Harry Potter and the Goblet of Fire

01-12-2021

9

Harry Potter and the Goblet of Fire (UHD)

Harry Potter (Daniel Radcliffe) gaat samen met zijn studievrienden Ron Weasly (Rupert Grint) en Hermoine Granger (Emma Watson) naar de Quidditch World Cup. Het plotselinge verschijnen van de Death Eaters gooit het evenement letter en figuurlijk in de as, waarbij ze het teken van Lord Voldemort achterlaten. Harry heeft sindsdien last van angstige nachtmerries en zijn lidteken doet ook weer pijn.
Op de eerste schooldag kondigt professor Dumbledore (Michael Gambon) aan dat Hogwarts dit jaar gastheer is voor het belangrijke Triwizard Tournament (Toverschool Toernooi). Bij dit toernooi nemen de kampioenen van drie toverscholen -Hogwarts, Beauxbaton en Durmstrang - het tegen elkaar op door het afleggen van zeer gevaarlijke proeven. De namen van alle deelnemers die zichzelf hebben opgegeven zitten in de vuurbeker. De uiteindelijk gekozen deelnemers aan het het toernooi zijn Fleur Delacour (Clemence Poesy) voor Beauxbaton, Victor Krum (Stanislav Ianevski) voor Durmstrang en Cedric Diggory (Robert Pattinson) voor Hogwarts. Tot ieders schrik komt nog een naam uit de vuurbeker tevoorschijn, die van Harry Potter. Met zijn 14 jaar veel te jong om deel te mogen nemen aan dit gevaarlijke toernooi, maar nu toch verplicht om wel deel te nemen. Iedereen, inclusief Ron, denkt dat Harry tegen alle geboden in zijn naam zelf in de vuurbeker heeft gegooid. Het lijkt erop dat iemand hoopt dat Harry de proeven van het toernooi niet zal overleven. Naast de voorbereidingen op het toernooi, maakt het drietal zich ook druk voor Yule Bal (het kerstbal). Hermoine blijkt een date te hebben en Harry hoopt de knappe Cho Chang (Katie Leung) met hem mee wil gaan. Dan moet Harry zich door de proeven van het toernooi slaan. Hij kan daarbij de hulp van zijn vrienden goed gebruiken.

Vier jaar geleden startte met groot succes regisseur Chris Columbus de verfilming van het eerste Harry Potter boek, Harry Potter and the Philosopher’s Stone (Harry Potter en de Steen der Wijzen). Wat ooit als een klein idee begon op een treinreis tussen Londen en Manchester, is ondertussen uitgegroeid tot een business van wereldformaat. Naar ieder nieuw boek van schrijfster J.K. Rowling wordt door vele fans wereldwijd halsreikend uitgekeken. En zo vergaat het ondertussen ook de verfilming van de boeken. Na het grote succes van Chris Columbus’ verfilming van het eerste boek, volgde een jaar later in 2002 zijn verfilming van boek twee: Harry Potter and the Chamber of Secrets (Harry Potter en de Geheime Kamer). Twee jaar later verscheen de verfilming van Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (Harry Potter en de gevangene van Azkaban). Deze film is door Mexicaanse regisseur Alfonso Cuarón geregisseerd. Evenals de boeken, werd de sfeer van de film donkerder en angstiger, wat er toe leidde dat Warner het leeftijdsadvies verhoogde van 6 naar 9 jaar (alhoewel die laatste officieel niet bestaat). Afgelopen jaar kwam de nieuwste verfilming van een Harry Potter verhaal in de bioscoop uit. Regisseur Mike Newell en scriptschrijver Steve Kloves zagen zich voor de uitdaging het ruim 600 pagina’s dikke boek te vertalen tot een film van goed 2½ uur. In eerste instantie was er sprake van dat Newell het verhaal in twee delen zou verfilmen, die kort na elkaar uitgebracht zou worden. Uiteindelijk is het originele verhaal sterk afgeslankt en is dus Harry Potter and the Goblet of Fire als een 2½ uur durende film verschenen. Ook voor deze film geldt dat de sfeer donkerder en angstiger is dan de voorgaande films, maar ook dat het gefilmde geweld explicieter geworden is. Als gevolg hiervan is het leeftijdsadvies verhoogd naar 12 jaar. Het verfilmde verhaal concentreert zich vooral op het Toverschool Toernooi (Triwizard Tournament) in het licht van Harry’s voortdurende strijd met Lord Voldemort. Als subplot is het Yule Bal (het kerstbal) in het verhaal gebleven. Maar begrijpelijk zijn tal van andere subplots uit het boek niet in deze verfilming terecht gekomen. Gevolg is dat Harry Potter and the Goblet of Fire veel actie heeft met maar weinig momenten van rust. Gelukkig is tussen al het actiegeweld de sfeer van de film niet in verdrukking gekomen, het blijft tenslotte een Harry Potter film met alle tovertrucjes die daarbij horen.
Het doet deugd dat van de originele cast nagenoeg alle acteurs weer van de partij zijn. Uiteraard ons dappere trio Daniel Radcliffe, Rupert Grant en Emma Watson. Maar ook weer Robbie Coltrane als Rubeus Hagrid, Michael Gambon als professor Dumbledore, Jason Isaacs als Lucius Malfoy en Alan Rickman als Severus Snape. Daarnaast natuurlijk ook veel nieuwe karakters en acteurs. De sfeer van de film wordt prima ondersteund door de filmscore van componist Patrick Doyle.

