Lost City of Z, The

12-09-2017

7.2

Lost City of Z, The (DVD)

Militair Percy Fawcett (Charlie Hunnam) krijgt de opdracht om de grens tussen Bolivia en Brazilië in kaart te brengen. Er is onduidelijkheid over hoe de grens precies loopt en oorlog dreigt er over uit te breken. Samen met korporaal Henry Costin (Robert Pattison) en James Murray (Angus Macfayden) trekt Fawcett naar het Amazonegebied om zijn missie te beginnen. Hoewel de reis er naartoe al afdoende gevaren met zich meebrengt, had niets de mannen kunnen voorbereiden op de zware omstandigheden waar ze hun werk in moeten doen; veel van de slaven en ingehuurde manschappen sterven aan uithongering, ziekte of een goed geworpen speer door inboorlingen. Maar ze zetten door, koste wat kost. Rond het einde van de missie ontdekt Fawcett midden in de jungle een plek die doet suggereren dat het lang geleden een stad was. Dit zou betekenen dat er een beschaafde cultuur was voor de Europese, een ongehoord iets begin twintigste eeuw. Het wordt Fawcetts levenswerk om zijn verloren stad te vinden.

The Lost City of Z is gebaseerd op het ware leven van militair en ontdekkingsreiziger Pery Fawcett die begin twintigste eeuw verschillende tochten naar Zuid-Amerika heeft ondernomen. De film duurt relatief lang, maar is nergens langzaam; het tempo van de film is verbazingwekkend hoog, waarbij er ook vrij veel de revue passeert. Hoewel er bij alles duidelijk de tijd wordt genomen om de bedoeling of de sfeer van een scène duidelijk weer te geven, zijn er geen nodeloos lange of overbodige scènes. Hierdoor is het de makers van The Lost City of Z om echt een volledig beeld te geven van het levensverhaal van Fawcett, wat aanvoelt als oude epische films als Ben Hur of Lawrence of Arabia, zij het met een stuk minder actie. Dit is zeker niet avontuurlijker dan Indiana Jones of donkerder dan Hearts of Darkness zoals de DVD-hoes beweert; qua verhaal is er niets nieuws onder de zon, maar is The Lost City of Z vooral een karakterstudie. Zonder dat alles uitgekauwd wordt, is de motivatie van Fawcett en de relatie met diens vrouw en oudste zoon duidelijk. Verschillende zwaardere onderwerpen geheel conform de tijdgeest waarin de film zich afspeelt - bijvoorbeeld omtrent het houden van slaven of vrouwenrechten - worden niet geschuwd, wat erg te waarderen is. Sommige kijkers zullen opmerken dat het gedeelte van de film over Fawcetts vrouw en zoons wat beperkt en eendimensionaal is. Regisseur James Gray geeft in interviews ook ruiterlijk toe dat hier meer uitgehaald had kunnen worden, maar dat de focus van de film altijd Fawcett als ontdekkingsreiziger moest zijn. Alles wat hier te veel van afweek, moest wijken. De montage is op specifieke momenten gebrekkig, waarbij het wel duidelijk is wat de makers wilde bereiken, maar dat het overduidelijk is dat het net niet soepel loopt; de overgang van stromend water naar een rijdende trein voelt bijvoorbeeld erg gekunsteld aan doordat hij niet helemaal soepel verloopt. Ieders acteerwerk is zeer toegewijd en natuurlijk, wat de film zijn realisme geeft. Charlie Hunnam is nog nooit zo charmant en charismatisch geweest als in Lost City of Z. Hij draagt de film met gemak en toont een enthousiasme en vastberadenheid die zeer aanstekelijk zijn. Robert Pattison speelt net als de overige acteurs heel ingetogen maar heeft ook enkele indringende momenten.

Genre: Avontuur, Biografie
Speelduur: 135 min
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789461874924

The Lost City of Z is op deze DVD te bekijken in het anamorfe 2.35:1 beeldformaat. De film bestaat voornamelijk uit bruintinten. Alles oogt zeer ingetogen en is zeer klassiek gefilmd. Er is sprake van een relatief laag contrast en ook de zwartwaarde is niet heel hoog. De aanwezige kleuraccenten – zoals bijvoorbeeld Fawcetts knalrode uniform aan het begin van de film – zijn wel goed verzadigd en springen er mooi uit. Alle beelden zijn op deze DVD-uitgave vrij scherp, hoewel er niet overal heel veel detail te zien is. Hoewel de rest van The Lost City of Z relatief vrij is van artefacten buiten ruis en lichte compressieblokken, zijn in één scène de compressieblokken zeer aanwezig en behoorlijk hinderlijk (zie de twee onderste afbeeldingen rechts). Wellicht dat net deze ene scène niet goed geconverteerd is of iets dergelijk, maar dit haalt zelfs de meest toegewijde kijker volledig uit de film.

Op deze DVD-uitgave heeft The Lost City of Z een Engelstalig Dolby Digital 5.1 audiotrack. Het gesproken woord is scherp en helder via het middenkanaal te horen. De voertaal is Engels, maar er is ook geregeld gebrekkig Spaans te horen. De geluidseffecten zijn niet al te gelaagd, maar zeker effectief. De omgevingsgeluiden, via de surroundkanalen te horen, zijn een stuk gelaagder en maken zeker in de scènes die zich in de jungle afspelen een duidelijke impact. De begeleidende muziek, tevens via de surroundkanalen te horen zijn zeer ingetogen, maar een mooie toevoeging aan de film.

Deze DVD-uitgave van The Lost City of Z heeft een statisch hoofdmenu waar de film enkel integraal afgespeeld kan worden (de film zelf is opgedeeld in acht hoofdstukken) en de ondertiteling is uit- en aan te zetten. Er zijn geen extra's aanwezig, terwijl de Amerikaanse BD-uitgave van de film bijvoorbeeld verschillende featurettes en audiocommentaar van regisseur James Gray bevat.

Percy Fawcett reist naar Zuid-Amerika om daar de grens tussen Bolivia en Brazilië voor eens en voor altijd vast te leggen. Hij komt terug met een archeologische ontdekking en een levensmissie; het vinden van de verloren stad Z, het laatste puzzelstukje in het bestaan van de menselijke beschaving. The Lost City of Z is een zeer ingetogen, maar vlotte en indringende biopic die kijkers echt in de schoenen laat staan van een ontdekkingsreiziger. Het acteerwerk is indrukwekkend hoewel het familiedrama ietwat cliché overkomt. Qua geluid is er weinig te klagen op deze DVD-uitgave. Qua beeldkwaliteit zijn er zeer hinderlijke compressieblokken in één scène aanwezig die het kijkplezier behoorlijk inperken. Hierbuiten zijn er geen extra's op deze DVD aanwezig. The Lost City is voor fans van sfeervolle biopics en films die de oorspronkelijke bewoners van Zuid-Amerika meer diepte geeft.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Remain In Light.