André Rieu - In Wonderland

02-01-2008

4.5

André Rieu - In Wonderland (DVD)

Eind juni 2007 gaf André Rieu en zijn Johann Straus Orkest een drietal openlucht concerten in de sprookjesachtige omgeving van De Efteling. De concerten zijn voor een tweedelige televisiespecial opgenomen. In de weken voor het concert werden sprookjesachtige clips opgenomen, die de muziekbeelden ondersteunen. Het totaal geeft de muziek die Rieu en zijn orkest, koor en solisten spelen een nieuwe dimensie, de muzikale vertelling van sprookjes.
De registratie van het concert op deze DVD bestaat uit twee delen, waarbij de tracklisting er als volgt uitziet:
:

Deel 1 (58 min)

1. Also Sprach Zarathustra
2. Heigh-Ho!
3. Florentiner Marsch
4. Walzer Medley
5. Salomé
6. Sabre Dance
7. Arie Des Zauberes
8. O Isis und Osiris
9. I’ve Got Plenty of Nothing
10. Concerto Pour Une Voix
11. Solveigs Lied
12. Last Den Kopf Nicht Hängen
13. The Impossible Dream
14. Cinderella Waltzer

Deel 2 (60 min)

1. Tara’s Theme
2. Second Waltz
3. Little Brother Dance With Me
4. Where Each Child Lays Down His Head
5. Carnaval Festival
6. Swan Lake
7. Some Day My Prince Will Come
8. Fanfare
9. The Old Castle
10. The Only Thing I Care About
11. Somewhere Over The Rainbow
12. This Land Is Mine
13. What A Wonderful World

André Rieu heeft met zijn eigen Johan Strauss Orkest en zijn showconcerten met melodieën uit de operette, de musical en de licht klassieke muziek wereldwijd groot succes. Met zijn luchtige benadering van de klassiek getinte muziek en de showachtige presentatie ervan heeft Rieu wereldwijd groot succes. De concerten op de vele tournees door Europa, Amerika en de rest van de wereld, zijn steevast uitverkocht. Gelukkig is Rieu ook regelmatig in ons eigen land terug te vinden. Voor televisie maakte André Rieu een registratie van een sprookjesconcert in De Efteling onder de titel In Wonderland. De algehele productie van deze concerten en de registratie hiervan is gedaan door de eigen productiemaatschappij van Rieu. Net als bij eerdere registraties heeft de Duitse ZDF regisseur Pit Weyrich een en ander in beeld gebracht. Weyrich laat in de registratie veelvuldig het zeer enthousiaste publiek zien en benadrukt daarmee het beeld van een muzikaal feest. Maar ook het mooi verlichte paleis van De Efteling vormt een fraaie achtergrond bij het concert. Bekende sprookjesfiguren, prinsen, prinsessen, een heks en een tovenaar en de grote boze wolf verlevendigen het sprookjesdecor. De show rond het hele concert, met onder andere vooraf opgenomen stukjes, is bedacht door Marjorie Rieu, de vrouw van André. De productieleiding is in handen van Pierre Rieu, de zoon van André.

André Rieu begon zijn huidige muzikale carrière bijna 30 jaar geleden op het Vrijthof in Maastricht met het kleinere Maastrichts Salonorkest. Vooral zijn uitvoering van de Tweede Wals van Shostakovich maakte Rieu beroemd. Uiteraard vormt dit werk een vast onderdeel op de concerten van Rieu en is het ook in dit concert terug te vinden. André Rieu is zelf een begaafd violist en tevens orkestleider. Kenmerken voor Rieu is dat hij al viool spelend voor het orkest staat. Zijn muzikale enthousiasme straalt af op orkest en publiek, waarbij het enthousiaste publiek na elk gespeeld werk uitbundig applaudisseert. Ook bij dit concert verleent weer een groot aantal solisten medewerking. De Platin Tenors zijn ook dit concert weer van de partij, daarnaast zingt de jonge Australische operaster Mirusia Louwerse, treden de sopranen Carla Maffioletti en Carmen Monarcha op, zingt musicalster Suzan Erens en de Amerikaanse bas Brian Dickerson. Verder doen nog vele balletdansers mee van onder andere de Weense Staatsopera en het Internationaal Danstheater.
De muziek is een mix van lichte klassieke muziek met werken van Grieg, Shostakovich, Tchaikovsky, Strauss, Katchaturian, Gershwin en Mozart. Maar ook wat populaire songs die afkomstig zijn uit musicals en de Disney animatiefilms. Ook de humor ontbreekt niet op dit concert, getuige bijvoorbeeld de bassen in het nummer ‘Heigh-Ho!’. Dit alles maakt André Rieu in Wonderland een kleurrijk en fantasievol muziekspektakel met kijk- en luistergenot voor jong en oud.

