Harry Potter and the Philosopher's Stone

01-12-2021

8

Harry Potter and the Philosopher's Stone (UHD)

Harry Potter (Daniel Radcliffe) woont zijn eerste levensjaren, nadat zijn ouders zijn omgekomen, bij zijn slechte oom Vernon (Richard Griffiths) en tante Petunia (Fiona Shaw) en hun zeer verwende zoontje Dudley (Harry Melling). Harry wordt door hen slecht behandeld en heeft slechts een klein hokje onder de trap als kamer, waarin hij nog regelmatig wordt opgesloten ook. Tegen zijn elfde verjaardag ontvangt Harry een brief. Maar voordat Harry een kans krijgt de brief open te maken, pakt oom Vernon de brief af en verscheurt hem. En zo gaat dat een tijdje door. Dagenlang krijgt Harry dezelfde brief, maar oom Vernon verscheurt of verbrandt deze direct. Als het huis bedolven wordt onder brieven, verhuist de familie naar een rustiger oord. Maar op de dag dat Harry elf jaar wordt, komt de reus Hagrid (Robbie Coltrane) het huis binnenvallen. Hij vertelt Harry dat hij eigenlijk een tovenaar is en nodigt hem uit mee te gaan naar Zweinstein, de hogeschool voor hekserij en hocus-pocus. Onderweg vertelt Hagrid over Harry’s ouders en hoe deze vermoord zijn door ‘hem-wiens-naam-niet-gezegd-mag-worden’, Voldemort dus. Daar heeft Harry zijn litteken op zijn voorhoofd aan te danken. Hagrid neemt Harry mee naar Wegisweg, een winkelstraat om inkopen te doen voor Harry’s eerste schooljaar, zoals natuurlijk een toverstokje. Iedereen herkent Harry, Hagrid legt uit dat Harry heel bijzonder is omdat nog nooit iemand een aanval van Voldemort heeft overleefd. Hagrid laat Harry achter met een treinkaartje naar Zweinstein. De trein vertrekt vanaf perron 9¾, een verborgen perron. Onderweg maakt Harry kennis met Ron Wemel (Rupert Grint) en de slimme meid Hermelien Granger (Emma Watson). Hermelien kent al enige toverkunstjes. Eenmaal op school valt Harry van de ene magische verrassing in de andere. Samen met Ron en Hermelien ontdekt hij de geheimen van de school, zoals de verboden derde verdieping. Gedrieën moeten ze strijden tegen Voldemort die de Steen der Wijzen probeert te stelen.

Het idee voor het verhaal van Harry Potter and the Philosopher’s Stone kreeg de schrijfster J.K. (Joanna) Rowling op een treinreis van Londen naar Manchester. Door de jaren heen heeft de schrijfster op verschillende momenten aan het boek gewerkt waarna het uiteindelijk in 1997 is gepubliceerd. Het boek was onmiddellijk een enorm succes en kreeg een grote schare fans die ieder keer weer uitzagen naar het volgende boek. Er zijn nu vier boeken van Harry Potter. Na de eerste berichtgevingen over een mogelijke verfilming van het boek is een enorme hype rond de film ontstaan. Het valt niet mee om de enorme fantasie en magie van het verhaal te verfilmen. Maar regisseur Chris Columbus is daar goed in geslaagd. Hij heeft gelukkig gebruik kunnen maken van een grote cast uitstekende (Engelse) acteurs. Maar de hoofdrollen worden gespeeld door drie kinderen, die tot dan toe nog helemaal onbekend waren. De magie in de film wordt vooral verstrekt door de prachtige magische muziek van meestercomponist John Williams. De film heeft de hype gelukkig doorstaan en is in de bioscoop enthousiast ontvangen.

Harry Potter and the Philosopher's Stone heeft in de jaren al; verschillende uitgaven gekregen op DVD, HDDVD, en Blu-ray Disc. Ook is de film op UHD+BD uitgebracht. Voor het 20-jarig jubileum van de eerste film is er een speciale Anniversary Collection - Train Edition uitgebracht, met alle films op UHD en BD, met daarbij vele schijfjes aan extra's ook ook een boekje, kaartjes en filmposter. Dit alles is verpakt in een kartonnen "Zweinstein-Express", de bekende trein uit de films. In de set zitten 3 dikke keepcases: één met alle films op UHD, één met alle films op Blu-ray Disc (inclusief de extra BD met The Harry Potter Magical Movie Mode van de eerste film), en in de derde keepcases zitten alle BD's met de extra's. In de recensies van de afzonderlijke films uit deze collectie wordt de UHD+BD-combinatie besproken, omdat die op deze wijze ook los wordt verkocht. In de recensie van de Train Edition worden de BD's uit de derde keepcases besproken, namelijk alle extra's. In deze recensie wordt dus de UHD+BD-uitgave besproken. De BD die is bijgevoegd is de Ultimate Edition, waarop de Bioscoopversie staat van de film, maar ook een Verlengde Versie. En daarnaast is voor deze exclusieve Train Edition-uitgave voor het 20-jarig jubileum van deze eerste film in de serie een neiuwe Blu-ray Disc toegevoegd met The Harry Potter Magical Movie Mode. Deze editie wordt hier besproken.

