Bullitt

19-10-2007

8.3

Bullitt (Blu-ray)

De kroongetuige van een belangrijk proces tegen de georganiseerde misdaad wordt nog voor de ochtend aanbreekt neergeschoten. Rechercheur Frank Bullitt (Steve McQueen) had van officier van justitie Walter Chalmers (Robert Vaughn) de dag ervoor de opdracht gekregen de getuige te beschermen. Uiteraard krijgt Bullitt de schuld van de schietpartij, waarbij ook een politiebewaker neergeschoten is. Als in het ziekenhuis een tweede aanslag op de getuige wordt gepleegd, rijst bij Bullitt het vermoeden dat er meer aan de hand is. Hij besluit de dood van de kroongetuige te gebruiken als lokaas voor de onbekende man achter de schermen.

Bullitt is in meerdere opzichten een bijzondere film. Niet alleen omdat Steve McQueen de hoofdrol vertolkt, wat natuurlijk zonder meer een pluspunt is, maar ook omdat de film op andere vlakken opvallend is. Vanaf de openingsscène ademt de film een authentieke sfeer uit met een grote gevoel van realisme. De locaties in San Francisco, de gang van zaken bij de politie, in het ziekenhuis en in het mortuarium ademen ene gevoel van realisme uit. Tel daarbij de sterke dialogen op en je hebt een adembenemende thriller. Bullitt bevat één van Hollywood’s meest memorabele achtervolgingen in de filmgeschiedenis. We hebben het hier natuurlijk over de bijna 10 minuten (9:42 minuten om exact te zijn) durende achtervolging door de steile straten van San Francisco, wat op de vlak liggende drukke kruispunten spectaculaire botsingen en duikvluchten geeft. Hoofdrollen worden prima gespeeld door Steve McQueen en Robert Vaughn met uitstekende supportrollen van onder andere Robert Duvall, Simon Oakland en Jacqueline Bisset. Vaughn schijnt over zijn rol erg tevreden te zijn en noemt dit zijn best gespeelde rol. De autoachtervolging is de reden dat Steve McQueen regisseur Peter Yates bij het project wilde. Yates had een jaar eerder in de film Robbery een achtervolging in Londen gedaan. Aangezien Steve McQueen zoveel mogelijk zijn stunts zelf deed, heeft hij ook zelf meegedaan in de achtervolging. Yates heeft veel oog voor het visuele element, zoals het filmen van de actie en de fraaie San Francisco locaties. De acteurs komen dankzij sterke close-ups regelmatig je kamer binnenzetten. In 1968 was de film goed voor een Oscar voor beste filmmontage. Ondanks de wat stereotype benadering van de karakters is Bullitt een heerlijke jaren ’60 actiethriller die je zeker gezien moet hebben.

In 2005 heeft Warner Bullitt heruitgegeven met opgeknapt beeld en geluid in een 2-disc Special Edition uitgave. Nu is Bullitt ook in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD) en HD DVD. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van de Blu-ray Disc uitgave. We hebben niet de beschikking over de DVD uitgave van deze film, daarom maken we in deze BD recensie geen vergelijking met de eerdere DVD uitgave.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 1968
Speelduur: 114 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
  • Dolby Digital 1.0 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 7321906136840

• Audiocommentaar regisseur
  • Steve McQueen: The Essence of Cool
  • Steve McQueen's Commitment to Reality
  • The Cutting Edge

Bullitt heeft een oorspronkelijk beeldformaat van 1.85:1. In dit formaat staat de film met een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief, op de Blu-ray Disc. Het beeld heeft 1920 * 1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de moderne VC-1 compressiemethode.

Bullitt heeft op deze High Definition uitgave een fraai ogend filmisch beeld. Je moet hierbij wel de bijna 40 jarige leeftijd van de film in acht nemen. De kleuren ogen enigszins gedateerd, maar zien er wel helder en verzadigd uit. Soms is de verzadiging wat aan de hoge kant. Contrast en zwartniveau zijn in orde. Detaillering in de donkere delen is prima. Het beeld oogt goed scherp met zeer goede detaillering. Vooral de heldere buitenopnames zien er zeer goed uit. De donkere binnenopnames ogen wat softer. Filmgrain is wel nog duidelijk aanwezig, maar dat versterkt het authentieke gevoel van het beeld ook wel weer. Het beeld oogt verder schoon en zuiver. De ondertiteling is een mooi scherp gelijnd wit letter, die zich goed laat lezen. De ondertiteling staat netjes onder in het beeld geplaatst.

In verband met copyright restricties kunnen we de Blu-ray Disc recensies niet van screenshots voorzien.

De Blu-ray Disc heeft een Engelstalige Dolby Digital 2.0 stereotrack (bitrate 640 kb/s). De soundtrack klinkt netjes, ook hier speelt de leeftijd van de film mee. In het algemeen ligt de nadruk van de soundtrack in het midden van het geluidsbeeld. De filmmuziek heeft een licht stereo geluidsbeeld. Het meest fraaie klinkt de auto achtervolging, waarbij duidelijk sprake is van geluid dat van links naar rechts(of andersom) beweegt. Het LFE kanaal doet niet mee. Desondanks heeft de soundtrack een redelijk wat laag. Het hoog is redelijk goed gedetailleerd. De leeftijd van de soundtrack verraad zich door de beperkte dynamiek en ook het gebrek aan impact bij de actiescènes. De dialogen zijn goed te volgen en beperken zich voornamelijk tot het centrum van het geluidsbeeld. Bij sommige scènes komt de dialoog uit een van de frontspeakers. Vooral bij een dialoog waar karakters links en rechts in beeld staan, geeft dit een soort pingpong effect van de dialoog. Nogmaals, leeftijd van de film in acht genomen een soundtrack die ruim voldoende klinkt.

De Blu-ray Disc start automatisch direct met de film. Voor de instellingen, de scènekeuze en de extra’s maakt de Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt dezelfde extra’s als de 2-DVD Speciale Edition uitgave. Alleen zijn nu de extra’s in 480i/p (NTSC) resolutie, tenzij anders aangegeven. Beeldformaat van de extra’s is 1.78:1. Alle extra’s hebben Nederlandse ondertiteling.