Genre: Muziek
Regio: 0
Speelduur: 118 min
Verpakking: Transparant Keep Case
  • Dolby Digital 2.0 - Muziek
  • Dolby Digital 5.1 - Muziek
Ondertiteling: Duits, Engels, Frans
Uitgever: Universal Music
EAN: 0602517439382

• Behind the Scenes

Het concert is in breedbeeld vastgelegd met de beeldverhouding 1.78:1 en staat anamorf op de schijf. De beeldkwaliteit is zeer goed. De kleuren van de belichting van het concert worden goed weergegeven. De registratie is een constante wisselingen van overzichtsbeelden, ingezoomde beelden op de muzikanten en veel overzichtsbeelden van het publiek. Bij het concert is gaandeweg het concert steeds meer sprake van gedimd licht en een donkere omgeving. Contrast en zwartniveau zijn prima in orde. Scherpte en detaillering zijn beide ook prima. Af en toe is aliasing te zien, bijvoorbeeld bij de vioolstrijkstok van Rieu. In kleurige belichting van de achtergrond is af en toe een compressiefoutje te zien, maar ze vallen niet direct storend op. Het concert is twee delen opgesplitst. De indeling is zodanig dat elk gespeeld werk een eigen chapterstop heeft. Er is geen Nederlandse ondertiteling bij het concert.

Bij de soundtrack heb je keuze uit een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 stereotrack (bitrate 192 kb/s).De DD2.0 heeft een goed klinkend stereobeeld, waarbij muziek en stemmen goed tot hun recht komen. De opname is redelijk gedetailleerd en bevat voldoende laag. Fraaier klinkt het concert bij beluistering van de DD5.1 surroundtrack. Hier ligt de nadruk van stem en muziek op de voorste kanalen, met eenzelfde stereobeeld als bij de DD2.0 track. Alleen nu zorgen de surround speakers voor een ruimtelijke weergave. De geluiden van het enthousiaste publiek zijn in de surrounds gemixt. Bij sommige liedjes hoor je het aanwezige publiek in de surrounds meezingen, heel fraai gedaan. De stem van André Rieu en de solisten is in de centerspeaker gemixt. Het aanwezig LFE kanaal wordt beperkt gebruikt. Er zit voldoende laag in de hoofdkanalen. Als geheel een sfeervolle surroundmix.

De menuschermen zijn statische schermen met achtergrondgeluid. Er staat één extra op de DVD.

Behind the scenes (25 min)
Een impressie van de intensieve voorbereidingen op de concerten, waarbij zelfs een plein op de locatie verbouwd is. Productieleider Pierre Rieu geeft veel tekst en uitleg. Omdat af en toe ook Limburgs wordt gesproken is Nederlandse ondertiteling aanwezig.

Efteling Promo (4 min)
Op de pagina van de tracklisting van het tweede deel staat het Efteling symbool met de tekst ‘click here for promo’.

Verder nog een boekje van 32 pagina’s met veel foto’s, een inleiding van André Rieu, de tracklisting en een overzicht van alle betrokkenen. Het boekje is in het Engels en Duits

Eind juni 2007 gaf André Rieu en zijn Johann Straus Orkest een drietal openlucht concerten in de sprookjesachtige omgeving van De Efteling. De concerten zijn voor een tweedelige televisiespecial opgenomen. In de weken voor het concert werden sprookjesachtige clips opgenomen, die de muziekbeelden ondersteunen. Het totaal geeft de muziek die Rieu en zijn orkest, koor en solisten spelen een nieuwe dimensie; de muzikale vertelling van sprookjes.
De beeldkwaliteit van deze voor televisie gemaakte registratie is prima, waarbij het concert in breedbeeld is vastgelegd. Bij het geluid zorgt de DD5.1 voor het muzikale genot, er is ook een DD2.0 track aanwezig. Als extra een korte indruk van de voorbereidingen op het concert.