One Missed Call (2008)

19-11-2008

6.8

One Missed Call (2008) (Blu-ray)

Als een van de vriendinnen van studente Beth (Shannyn Sossamon) verdrinkt, wordt het incident in eerste instantie afgedaan als een ongeluk. Maar dan krijgt Leann (Azura Skye), een andere vriendin van Beth, een voicemail die verzonden lijkt te zijn vanaf de telefoon van de overledene. Bij het beluisteren van de voicemail hoort Leann haar eigen stem. Nog vreemder: de datum van verzenden ligt een paar dagen in de toekomst. Al gauw blijkt dat degene die een dergelijke voicemail niet lang meer te leven hebben. Maar als Beth dit verhaal tegen de politie vertelt, denken ze dat ze gestoord is. Behalve detective Jack Andrews (Ed Burns), wiens eigen zus op een identieke manier om het leven is gekomen. Samen proberen Jack en Beth het mysterie te ontrafelen. Maar de dreiging komt steeds dichterbij... Wie is de volgende die een voicemail krijgt?

Het door Fransman Eric Valette geregisseerde One Missed Call is een Westerse remake van de Japanse horrorfilm Chakushin Ari uit 2003, en past daarmee in het rijtje van films als The Ring, The Grudge en The Eye. Ook de verhaalstructuur van One Missed Call komt sterk overeen met die van de genoemde genregenoten. Het draait allemaal om een mysterieus bovennatuurlijk verschijnsel (in dit geval een voicemail die datum en tijdstip van overlijden aangeeft), waardoor de lijken zich al gauw opstapelen. Niemand heeft een verklaring voor het fenomeen, maar dan gaat de hoofdpersoon op onderzoek uit. Uiteindelijk komt deze erachter – net voordat hij/zij zelf slachtoffer wordt – dat oorsprong en oplossing in een gruwelijke gebeurtenis in het verleden liggen. De zaak wordt alsnog rechtgezet, eind goed, al goed. Een verhaal zoals de liefhebber dat al veel vaker heeft gezien. Dat is dan ook het voornaamste probleem van One Missed Call, dat alles exact volgens het boekje verloopt. Zelfs de verplichte plottwist maakt weinig indruk. Daar komt nog bij dat het hele uitgangspunt van de film en de verklaring ervoor behoorlijk vergezocht en gekunsteld zijn. Niet te veel bij nadenken dus. Sowieso geldt dat een plot natuurlijk niet briljant hoeft te zijn om lekker te kunnen griezelen. Ook wat dat betreft valt er echter wel wat aan te merken. Want al bevat de film een flink aantal schrikmomenten, in driekwart van de gevallen gaat het om vals alarm (de bekende ‘kat uit de kast’-momenten). Dat is schrikken, maar geen horror. Naar het eind toe verbetert dit enigszins, maar ook dan wil de film maar niet echt spannend worden. Over het acteerwerk valt wat minder te klagen. Hoofdrolspelers Shannyn Sossamon en Ed Burns leveren acceptabele prestaties: erg enerverend is het allemaal niet, maar ze doen hun best met de beperkte diepgang die hun personages bieden. Desondanks blijft One Missed Call een ongeïnspireerde horrorprent die zeer weinig te bieden heeft. Zo’n film die je alweer vergeten bent zodra de eerste regels van de aftiteling over het scherm rollen.

Wil je One Missed Call in huis halen, dan heb je de keus uit DVD of Blu-ray Disc. Hieronder een bespreking van de BD-uitgave, de recensie van de DVD-versie lees je hier.

Genre: Horror
Speelduur: 86 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Frans, Spaans, En vele andere
EAN: 7321906189990

Het filmbeeld staat met een beeldverhouding van 1.78:1 op deze Blu-ray Disc uitgave. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Voor de codering van het beeld is gebruik gemaakt van SMPTE VC-1 methode.

Vergeleken met de transfer op de DVD-versie heeft de BD-transfer (uiteraard) een hogere scherpte. Ook de detaillering is er logischerwijs een stuk op vooruit gegaan. Weliswaar is het niet de scherpste HD-transfer die we ooit hebben gezien, maar de scherpte is zeker prima te noemen. Edge enhancement is slechts in zeer lichte mate aanwezig, en vormt daardoor nauwelijks een probleem. Een ander voordeel is dat de BD-transfer geen last heeft van de overmatige compressieartefacting zoals die op de DVD te vinden is. Het zwartniveau en schaduwdetail zijn acceptabel, zodat donkere scènes – en die zijn er genoeg – altijd goed te volgen zijn. De natuurgetrouwe kleurweergave is eveneens een positief punt. Al met al een transfer die een vette voldoende verdient.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Op de Blu-ray Disc uitgave van One Missed Call vind je om te beginnen een Dolby Digital 5.1-track. Maar op een goed verzorgde BD-uitgave hoort natuurlijk ook een audiospoor dat profiteert van de mogelijkheden van het medium. In dit geval heeft het schijfje een Dolby TrueHD 5.1-spoor te bieden (16bit/48kHz). Mocht je geschikte audioapparatuur hebben, dan is de lossless TrueHD-track (zoals verwacht) de betere keus. Deze klinkt namelijk uitstekend, met een betere dynamiek en hogere detaillering dan zijn DD-broertje. Ander voordeel is een betere controle over het laag, waardoor de bastonen minder ‘rommelig’ overkomen. Bij beide tracks ligt de nadruk op de voorkant en worden de surroundluidsprekers gebruikt voor omgevingsgeluiden, muziek en (sporadisch) effecten. Meestal subtiel, soms agressief, maar altijd op nette wijze bijdragend aan de ambiance en de impact van de schrikeffecten. Dialogen komen netjes uit het midden en zijn altijd goed verstaanbaar. Bovendien blijven zaken als ruis en oversturing totaal achterwege. Uitstekend geluid, dat prima past bij het type film.

Net als op de buitenlandse uitgaven is in het popup-menu van One Missed Call (een full screen menu ontbreekt) geen enkele extra te vinden.

In One Missed Call, een Westerse remake van een Japanse horrorfilm uit 2003, draait het om voicemails waarin de dood voorspeld wordt. Links en rechts leggen mensen het loodje, tot de hoofdpersoon op onderzoek uit gaat om de oorzaak en oplossing van dit bovennatuurlijke verschijnsel te vinden. De film is een perfect voorbeeld van 13-in-een-dozijn: als je genregenoten The Ring en/of The Grudge hebt gezien, dan zul je het verloop van One Missed Call zonder moeite kunnen voorspellen. Zelfs de allergrootste liefhebbers van dit soort remakes zullen dan ook weinig van waarde aantreffen. De film is verkrijgbaar op DVD en Blu-ray Disc. Laatstgenoemde heeft prima beeld en uitstekend geluid, maar extra’s ontbreken geheel (net als op de buitenlandse uitgaven). En daarmee heeft het schijfje even weinig toegevoegde waarde als de film zelf.