King of the Belgians

15-11-2017

6.2

King of the Belgians (DVD)

Om de internationale betrekkingen tussen Europa en Turkije aan te sterken presenteert koning Nicolaas III (Peter Van den Begin) van België een miniatuur van het Atomium aan de Turkse regering. Om het image van de koning zelf op te vijzelen wordt iedere stap gevolgd door documentairemaker Duncan Loyd (Pieter van der Houwen). Net in Istanbul aangekomen komt het bericht waar ze in België al jaren voor vrezen; Wallonië heeft zich afgesplitst van Vlaanderen. De koning wil zo snel mogelijk terug naar zijn vaderland om het volk toe te kunnen spreken en te redden wat er te redden valt. Door een zonnestorm zal dat helaas niet gaan, zo vertelt de beveiliging hem. Onder geen enkel beding. Om toch te kunnen blijven filmen bedenkt Loyd een plan om Zijne Koninklijke Hoogheid en diens gevolg op eigen houtje naar België terug te krijgen, dwars door Oost-Europa. Het wordt een reis die Nicolaas III zijn ketenen doet afwerpen, misschien wel voor het eerst in zijn leven.

King of the Belgians is een mockumentary over het dagelijks leven van de Koning van Belgïe naast een zoektocht naar een antwoord op de vraag wat vrijheid betekent. Zoals de beste roadmovie is het een karakterstudie; het tracht de mens achter het publieke imago van de koning te ontdekken. Het verhaal heeft niets om het lijf behalve de initiële opzet. Het is niets anders dan een manier om de bal te laten rollen en om de personages in bizarre, onbekende situaties te plaatsen. De karakterstudies zijn vrij goed, hoewel nergens nieuw. Hoewel de nep-documentaire over hem gaat, ligt de focus van King of the Belgians helemaal niet zoveel op Nicolaas III. De filmmakers hebben met hun premisse een wijd canvas voor zichzelf gecreëerd, maar op geen enkel punt een duidelijke lijn gekozen en ogenschijnlijk zoveel mogelijk intrigerende/innemende momenten en fascinerende personages in King of Belgians verwerkt. Veel aspecten uit de film lijken een film op zichzelf, het is aan de kijkers om de bepalen wat voor hen werkt. Sommigen zullen deze stijl omarmen, anderen zullen door dit vermeend gebrek aan focus zich een stuk minder met de film vermaken. Verschillende personages hebben (soms licht pretentieuze) gesprekken over zaken als vrijheid, schoonheid en de betekenis van Europa, die verschillende vragen oproepen. De relatie tussen Duncan Lloyd en Louise Vancraeyenest (de assistent van de koning, gespeeld door Lucie Debay) is intiem koket en oogt heel puur. De koning zelf valt vooral van situatie in situatie en krijgt hier buiten relatief weinig directe aandacht. Het is aan Peter van den Begin om de gedachtekronkels en ontwikkeling van Nicolaas III zonder een relevant woord over te brengen, wat hij op een uitstekende manier doet. Je gelooft als kijker echt dat de arme koning voor het eerst in zijn leven echte mensen ontmoet en zijn eigen keuzes durft te maken. Het acteerwerk van iedereen is erg sterk met, buiten complimenten voor Van de Begin en Debay, ook voor Van der Houwen die de lastige rol speelt van maker van de documentaire Duncan Lloyd.

Genre: Komedie
Speelduur: 94 min
  • Dolby Digital 5.1 - Nederlands, Engels, Frans, Bulgaars
Ondertiteling: Nederlands, Engels
Uitgever: Contact FIlm
EAN: 9789492059277

• Ambulance scene
  • Duncan aan tafel bij Dragan
  • Dragan, complete interview

King of Belgians is op deze DVD-uitgave te bekijken in een anamorf 1.85:1 beeldformaat. De film is heel kleurrijk met een breed kleurenpalet. Er wordt gebruik gemaakt van natuurlijke belichting waardoor alles wat ingetogen oogt. De zwartwaarde is niet al te hoog en ook de kleuren zijn niet heel erg verzadigd. De meeste beelden zijn scherp met redelijke detail, maar wijde shots en zeker scènes wanneer het schemert of in het donker verliezen hun details. In deze donkere scènes zijn er veel compressieblokken, ruis en edge-enhancement te bespeuren, wat hier en daar zeker stoort. Concluderend is de beeldkwaliteit zeker niet zonder fouten, maar alsnog redelijk genoeg. De Nederlandse ondertiteling op DVD-uitgave beslaat alle dialogen, dus ook de gesprekken in het Nederlands.

Op het op deze DVD-uitgave aanwezige Dolby Digital 5.1 audiotrack wordt er Nederlands (Vlaams), Frans, Engels en Bulgaars gesproken, vaak in rap tempo door of achter elkaar. Het gesproken woord is zoals gebruikelijk door het middenkanaal te horen. Voor het grootste gedeelte is alles duidelijk te verstaan maar bij verschillende scènes klinken stemmen wat zacht of gedempt waardoor het lastiger is te begrijpen wat er gezegd wordt. King of the Belgians kent een voice-over van het personage Duncan Lloyd, die altijd helder te verstaan is maar ook wat hard in de audiomix staat en alles lijkt te overstemmen. De omgevingsgeluiden via de surroundkanalen zijn niet heel gelaagd maar zeker effectief. Het zelfde geldt voor de geluidseffecten. Via de surroundkanalen wordt ook de aanwezige muziek gepresenteerd die King of the Belgians een uitheemse sfeer geeft. De liederen van het koor maken een grote indruk.

Vanuit het stationaire hoofdmenu kan er gekozen worden om King of the Belgians integraal of vanaf één van de twaalf hoofdstukken af te spelen. De ondertiteling is in te stellen en verschillende extra's zijn aanwezig.

Trailer (2 min.)
In deze promo wordt de eigenzinnige sfeer van King of the Belgians mooi neergezet.

Ambulance scene (6 min.)
Een verlengde scène veel korter in de eigenlijke film. Leuk, maar voegt niet veel toe.

Duncan aan tafel bij Dragan (12 min.)
Verschillende korte scènes die tijdens King of the Belgians vooral op de achtergrond zijn gebruikt. Vooral de moeite waard vanwege Duncan Lloyds monoloog.

Dragan, complete interview (8 min.)
Duncan Lloyds volledige interview met Dragan, de interessantste van de drie verwijderde scènes die op deze DVD-uitgave aawezig zijn. Er zit veel diepgang in delen van het gesprek en het acteerwerk is erg sterk (gelijk aan interviews met echte oorlogsslachtoffers zoals bijvoorbeeld in Shoah.)

Tijdens een diplomatieke reis in Turkije krijgt Koning Nicolaas III van België het nieuws dat het Franssprekende deel van zijn land zich heeft afgesplitst. Hij wil zo snel mogelijk naar huis, maar dat zal niet zo makkelijk gaan. King of the Belgians is een kleine, intieme roadmovie vol goed acteerwerk en interessante vraagstukken. Er is geen echte boodschap of ogenschijnlijke gedachte achter de film, wat net zoveel kijkers zal fascineren als frustreren. De beeldkwaliteit is redelijk, hoewel niet zonder artefacten. Het geluid is afdoende. De extra's zijn een leuke toevoeging, hoewel kwalitatief niet heel sterk. Voor fans van Europese arthouse.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Contact FIlm.