Like Father, Like Son

30-05-2014

8

Like Father, Like Son (DVD)

De felle zakenman Ryota Nonomiya (Masaharu Fukuyama) verwacht niets anders dan het beste van zijn zoon Nobuku (Jun Fubuki). Hij moet presteren, zoals Ryota ook al zijn hele leven doet. Zijn vrouw Midori (Machiko Ono) probeert haar kind een onbezorgde jeugd te geven, ondanks de strenge eisen van haar man. Dan komt het bericht vanuit het ziekenhuis: Nobuku is niet hun zoon. Zijn echte ouders, Yukari en Yudai Saiki (gespeeld door respectievelijk Yôko Maki en Rirî Furankî), wonen een kleine treinrit verderop. Ryota en Nobuku's biologische zoon is Ryusei (Shôgen Hwang), die zijn hele leven bij de familie Saiki heeft gewoond. Volgens de advocaat van het ziekenhuis kiest uiteindelijk 100% van de gezinnen ervoor om in zo'n geval de jongens simpelweg te ruilen. Er gaat niets boven het doorgeven van de bloedlijn, volgens Ryota. Maar wat als je bloedeigen zoon totaal anders blijkt te zijn dan jij? Kunnen de twee gezinnen de jarenlange zorg en liefde voor een kind compleet opzij zetten en opnieuw beginnen?

Regisseur Hirokazu Kore-Eda weet met Like Father, Like Son een sterk drama neer te zetten zonder dramatisch of over-the-top te worden. De persoonlijke worstelingen die zowel ouders als de twee kinderen moeten doorstaan, worden nooit extreem impliciet gemaakt waardoor kijkersvoldoende ruimte hebben om hun eigen emoties en gedachten op de situatie te projecteren. Hiermee ontstaat een zeer menselijke film, waarin de woorden die wel gezegd worden extra hard aankomen. De film kent ondanks het vrij zware en abstracte onderwerp een prima tempo. Dit komt vooral doordat alleen zaken aandacht krijgen die direct relevant zijn voor het verhaal Ryota's karakter wordt goed uitgediept, door middel van de relatie met zijn vriend/advocaat, broer, vader en stief-moeder. Hierbuiten zijn de personages niets anders dan simpelweg 'de vrouwen en moeders van' en 'de andere, simpelere vader'. Wellicht was het beter geweest om ook de anderen een eigen achtergrond mee te geven en er een beter geheel van te maken, maar op deze manier komt Ryota's relatie met zijn zoon prachtig naar voren. De film werkt hierdoor op twee lagen. In eerste instantie het drama voor de twee families en hun zonen, maar daarbuiten is Like Father, Like Son ook een zeer geslaagd weergave van een groeiende vader-zoon relatie. Masaharu heeft meer tijd op het scherm dan de andere acteurs en maakt dan ook de meeste impact. Actrices Machiko Ono en Yôko Maki hebben krijgen weinig concreets te doen in de film, maar weten in de kleine, innemende momenten allebei te overtuigen als moeder van Nobuku en Ryusei. Rirî Furankî steelt de show met zijn nochalante en charmante spel en weet door een paar goed geplaatste opmerkingen in een korte tijd een geliefd personage neer te zetten. De filmmakers hebben de schattig- en onschuldigheid van de twee kindacteurs Jun Fubuki en Shôgen Hwang zo optimaal mogelijk gebruikt voor Like Father, Like Son. Beiden laten door hun stille spel en kinderlijke handelingen zien hun lastig het moet zijn voor een kind om in een wereldveranderende situatie terecht te komen. Like Father, Like Son is een vlotte, innemende film die zware onderwerpen aankaart zonder zelf zwaarmoedig te worden. Deze film is dan ook een regelrechte aanrader van liefhebbers van een goed drama.

Jaar: 2014
Speelduur: 120 min
  • Dolby Digital 5.1 - Japans
Uitgever: Lumière
EAN: 5425019007966

• Promotionele trailers

Op deze DVD-uitgave is Like Father, Like Son te bekijken in een anamorf 1:78:1 beeldformaat. Gelijk al valt de scherpte van de beelden positief op. In alle beelden is veel detail te ontdekken. De film oogt af en toe wat donker, omdat er alleen gebruik gemaakt wordt van natuurlijke aanwezige lichtbronnen (lampen in een kamer, zonlicht ed). Hierbuiten wordt er juist veel kleur gebruikt in de (aan)kleding, zodat Like Father, Like Son nergens echt somber oogt. Alle kleuren zijn redelijk verzadigd en er is sprake van een niet al te hoge zwartwaarde. De beelden kennen een niet al te hoog contrast, wat bijdraagt aan de alledaagse, menselijke sfeer die de rest van de film heeft. Er zijn verschillende artefacten te herkennen. Naast compressieblokken, lichte edge-enhancement is er een redelijke grain te bespeuren. Gelukkig is dit nergens al te storend. Op deze DVD-uitgave van Like Father, Like Son, is zowel Franstalige als Nederlandse ondertiteling aanwezig.

Like Father, Like Son wordt op deze DVD-uitgave gepresenteerd met het orginele Japanstalige Dolby Digital 5.1-audiotrack. Alle dialogen, een van de focussen van de film, zijn helder door het middenkanaal te horen. Gedurende de hele film wordt er veel gebruik gemaakt van omgevingsgeluiden om scenes in grote ruimtes, zoals buiten of in de speelhal meer gevoel mee te geven. Hierdoor voelen de vele scènes die zich binnenshuis afspelen echter wat hol in vergelijking, omdat hier enkel dialogen en wat simpele geluidseffecten te horen zijn. Dit gegeven wordt door de filmmakers erkend en op een zeer stijvolle manier gebruikt om aan het verhaal bij te dragen. Er is een duidelijk verschil in de hoeveelheid (omgevings)geluid tussen de twee families. Waar het bij de nette familie Nonomiya vrijwel volledig stil is, is er bij de chaotische familie Saiki veel geluid van buiten te horen is. De begeleidende, veelal klassieke muziek verhoogt bij verschillende scènes de emoties van de karakters op stijlvolle wijze.

Op deze DVD-uitgave van Like Father, Like Son kun je kiezen uit een geanimeerd Frans- of Nederlandstalig menu. De film is vanuit dit menu alleen integraal te bekijken. Via de afstandbediening van je DVD-speler zijn de tien hoofdstukken waarin Like Father, Like Son is opgedeeld te selecteren. Naast enkele trailers zijn er helaas geen extra's aanwezig.

Het leven van twee gezinnen wordt woest verstoord, wanneer blijkt dat hun zonen vlak na hun geboorte zijn omgewisseld. Een sterk persoonlijk drama volgt. Like Father, Like Son is een zeer sterke, goed geacteerde film die op verschillende lagen een impact weet te maken. De beeldkwaliteit van deze DVD-uitgave is op enkele artefacts na prima. Qua geluidskwaliteit is er niets te klagen en wordt er juist op een interssante manier gebruik gemaakt van de surroundkanalen. Jammergenoeg zijn er compleet geen extra's op deze DVD aanwezig. Voor liefhebbers van dramafilms waarbij kijkers zelf nog enige invulling kunnen geven aan het verhaal, is Like Father, Like Son een regelrechte aanrader.