Hate You Give, The

05-06-2019

8

Hate You Give, The (Blu-ray)

De tiener Starr Carter (Amandla Stenberg) woont met haar familie in een arme zwarte wijk. Een wijk die overheerst wordt door drugsdealende bendes. Haar vader (Russel Hornsby) en moeder (Regina Hall) hopen op een betere toekomst voor hun kinderen en sturen ze dan ook naar een private school met – voornamelijk – witte kinderen. Starr manoeuvreert telkens tussen twee werelden. Op school heeft ze een vriendje, maar ’s avonds gaat ze naar feestjes waar allen zwarte mensen komen. Op een van die avonden komt ze haar jeugdliefde Khalil (Algee Smith) weer tegen. Hij brengt haar naar huis, maar onderweg worden ze aangehouden door een blanke politieagent. Na een woordenwisseling wordt Khalil door de agent neergeschoten. Het zorgt voor onrust en beroering in de wijk. Waarom schiet een blanke agent, ogenschijnlijk zonder reden, een zwarte jongen neer? Starr probeert zich, als enige getuige, toch zo veel mogelijk op de achtergrond te houden. Maar er gebeurt zoveel dat het bijna onmogelijk is om niet naar buiten te treden en te verkondigen wat er nu precies gebeurd is.

Thug Life. Dat was de naam van de band van rapper Tupac Shakur. Thug Life staat voor: The Hate U Give Little Infants F*cks Everybody. Vrij vertaald: De haat die we kinderen meegeven krijgen we later allemaal terug. The Hate U Give is ook de titel van een succesvol boek uit 2017 van Angie Thomas, dat een jaar later al op het witte doek verscheen. In deze film probeert Thomas de kijker inzicht te geven in de Black Lives Matter-beweging als ook de moeite die Afro-Amerikanen hebben met het gedwongen gebruik van twee talen. In The Hate U Give geldt dat laatste voor de 16-jarige Starr. Thuis in de arme zwarte wijk van de stad spreekt ze haar eigen taal, maar overdag op een voornamelijk blanke school voor rijke kinderen moet ze mee in die wereld. Regisseur George Tillman Jr. weten deze complexe leefwerelden waarin Starr zich bevindt op een duidelijke en geloofwaardige manier in beeld te brengen. Maar er zijn ook universele problemen waar de zwarte bevolking veel mee te maken krijgt. Op jonge leeftijd worden zwarte kinderen al geleerd hoe ze moeten handelen als ze staande worden gehouden door de politie. Regel nummer 1: laat altijd je handen zien. Laat zien dat je geen wapen binnen handbereik hebt en niet van plan bent iets te ondernemen. En toch gaat het regelmatig mis, dat heeft de recente geschiedenis ons reeds laten zien. Dat zorgt voor frustratie en een gevoel van onrechtvaardigheid onder de zwarte bevolking. Zeker als de politieagent in kwestie niet wordt vervolgd voor zijn of haar daden. Dat is in The Hate U Give niet anders. Behalve bij Starr, die wil zich het liefst afzijdig houden. Juist omdat ze in die twee verschillende werelden leeft. Ze wil niet dat één van die partijen zich tegen haar keert. De 19-jarige Amandla Stenberg speelt een zeer fraaie rol als Starr. Die weet zich op een krachtige manier een weg te banen tussen haat, liefde, thuis en school. Door vooral zichzelf te zijn.
The Hate U Give
is een krachtige film, soms met veel emoties, die een veelbesproken sociaal thema op een inzichtelijke wijze in beeld weet te brengen. Maar ook heeft het verhaal een wat moralistische ondertoon en probeert het erg politiek correct te zijn. Het verhaal is vooral uit oogpunt van de zwarte jongeren geschreven, maar ook probeert men begrip te kweken voor de (blanke) politie. Toch zijn het vooral de scènes die op een bijna onzichtbare manier het nog steeds aanwezige racisme en discriminatie laten zien die deze film zo sterk maken. Het is zo alledaags, maar het zorgt voor een latente haat van de zwarte bevolking. The Hate U Give is in ieder geval een film met een boodschap, die ook op een duidelijke manier wordt overgebracht.

