Hairspray (2-disc Shake & Shimmy Edition)

05-02-2008

6.1

Hairspray (2-disc Shake & Shimmy Edition) (DVD)

Het is 1962 en er hangt iets nieuws in de lucht. Tracy Turnblad (Nikky Blonsky), een mollige tiener met een ‘groot’ kapsel en een nog groter hart heeft maar één passie: dansen! Als haar favoriete TV muziekdansprogramma The Corny Collins Show wordt uitgezonden, danst ze samen met haar vriendin Penny (Amanda Bynes) voor de buis. Tracy’s moeder Edna (John Travolta) vindt het allemaal best, totdat blijkt dat Tracy mee wil doen aan de audities voor deze televisieshow. Edna is doodsbang dat de mollige Tracy alleen maar belachelijk gemaakt zal worden. Vader Wilbur (Christopher Walken) stimuleert Tracy juist haar dromen waar te maken. Als het echter aan stationmanager Velma Von Tussle (Michelle Pfeiffer) ligt, maakt Tracy geen enkele kans. Velma ziet graag haar eigen dochter Amber (Brittany Snow) in de show en hoopt dat Amber haar opvolgt als Miss Baltimore Crabs. Er is nog een reden dat Tracy in de show wil, en dat is de aanwezigheid van
Link Larkin (Zac Efron), die haar hart sneller doet kloppen. Tijdens de strijd voor een rol in de Conry Collins Show bemerkt Tracy tot haar ontzetting dat de gekleurde medemens omwille van de huidskleur al helemaal geen kans op televisie maakt. En dus zet de energieke Tracy zich nog meer in voor gelijkheid van alle dansers op het podium. En dat neemt niet iedereen haar in dankbaarheid af.

Hairspray is een musicalfilm in de stijl van bijvoorbeeld Grease. Het verhaal wordt grotendeels aan de hand van liedjes vertelt. De film telt maar liefst 20 liedjes. De verfilming van regisseur Adam Shankman is een topper in elk aspect. Je komt ze soms tegen, die films waarin voor je gevoel alles lijkt te kloppen. En Hairspray is zo’n film. Een leuk verhaal, een groot aantal gemakkelijk in het gehoor liggende pakkende liedjes, een sterke cast die geweldige rollen neerzetten en een kleurige jaren ’60 aankleding die de sfeer van de film precies op het juiste niveau brengt. Kortom, Hairspray is dé dans- en muziekfilm van het afgelopen jaar. De verfilming van regisseur Adam Shankman is feitelijk een remake. In 1988 verscheen de musicalfilm Hairspray van regisseur John Waters. In de film speelden onder andere mee: Ricki Lake als Tracy Turnblad, Jerry Stiller als vader Wilbur Turnblad, Divine als moeder Edna Turnblad en Debbie Harry als Velma Von Tussle. De film leidde tot een Broadway musicaltheaterversie. De nieuwe verfilming van Adam Shankman is meer een remake van de Broadway musicalversie. Op dit moment is Hairspray als theatermusical ook weer te zien in onder andere Engeland. De bekende musicalzanger Michael Ball speelt dan de rol van moeder Edna Turnblad. De rol van de moeder is een bijzondere. De traditie wil dat deze vrouwelijke rol door een man gespeeld wordt. In deze verfilming van Adman Shankman speelt John Travolta de rol van moeder Edna. Je zou kunnen zeggen dat Travolta weer terug is bij zijn ‘roots’. In 1978 kreeg Travolta grote bekendheid dankzij de musicalfilm Grease. Travolta speelt in Hairspray de rol van de mollige moeder Edna. Dagelijks vergde het vier uur om Travolta het gewenste mollige uiterlijk te geven. Aan zijn zijde speelt Christopher Walken de rol van de vader. Grote ster van de film is zonder meer de tiener Nikki Blonsky, die met Hairspray haar filmdebuut heeft. Zac Efron, die dankzij Disney's High School Musical bekend is geworden, speelt in de film de rol van danshunk Link Larkin, op wie Tracy Turnblad verliefd is. Actrice Michelle Pfeiffer zet een fraaie rol neer als de koele berekende Velma. Pfeiffer speelde in 1982 mee in Grease 2. Andere prima rollen zijn er voor Queen Latifah, Amanda Bynes, James Marsden, Elijah Kelley, Brittany Snow en Allison Janney. Schrijver/regisseur John Waters en Ricky Lake zijn in een ‘cameo’ rol te zien. Een belangrijk onderdeel van de film zijn de liedjes, die in deze verfilming geweldig klinken. Natuurlijk zijn er aanpassingen gemaakt ten opzichte van de originele film. De arrangement zijn wat vernieuwd, maar de typische jaren ’60 sfeer is gebleven. Componist Marc Shaiman heeft bij de liedjes gezorgd voor een grootse muzikale ondersteuning. Ander fraai element van de film zijn de fleurige jaren ’60 sets. Alhoewel het verhaal zich afspeelt in Baltimore, het eerste liedje heet ook heel toepasselijk “Good Morning Baltimore”, is de film geheel opgenomen in het Canadese Toronto. Hairspray is door pers en publiek met veel enthousiasme en positieve recensies ontvangen. De film is onder andere genomineerd voor drie Golden Globes en een Grammy Award. De film is een waar muzikaal genot en mag door liefhebbers van het musicalgenre niet gemist worden. Maar ook andere film en muziekliefhebbers kunnen we deze enthousiaste verfilming van Hairspray meer dan van harte aanbevelen.

