Green Book

06-02-2019

8

Green Book (Bioscoop)

Tony Lip (Viggo Mortensen) is een man van simpele geneugten. Hij werkt hard om de kost voor zijn vrouw Dolores (Linda Cardellini) en twee kinderen te verdienen. In de nachtclubs waar hij werkt staat Tony bekend om zijn vermogen om ongenode gasten de deur uit te werken. Daarbij schuwt hij bepaald geen geweld. Wanneer de nachtclub een paar maanden sluit voor renovatie, moet Tony tijdelijk op zoek naar een andere bron van inkomsten. Zijn Italiaanse vrienden die het pad van de misdaad hebben gekozen hebben wel werk voor hem, maar dat ziet Tony niet zitten. Dan krijgt hij te horen van  een baan als chauffeur. Hij moet een begenadigd pianist het land door rijden zodat hij zijn muziektoer kan doen. Hij besluit te solliciteren en ontmoet Dr. Don Shirley (Mahershala Ali) voor het eerst. Er is alleen één kleine verassing: Dr. Shirley is van Afro-Amerikaanse afkomst. Tony moet zelf al aan het idee wennen, maar besluit toch de baan aan te nemen. Maar dan moeten ze reizen door het zuiden van de Verenigde Staten. Een gebied waar de tolerantie voor donkere mensen van een bedroevend laag niveau is. De twee heren hebben niet bepaald veel met elkaar gemeen, maar gedurende deze reis zijn ze toch tot elkaar veroordeeld. Dit maakt dat ze elkaar steeds beter leren kennen en elkaar daardoor ook beter leren waarderen.

Green Book is een favoriet voor de Oscars en won al vele prijzen die daar een voorspeller voor zijn. De film heeft nominaties voor beste film, screenplay, montage en voor de beide hoofdrolspelers. Ze concurreren overigens niet met elkaar, want de rol van Ali wordt gek genoeg als bijrol gezien. Gezien de hoeveelheid schermtijd van zijn rol is dit vreemd, maar het is wel weer logisch als je bedenkt dat Green Book volledig vanuit het perspectief van Lip is geschreven. Het scenario is geschreven door Nick Vallelonga, de zoon van Tony. Hij heeft zijn vader vlak voor zijn dood in 2003 nog uitgebreid bevraagd over zijn ervaringen tijdens deze roadtrip. Naar verluidt hebben de filmmakers nooit de moeite genomen om ook met de familie van Shirley te praten en zij geven aan dat de twee heren nooit vrienden waren. Er is echter ook een audiotape waarop Shirley wel aangeeft een bijzondere vriendschapsband met Tony te hebben opgebouwd. Wat de waarheid ook moge zijn, het is niet per se belangrijk voor deze film. Green Book is een film vol tegenstrijdigheden geworden. Het behandeld een zwaar onderwerp als racisme op een lichtvoetige manier. Komedie regisseur Peter Farrelly (Dumb and Dumber, There’s Something About Mary) had zich juist willen inhouden met de humor. Maar het is het spel van de twee hoofdrolspelers dat maakt dat deze film op veel momenten erg grappig is geworden. Hun komische timing is feilloos en de onderlinge chemie is prachtig om te zien. Green Book is een film die je bijna wel in je armen moet sluiten omdat het hart zo op de goede plaats zit. En door het prachtige spel van Mortensen en Ali, die volledig in de huid van hun personages kruipen. Dit zorgt soms voor een vreemde dissonantie met de racistische thema’s in de film. De titel van Green Book slaat bijvoorbeeld op een groen boekje dat decennia lang in de Verenigde Staten verkrijgbaar was. Het gaf aan in welke horeca en overnachtingsgelegenheden Afro-Amerikaanse mensen wél welkom waren. Zo konden zij zonder gedoe of ophef door het land reizen, als de omschrijving in het groene boek. Een vreselijk icoon van een tijd waarin de tolerantie op een bedroevend laag niveau was. In Green Book zitten veel momenten waarop het racisme van die tijd zonder poespas gedeeld wordt. Daar wordt soms iets te makkelijk mee omgegaan. De film lijkt de suggestie te wekken dat racisme een probleem is dat kan worden opgelost door elkaar wat beter te leren kennen. Maar zo makkelijk gaat het helaas niet. Het script van Green Book is aan de ene kant innovatief door de mooie flow die erin zit en door de uitstekende humor. Tegelijk is het een enorm cliché verhaalverloop waarin je vrijwel alles van tevoren kunt voorspellen. Het knappe aan Green Book is dat je de overduidelijke tekortkomingen voor lief neemt, doordat er zoveel moois tegenover staat.

Genre: Biografie, Drama, Komedie
Speelduur: 130 min
Uitgever: Entertainment One

Tony Lip moet hard werken in nachtclubs om voldoende geld bij elkaar te verdienen om zijn gezin mee te onderhouden. Wanneer hij een paar maanden zonder werk zit, wordt hij chauffeur voor een Afro-Amerikaanse man, met wie hij naar het racistische zuiden van de Verenigde Staten afreist. Het wordt een reis om nooit te vergeten, waarin de mannen elkaar en hun land beter leren kennen. Green Book is een favoriet voor de Oscars en won al vele prijzen die daar een voorspeller voor zijn. Het spel van de twee hoofdrolspelers dat maakt dat deze film op veel momenten erg grappig is geworden. Green Book is een film die je bijna wel in je armen moet sluiten omdat het hart zo op de goede plaats zit. En door het prachtige spel van Mortensen en Ali, die volledig in de huid van hun personages kruipen. Het script van Green Book is aan de ene kant innovatief door de mooie flow die erin zit en door de uitstekende humor. Tegelijk is het een enorm cliché verhaalverloop waarin je vrijwel alles van tevoren kunt voorspellen. Het knappe aan Green Book is dat je de overduidelijke tekortkomingen voor lief