Genre: Avontuur, Jeugd
Jaar: 2001
Speelduur: 147 min
Verpakking: UHD keepcase
Beeldverhouding: 2.39:1 Ultra HD niet anamorf
  • DTS:X - Engels
  • DTS-HD MA 6.1 - Engels
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Engels, En vele andere
EAN: 5051889614647

• Verlengde Versie
  • In-Movie Experience
  • The Harry Potter Magical Movie Mode

Harry Potter and the Philosopher's Stone krijgt op UHD een native-4k 2160P-transfer mee in het oospronkelijke beeldformaat van 2.39:1. De transfer is afkomstig van een nieuwe 4K-scan van het bronmateriaal en dat is zeker te zien. Scherpte en helderheid zijn er ten opzichte van de BD vele stappen op vooruit gegaan. Detaillering is uitstekend en ook schaduwdetail en contrast zijn geweldig. Ook HDR10 zorgt ervoor dat kleuren zoveel mooier zijn en van het scherm af spatten. Je ziet als kijker zoveel meer details in deze nieuwe 4K-transfer, vooral in de donkere kamers en hallen van Zweinstein. Een geweldige transfer.

Harry Potter and the Philosopher's Stone krijgt op BD een 1080P-transfer mee in het oospronkelijke beeldformaat van 2.39:1. De BD is een nieuwe versie na de eerste matige uitgave, en is qua beeldkwaliteit een stuk verbeterd. Scherpte, kleuren en contrast komen veel beter over. Een prima transfer.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

Harry Potter and the Philosopher's Stone krijgt op UHD een DTS:X-audiotrack mee in de oorspronkelijk Engelse taal. Deze track biedt een zeer ruimtelijke geluidserarving met een zeer mooie ambiance en spreiding. Ook de hoogte-kanalen worden goed ingezet om een driedimensioneel geluidsbeeld te creeëren. Ook de subwoofer ondersteunt goed in het laag. Een geweldige track.

Harry Potter and the Philosopher's Stone krijgt op de BD uit 2007 nog een DTS-HD MA 6.1-track mee. Die track klinkt prima, voldoende engeriek en een redelijke spreiding. Een prima audiotrack die erg goed klinkt.

Op zowel de UHD als de BD staat een Nederlandse audiotrack in Dolby Digital 5.1.

Alle extra's van Harry Potter and the Philosopher's Stone staan op de BD, de UHD bevat geen extra's. HHet pakket is wat mager, want door de toevoeging van de Verlengde Versie van de film zijn de extra's van deze Ultimate Edition op BD verhuisd naar een tweede BD, die niet bij deze uitgave is bijgevoegd. Wel is er bij deze Train-Edition-uitgave een extra, exclusieve BD bijgevoegd met The Harry Potter Magical Movie Mode van de film.

Verlengde Versie (158 min)
Verlengde versie van de film voor de fans, zoals gezegd door regisseur Chris Columbus is die géén Director's Cut.

In-Movie Experience
PiP-optie waarbij je als kijker veel achtergrondinformatie kan bekijken over het maken van de film.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

The Harry Potter Magical Movie Mode (142 min)
In feit een PiP, In-Movie experience achtige opzet. Bekijk de film met allerlei interviews, achtergrondbeelden maar ook spelletjes waarbij je aan het eind evan de film een score kan krijgen. Ook kan je een Sorteerhoed kiezen voor je favoriete Huis. Aleen met Engelse audiotrack en met o.a. Nederlandse ondertiteling.

De film Harry Potter and the Philosopher’s Stone, is een prachtige verfilming van het gelijknamige boek van J.K. Rowling. Een mooi vormgegeven wereld van fantasie en magie. De UHD+BD-uitgave zit solide in elkaar met prachtig beeld en geluid op de UHD, en de BD met daarop de verlengde versie van de film.