Plane

30-06-2023

8

Plane (UHD)

Piloot Ray Torrance (Gerard Butler) heeft vaker in stormen gevlogen, maar wanneer hij in een zware storm terecht komt en zijn vliegtuig beschadigd raakt, is hij genoodzaakt om een spectaculaire noodlanding te maken op een eiland in de Filippijnen. Daar blijken Ray en zijn passagiers terecht te zijn gekomen in een oorlogsgebied dat wordt gedomineerd door meedogenloze militanten die het op het vliegtuig en zijn passagiers gemunt hebben. Terwijl de hele wereld op zoek is naar het verdwenen vliegtuig probeert Ray zijn passagiers in leven te houden tot er hulp arriveert.

Acteur Gerard Butler heeft de laatste jaren een aardig uitgebreid CV opgebouwd van generieke B-actie-films die op zichzelf best bekijkbaar zijn en soms nét even wat meer te bieden hebben dan de b/c-actiefilms van bijvoorbeeld Bruce Willis (die zijn terechte redenen had om erin mee te spelen) of die van Nicolas Cage. Zo zijn de films Hunter Killer, Greenland en Last Seen Alive prima films voor een onderhoudende filmavond. Voor Plane is hij de samenwerking aangegaan met de Franse regisseur Jean-Francois Richet, die een zeker niet onaardig CV heeft met films als Mesrine: Killer Instinct en het vervolg Mesrine: Public Enemy No. 1, beide met Vincent Cassel in de hoofdrol. Ook regisseerde hij het spannende Blood Father, met Mel Gibson in de hoofdrol. Plane is een niet onaardige actiethriller die zich grofweg opsplitst in twee delen, namelijk het deel tot de vliegtuigcrash in de jungle en de ontwikkelingen daarna. Het eerste deel is zeker erg spannend, maar na de landing in de jungle zakt de film wat in. Het verliest tempo, momentum en omdat iedereen wat doelloos rondloopt heeft de film ook moeite een nieuwe richting te vinden. Als die er eenmaal is, dan verloopt het weer vlotjes en weet de film zichzelf weer te vinden in toon, tempo en actie. Want actie zit er zeker in, en regisseur Richet is ook niet schuw om de zeer bloedige actiescènes te tonen. Butler en Colter hebben een prima chemie en het is dan wel jammer dat hun scènes wat gelimiteerd zijn, ondanks wat de filmposter doet geloven. Plane is een prima en spannende actiefilm en is leuk en ontspannen vertier voor een leuke filmavond.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2023
Speelduur: 107 min
Verpakking: UHD keepcase
Beeldverhouding: 2.39:1 Ultra HD niet anamorf
  • Auro 3D 13.1 - Engels
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789493316737

Plane wordt op 4K UHD in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 in een resolutie van 2160p op UHD gezet, met Dolby Vision beeldverbetering. De beeldkwaliteit is over het algemeen prima te noemen. Dolby Vision is vooral van meerwaarde in het eerste gedeelte van de film dat zich vooral afspeelt in donkere gedeeltes in het vliegtuig tijdens de nacht. Hier zie je toch net even wat meer details. Verder is overdag de transfer erg levendig met felle kleuren, goede scherpte en contrast. Een erg goede transfer.

N.B. Helaas was het technisch NIET mogelijk om screenshots te maken van deze UHD. Ter illustratie zijn screenshots van de trailer toegevoegd, en deze representeren NIET de beeldkwaliteit van deze UHD.

Helaas, er staat ook op de backcover van Plane een cover-fout, dezelfde als bij de UHD van Operation Fortune: Ruse de Guerre. Er staat vermeld dat er een Dolby Atmos-track op de UHD staat, maar deze is helaas afwezig. Er staat de vermelde Auro 3D-track op, met daarnaast een DTS-HD MA 7.1-track in de oorspronkelijke Engelse taal. De Auro 3D-track krijgt als basis ook een DTS HD MA 7.1-track maar deze heeft een veel grotere bitrate (soms bijna twee keer zo groot) als de andere DTS HD MA 7.1-track, en dat is wel te merken. De eerstgenoemde track is veel ruimtelijker en veel dynamischer met veel meer continue activiteit, ook vanuit de surround-kanalen. Een erg goede track die de film goed ondersteunt.

Er staan geen extra's op de UHD van Plane.

Piloot Ray Torrance (Gerard Butler) heeft vaker in stormen gevlogen, maar wanneer hij in een zware storm terecht komt en zijn vliegtuig beschadigd raakt, is hij genoodzaakt om een spectaculaire noodlanding te maken op een eiland in de Filippijnen. Daar blijken Ray en zijn passagiers terecht te zijn gekomen in een oorlogsgebied dat wordt gedomineerd door meedogenloze militanten die het op het vliegtuig en zijn passagiers gemunt hebben. Terwijl de hele wereld op zoek is naar het verdwenen vliegtuig probeert Ray zijn passagiers in leven te houden tot er hulp arriveert. Plane is een prima en spannende actiefilm en is leuk en ontspannen vertier voor een leuke filmavond. De 4K UHD van Plane is prima in orde, maar bevat een coverfout waardoor de vermelde Dolby Atmos-track niet op de UHD staat. Verder zijn de aanwezige audiotracks erg goed van kwaliteit. De UHD bevat verder geen extra's.