Harry Potter and the Goblet of Fire heeft in de jaren al verschillende uitgaven gekregen op DVD, HDDVD, en Blu-ray Disc. Ook is de film op UHD uitgebracht. Voor het 20-jarig jubileum van de eerste film is er een speciale Anniversary Collection - Train Edition uitgebracht, met alle films op UHD en BD, met daarbij vele schijfjes aan extra's ook ook een boekje, kaartjes en filmposter. Dit alles is verpakt in een kartonnen "Zweinstein-Express", de bekende trein uit de films. In de set zitten 3 dikke keepcases: één met alle films op UHD, één met alle films op Blu-ray Disc (inclusief de extra BD met The Harry Potter Magical Movie Mode van de eerste film), en in de derde keepcases zitten alle BD's met de extra's. In de recensies van de afzonderlijke films uit deze collectie wordt de UHD+BD-combinatie besproken, omdat die op deze wijze ook los wordt verkocht. In de recensie van de Train Edition worden de BD's uit de derde keepcases besproken, namelijk alle extra's. In deze recensie wordt dus de UHD+BD-uitgave besproken. De BD die is bijgevoegd is de Ultimate Edition, waarop helaas slechts één extra's staat. Deze editie wordt hier besproken.

Genre: Actie, Fantasy
Jaar: 2005
Speelduur: 157 min
Verpakking: UHD keepcase
Beeldverhouding: 2.39:1 Ultra HD niet anamorf
  • DTS:X - Engels
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Engels, En vele andere
EAN: 5051889614678

• In-Movie Experience

Harry Potter and the Goblet of Fire krijgt op UHD een geupscalede 4K-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 en met HDR10-beeldverbetering. De tranbsfer zit prima in elkaar maar het verschil met de transfer op Blu-ray Disc is wat minder groot. Uiteraard is scherpte een stuk beter en ook de detaillering is een stuk meer aanwezig. De transfer is opvallend donkerder dan de BD, met meer grijswaardes en de kleuren minder gesatureerd. Een sterke transfer die de donkere toon van de film zeker onderschrijft.

De Blu-ray Disc van Harry Potter and the Goblet of Fire krijgt een 1080P HD-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat. Dit is een erg goede transfer met goede scherpte, detaillering en contrast. Zwartwaardes zijn ook dik in orde echter een stuk lichter dan de UHD. Kleuren zijn ook wat nadrukkelijker aanwezig, maar dat is verder zeker niet storend. Een uitstekende BD-transfer.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

Harry Potter and the Goblet of Fire krijgt op UHD een uitstekende DTS:X-audiotrack mee in de oorspronkelijke Engelse. Een erg actieve en agressieve track met volop surroundactiviteit over alle kanalen, inclusief het hoogtekanaal. Een erg sterke track die goed wordt ondersteund in het laag door de subwoofer.

Harry Potter and the Goblet of Fire krijgt op BD een prima DTS-HD MA 5.1-track mee. Zoals verwacht wat meer directioneel ingesteld maar een erg goede track. Dialogen zijn netjes verstaanbaar en alle effecten worden goed verspreid over alle kanalen. Een prima audiotrack.

Op zowel de UHD als de BD staat een Nederlandse audiotrack in Dolby Digital 5.1.

De UHD van Harry Potter and the Goblet of Fire heeft geen extra's, echter heeft de BD er maar één. De rest van de extra's staan op de tweede disc van de Ultimate Edition (alleen uitgebracht in Amerika), die helaas niet is bijgevoegd.

In-Movie Experience
PiP-optie waarbij je als kijker veel achtergrondinformatie kan bekijken over het maken van de film.

De vierde verfilming van de Harry Potter verhalen, genaamd Harry Potter and the Goblet of Fire is ook de meest donkere en angstaanjagende film geworden. Het verhaal concentreert zich op het Triwizard Tournament waarin Harry Potter als jongste deelnemer met hulp van zijn vrienden Ron en Hermoine de meest gevaarlijk proeven moet uitvoeren. Heeft zijn allerergste vijand Voldemort hier misschien de hand in? Regisseur Mike Newell heeft de verfilming van het ruim 600 pagina’s dikke boek ontdaan van nagenoeg alle subplots. Wat overblijft is een spannende film met actie, special effects en natuurlijk nog steeds de specifieke Harry Potter sfeer. De UHD+BD uitgave is wederom sterk met goed beeld en geluid op beide formaten, maar helaas maar één extra.