondere relatie tussen de wapenhandelaar Big Al en zijn vriendin Kat. Als hij haar op een dag erg mishandelt, zijn er drie mensen in haar leven die haar willen helpen van hem af te komen. In de hoofdrol spelen Milla Jovovich en Angus Macfadyen, beide zetten een zeer goede rol neer. .45 is het regiedebuut van Gary Lennon, die ook het script heeft geschreven. De film heeft een bovengemiddeld grof taalgebruik. De DVD uitgave van Paradiso heeft een beeld- en geluidskwaliteit die ruim voldoende is. Een trailer is het enige extra.