Speelduur: 133 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Oekraïens
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
  • DTS-HD MA 5.1 - Italiaans
  • DTS-HD MA 5.1 - Japans
  • DTS-HD MA 5.1 - Russisch
  • DTS-HD MA 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, Fins, Frans, En vele andere
Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment
EAN: 8712626084334

• Verlengde Scènes
  • Starting a Conversation
  • The Talk
  • Code Switching
  • Starr: Shine Your Light
  • The Heart of Georgia
  • Thank U Georgia

De beeldtransfer van The Hate You Give is te bekijken in het originele 2.39:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor 46GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-videocodering. The Hate You Give heeft een zeer fraaie beeldtransfer gekregen. De film is digitaal opgenomen (8K), maar ziet er zeer filmisch uit. Via het postproductieproces is er bij de scènes in de zwarte wijken wat korrel toegevoegd, wat het beeld wat ruwer maakt. Het beeld heeft bij vlagen een erg donkere uitstraling, veel scènes spelen in de nacht af, maar het contrast en schaduwdetail zijn van een uitstekend niveau. Het kleurgebruik is heel divers. De scènes in de zwarte wijk zijn rijk van kleur en sterk verzadigd. De scènes op de school zijn juist koel en blauw van tint. Een grote tegenstelling tot elkaar, net als de twee werelden die ze vertegenwoordigen. Daarbij is het beeld ook superscherp, wat het als geheel allemaal zeer fraai maakt.

Er staan veel geluidstracks op de Blu-ray Disc van The Hate U Give, maar de enige echt interessante geluidstrack is de Engelstalige DTS HD-Master Audio 7.1-track. Dit is geen film die uitblinkt in bombast of dynamiek, maar moet het van de subtiliteiten hebben. En daarin is ze sterk. Dialogen klinken heel natuurlijk en prima in balans met de rest van het geluid. Omgevingsgeluiden zijn alom aanwezig, soms wat meer, zoals op de school, dan weer wat minder in de nachten. In dit geluidsbeeld zijn mooie geluidseffecten geplaatst, die voor meer diepgang in het geluid zorgen. Veel laag voor het LFE-kanaal is niet aanwezig in deze geluidstrack, alleen bij de muziektracks en een enkel moment is daar sprake van. Deze gedetailleerde geluidstrack is voor de fijnproevers die van kwaliteit houden.

De Blu-ray Disc van The Hate U Give heeft een zeer eenvoudig menu met een statische achtergrond. Er staat een aantal extra's op deze uitgave, die in HD-resolutie zijn en voorzien van Nederlandse ondertiteling, behalve waar vermeld.

Audiocommentaar van regisseur George Tillman, Jr., actrice Amandla Stenberg, acteur Russell Hornsby, schrijfster Angie Thomas en filmeditor Craig Hayes. Vooral regisseur Tillman Jr. is vaak aan het woord, gedreven pratend over zijn ideeën en de uitvoering daarvan. De rest van het gezelschap vult aan waar nodig.

Verlengde Scènes (15 min)
Zoals de titel al aangeeft zijn hier langere versies te zien van een aantal scènes. Drie stuks in totaal, waar met name van de protestscène een langere versie te zien is.

Starting a Conversation (10 min)
De cast en crew praat over een aantal onderwerpen die nadrukkelijk in de film aanwezig zijn, zoals criminaliteit, rascisme en politiegeweld.

The Talk (8½ min)
Veel zwarte jongeren hebben vaak op een of ander moment in hun jeugd ‘een gesprek’. Daarin wordt hen verteld hoe je je moet gedragen als je wordt aangehouden door een (blanke) politieagent.

Code Switching (9 min)
Aanpassen, dat doe je vaak in je leven, zeker als je van zwarte komaf bent. Schrijfster en producente van de film, Angie Thomas, vertelt over het verhaal, dat voor een groot deel ook gebaseerd is op haar eigen ervaringen in haar jeugd. Hoofdrolspeelster Amandla Stenberg heeft ook eenzelfde achtergrond gehad als Thomas, ook zei woonde in een arme, zwarte wijk en ging naar een christelijke privéschool met voornamelijk blanke kinderen.

Starr: Shine Your Light (14 min)
Angie Thomas vertelt weer over haar verleden en hoezeer ze zelf op Starr lijkt. Amandla Stenberg en haar karakter Starr staat daarna in het middelpunt.

The Heart of Georgia (5 min)
Een kort item over de locaties van de film in Atlanta, Georgia.

Thank U Georgia (2 min)
Nog een (korter) item over het filmen in Georgia.

Een overzicht van foto’s van de filmset, waar opvallend vaak regisseur George Tillman Jr. op te zien is. Je kunt ook de foto’s als diavoorstelling laten afspelen.

Bioscooptrailer (2½ min)
De bioscooptrailer van de film, zonder ondertiteling.

De jonge Starr leeft in twee werelden. Overdag op school tussen de blanke rijkeluiskinderen, ’s avonds thuis in de arme zwarte wijk van de stad vol drugscriminaliteit. Haar wereld verandert als voor haar ogen haar jeugdvriend wordt neergeschoten door een blanke politieagent. The Hate U Give is een indringende, persoonlijke film over het onrecht dat een groot deel van de zwarte Amerikaanse gemeenschap voelt ten opzichte van politiegeweld. Soms iets te moralistisch, maar ook realistisch. De Blu-ray Disc-versie heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit, met een redelijk interessant pakket aan extra’s, al gaan die wel veel over hetzelfde onderwerp.