Fierce Creatures

13-09-2001

8.7

Fierce Creatures (DVD)

De meedogenloze mediamagnaat Rod McCain koopt Marwood Zoo in Engeland. Omdat hij de kleine, ouderwetse dierentuin wil veranderen in een rendabel attractiepark, stuurt McCain zijn sexy marketing manager (Jamie Lee Curtis) en zijn wellustige zoon (Kevin Kline) om dit karwei te klaren. De overdreven nauwgezette dierentuin-directeur Rollo (John Cleese) heeft ondertussen een eigen plan bedacht om meer mensen naar het park te krijgen: geen lieve diertjes meer, maar gevaarlijke, bijtgrage wilde beesten. Dit valt helaas niet goed bij de verzorgers, die tegen het plan in opstand komen...

In 1988 verscheen het legendarische A Fish Called Wanda, een film die vele prijzen in de wacht sleepte en door velen als het absolute hoogtepunt van de Engelse comedy beschouwd wordt. Toen na negen jaar bekend werd dat de gehele cast van deze kaskraker met een nieuw project bezig was, ging dan ook collectief gejuich op. De verwachtingen voor dit project, dat de naam Fierce Creatures kreeg, waren echter dermate hooggespannen dat het eindresultaat alleen maar tegen kon vallen. En inderdaad, de critici waren slechts matig enthousiast en ook de bioscopen deden geen bijzonder goede zaken. In mijn ogen is dit niet geheel terecht. Want wie Fierce Creatures als een op zichzelf staande film beschouwt (wat het in feite ook is; afgezien van de acteurs heeft de film namelijk niks met zijn “voorganger” te maken), zal veel plezier aan deze comedy kunnen beleven. De ervaren acteurs zijn formidabel op elkaar ingespeeld en het plezier straalt van de film af. Met name John Cleese, die zijn rol uit Fawlty Towers nog eens dunnetjes overdoet, schittert als onbegrepen directeur Rollo Lee. Maar ook Kevin Kline verdient een pluim voor zijn dubbelrol (hij speelt namelijk zowel Rod McCain als diens zoon). Al wordt het niveau van A Fish Called Wanda niet gehaald, het resultaat is toch een zeer vermakelijke comedy, en ieder die de Engelse humor wel weet te waarderen moet Fierce Creatures beslist een keer bekijken!

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 1997
Speelduur: 89 min
  • Dolby Digital 1.0 - Pools
  • Dolby Digital 2.0 - Hongaars
  • Dolby Digital 2.0 - Tsjechisch
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Noors, Zweeds
Uitgever: Columbia Tristar Home Video
EAN: 8712609744484

• Productieaantekeningen
  • Filmografieën van cast & crew

Moet de video-kijker het met de verknipte 1.33:1 pan&scan versie van de film doen, op DVD van Fierce Creatures krijgen we het beeld in de oorspronkelijke 2.35:1 verhouding voorgeschoteld. Vanaf het moment dat film begint is duidelijk dat we hier met een uitstekende transfer te maken hebben. Om te beginnen is de anamorfe weergave haarscherp, kraakhelder en zeer gedetailleerd. Ook de vele felle kleuren die het beeld bevat worden ten alle tijden mooi vol weergegeven. De film speelt voornamelijk in een goed verlichte omgeving, maar ook in de weinige donkere scènes blijft de detaillering uitstekend, mede door het goede schaduwdetail en zwartniveau. Beeldruis en filmgrain schitteren door afwezigheid. Een ander groot pluspunt is het feit dat iedere vermeldenswaardige vorm van artefacting ontbreekt. Toegegeven, er zijn enkele minimale gevallen van aliasing, maar je zult goed moeten kijken wil je deze ontdekken. Het enige smetje op de anders vlekkeloze beeldkwaliteit is de aanwezigheid van heel lichte edge-enhancement. Deze blijft echter ruim binnen de perken en is dus geenszins verstorend voor het kijkplezier. De ondertiteling is prima verzorgd: goed leesbaar, mooi laag geplaatst, desgewenst uit te schakelen en correct vertaald. Dat de tekst in het begin van de film te lang bovenaan in het beeld blijft staan (ook als er geen credits weergegeven worden), is dan ook slechts een klein minpuntje. De DVD van Fierce Creatures heeft een enkele laag (dus geen laagwisseling) en is ingedeeld in een iets te krappe 16 tracks.

Van de vijf talen die op het schijfje gekozen kunnen worden, is de Engelse taal de enige die het voorrecht van een Dolby Digital 5.1-track mag genieten. Maar ook de overige talen zullen op audiogebied niet al te veel missen, aangezien het geluid vooral dialoog-georienteerd is. De achterkanalen worden bij de Engelse track daarom vooral veelvuldig benut voor muziek en omgevingsgeluid, met een enkel geluidseffect dat in split-surround voorbij komt. Ook vooraan in het geluidsbeeld worden stereo-effecten gebruikt, terwijl de centerspeaker als bron dient voor de altijd verstaanbare dialogen. Gekraak en ruis blijven compleet afwezig. Het LFE-kanaal hoeft gezien de aard van de film logischerwijs weinig werk te verzetten. Als geheel klinkt het geluid mooi open en vol, en weet het de kijker prima bij de film te betrekken. En al is het niet te vergelijken met de bombastische soundtrack van een actiefilm, voor een comedy is het geluid bijzonder goed!

In het eenvoudige, kale menu, dat het moet stellen zonder verfraaiingen als muziek en animatie, kan de kijker uit een drietal elementaire extra’s kiezen. Alle extra’s zijn in de Engelse taal.

Als eerste de 18 (!) schermen met productie-informatie. De verschafte informatie is erg uitgebreid, en lezers leren onder andere waarom er twee regisseurs aan te pas kwamen voordat de film de deur uit kon.

Vervolgens kan men de bio- en filmografieën van castleden en de twee regisseurs lezen. Per persoon zijn er gemiddeld drie schermen met informatie voor handen. Helaas zijn de gegevens maar bijgewerkt tot 1997, waardoor recente verrichtingen van het team ontbreken.

Tenslotte is de bioscooptrailer op het schijfje terug te vinden, en wel in niet-anamorf 1.85:1 verhouding met Dolby Digital 2.0 geluid. In totaal duurt de trailer slechts 58 seconden.

Fierce Creatures is een film met dezelfde cast als het alom geprezen A Fish Called Wanda. Het niveau van deze klassieker wordt helaas niet bereikt, maar dit neemt niet weg dat Fierce Creatures wel degelijk het bekijken waard is. Ieder die besluit om de film een kans te geven haalt met deze DVD op beeld- en geluidsgebied een voortreffelijke versie in huis. Wat extra’s betreft heeft het schijfje helaas wat minder te bieden, maar dat mag de pret niet drukken. Want Fierce Creatures is een erg leuke comedy, waarmee iedere liefhebber van Engelse humor zich uitstekend zal vermaken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Columbia Tristar Home Video.