Genre: Muziekfilm
Speelduur: 112 min
Verpakking: Digipack in slipcase
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
  • Dolby Digital 5.1 EX - Engels
  • DTS 6.1 ES - Engels
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045214579

• Twee audiocommentaren
  • Hairspray Karaoke
  • Step-by-step dansinstructies
  • Verwijderde en alternatieve scenes
  • The Long Journey of Hairspray
  • De historie van Hairspray
  • Hairspray Extensions: dansscènes vanuit verschillende posities

De film staat in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.35:1 anamorf op de DVD. Over de beeldkwaliteit kunnen we eigenlijk heel kort zijn. Beter zul je de film op DVD in de standaard beeldresolutie niet zien. Alleen een High Definition uitgave zal de film nog mooier tot zijn recht laten komen. Maar met deze DVD uitgave blijft qua beeldkwaliteit niets te wensen over. Het beeld is mooi kleurrijk met volle verzadigde kleuren. Het beeld oogt helder en heeft een prima contrast. Scherpte en detaillering zijn beide optimaal. Ongerechtigheden kent het beeld niet. De film is netjes in 21 chapterstops opgedeeld. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een net lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld Ook de liedteksten zijn van ondertiteling voorzien. Alleen herhalende liedteksten worden, zoals meestal gebruikelijk, niet ondertiteld. Twee korte momenten heeft ook de gesproken tekst geen ondertiteling, maar echt storen deed dit niet.

Niet alleen het beeld is van de hoogste kwaliteit. Ook het geluid heeft een uitstekende behandeling gekregen. De originele Engelstalige surroundsoundtrack kun je beluisteren via een Dolby Digital 2.0 surroundtrack (192 kb/s), een Dolby Digital 5.1 EX surroundtrack (448 bk/s) en een DTS 6.1 ES surroundtrack (754 kb/s).
De muziek, een belangrijk onderdeel van deze film, komt met een breed stereobeeld uit de luidsprekers. Bij de mix wordt goed gebruikt gemaakt van de surroundspeakers, waardoor de muziek een fraai ruimtelijk karakter heeft. De dynamiek en detaillering van de muziek is prima. De overige filmgeluiden hebben hun nadruk op de voorste speakers liggen, waarbij de surrounds zorgen voor de omgevingsgeluiden en een incidenteel geluidseffect. De dialogen en gezongen teksten komen netjes en goed verstaanbaar via de centerspeaker. De Dolby Digital 5.1 track klinkt zeer fraai ruimtelijk en heeft een mooi natuurlijk klinkend geluidsbeeld. De DTS track klinkt nog iets meer ruimtelijk. Beide zijn een lust voor het oor.

Hairspray is door RCV uitgebracht als een 2-disc Shake & Shimmy Edition. De twee DVD’s zitten in een uitvouwbare digipack verpakking met een glanzende Hairspray titel opdruk. De beide DVD’s hebben een opdruk die doet denken aan de ouderwetse vinyl single.
De DVD start met de gebruikelijke reclametrailers die je gemakkelijk kunt overslaan. De breedbeeld menuschermen zijn leuke filmgerelateerde animaties met achtergrondmuziek. Alle extra’s zijn in 1.78:1 anamorf breedbeeld en voorzien van Nederlandse ondertitels.

DVD 1

Step by Step: The Dances of Hairspray (13 min)
Hierin krijg je van twee choreografen laten zien hoe je zelf twee dansen uit de film kunt leren. Via een camerasymbooltje kun je de filmversie van de dans zien.

Jump To A Song (67 min)
Je kunt hier elk liedje uit de film selecteren, dat dan in een karaoke versie getoond wordt, zodat je zelf kunt meezingen. Via de optie Soundtrack krijg je nog een soundtrack overzicht van alle liedjes met de namen van de uitvoerenden, zoals op CD is uitgebracht.