Blue Beetle

20-12-2023

7

Blue Beetle (UHD)

De pas afgestudeerde Jaime Reyes keert vol grootse plannen voor de toekomst terug naar huis, maar komt er al snel achter dat daar veel is veranderd. Terwijl hij zoekende is naar zijn plek op deze wereld, brengt het lot onverwachts een oud relikwie van buitenaardse technologie op zijn pad: de Scarabee. Als de Scarabee hem verkiest als symbiotische gastheer, komt hij in het bezit van een waanzinnige uitrusting met onvoorstelbare, maar ook onvoorspelbare krachten. Daarmee verandert zijn leven voorgoed en wordt hij de superheld BLUE BEETLE.

Nadat James Gunn aan het hoofd is gezet van DC films, heeft hij een plan en raamwerk uitgezet voor de nieuwe films die hij van plan is te maken, maar ook voor films die al in productie waren en dus nog werden uitgebracht. Deze films hadden soms nog verwijzingen of vertolkingen van acteurs en karakters uit het gestopte DCEU, en moesten dus ook in het raamwerk van Gunn geplaatst worden. Deze films, Shazam! Fury of the GodsThe FlashAquaman and The Lost Kingom en deze Blue Beetle, vallen onder de noemer "Universe Reset" en gelden als films waarmee en waarbij het DC universum een reset krijgt en er daardoor ruimte komt voor nieuwe films, zoals Superman: Legacy en Batman: The Brave and the Bold. Dit veroordeelt de films uit het "Reset" gedeelte al tot stand-alone films die geen vervolgen meer gaan krijgen. Dat dit voor vreemde situaties kan zorgen zag je al bij het vervolg op Shazam, en zeker bij Black Adam, waarbij de door Dwayne Johnson's afgedwongen actie voor een cameo van Henry Cavill als Superman voor een tevergeefse verwachting leidde voor een confrontatie tussen Black Adam en Superman. Reeds bestaande niet-DCEU films als Joker en The Batman worden ook weer in een aparte categorie geplaatst genaamd "DC Elseworlds". In deze categorie komen ook beide vervolgen op Joker en The Batman en hierin worden ook animatieseries als Teen Titans Go! en de TV-serie Superman & Lois geplaatst. Blue Beetle bevat een zogenaamde "origin story", een film waarin het verhaal voornamelijk gaat over het onstaan van een superheld. De film wordt nog geplaatst in het "oude" DCEU, waarbij de rest van de superhelden (Superman en Batman) ter loops worden genoemd. En dat is meteen een beetje de achilleshiel van deze film, want deze verhalen hebben we al (te) vaak gezien. Het komt ook allemaal erg bekend over: een niets vermoedend persoon en vaak de goedhartige underdog waarbij het of heel erg voor de wind gaat of de pispaal is van de klas, die wordt tegen wil en dank (en vaak met veel ongeloof van de rest) uitgekozen door een onbekende kracht om het lot te hebben van een superheld. Wat volgt is veel protest, veel klungelige scènes waarin de nieuwe superheld zijn krachten verkend en er uiteraard niet mee om kan gaan, tot het punt dat er een knop omgaat en degene ineens een zeer begaafde dreiging is voor de slechterikken. Zo gaat het ook in Blue Beetle, en er ligt dan wel een erg geniereke en vergetelijke film op de loer. Wat de film goedmaakt is de sterke focus op de familiebanden die de groep acteurs erg goed weet over te brengen. Blue Beetle is een Latino superheld, en de Latino familiecultuur wordt erg goed naar voren gebracht, en dat redt eerlijk gezegd de film van de ondergang. Sterker nog, het maakt de film zelfs wat beter dan dat hij zou moeten zijn. Actie en spektakel zijn zeker in orde, en ook de effecten zijn overtuigend. Blue Beetle is een charmante actiefilm met het hart op de goede plek. Er wordt een goede sfeer neergezet met muziek dat een beetje doet denken aan Blade Runner 2049. Producent James Gunn zit eraan te denken om Blue Beetle terug te laten keren in toekomstige DC-films, en gezien het einde van deze film is die mogelijkheid er ook zeker. Tot dan is Blue Beetle zeker een aardig tussendoortje, maar zal geen potten breken als het gaat om een vernieuwend of onderscheidend hoofdstuk in het bestaande DCEU.

Blue Beetle wordt uitgebracht op DVD, Blu-ray Disc en in een 4K UHD Steelbook-uitgave. Deze laatste versie wordt hier besproken.

Genre: Actie, Science fiction
Jaar: 2023
Speelduur: 127 min
Verpakking: UHD Steelbook
Beeldverhouding: 2.39:1 Ultra HD niet anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 5051889730415

• Blue Beetle Generations
  • Scarab Visions
  • Blue Beetle's Nana Knows Best

Blue Beetle krijgt op UHD een 4K-transfer in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1. De film heeft grofweg twee kleurschema's,  namelijk de donkere en ietwat vervallen huiselijke omgeving, en de felle, koele futuristische omgeving in het stadscentrum en eromheen. Beide thema's komen erg goed naar voren. Het beeld is helder, scherp en heeft dankzij Dolby Vision een mooie genuanceerde kleurenschakering. Ook contrast en schaduwdetail zijn erg goed. Een transfer die nog maar nauwelijks te wensen overlaat.

Blue Beetle krijgt op Blu-ray Disc een 1080p-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1. Ook deze transfer scoort prima en omdat het een recente productie is kan deze transfer een heel eind meekomen met de 4K. Scherpte is in orde, net zoals kleuren en contrast. Ook schaduwdetail voldoet prima.

N.B. screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

UHD+BD
Zowel de 4K UHD als de Blu-ray Disc van Blue Beetle krijgen Dolby Atmos-tracks met een Dolby TrueHD 7.1-track als basis. En dit is weer eens een referentie-audiotrack. De track is bombastisch met continue dynamiek en spreiding. Je wordt als kijker vanaf het eerste moment direct middenin de actie gezet en krijgt gedurende de gehele film een volcontinue driedimensioneel geluidsbeeld voorgschoteld. Een bizar goede audiotrack.

Blue Beetle krijgt een opvallend goed pakket aan extra's mee op de Blu-ray Disc. Alle extra's zijn in 1080P en Nederlands ondertiteld.

Blue Beetle Generations (47 min)
Opgedeeld in vier featurettes beschrijft deze making-of diverse facetten van de productie. Het is opvallend vlot en interessant opgezet waardoor je blijft kijken. Een opvallend goede making-of.

Scarab Visions (14 min)
Twee scènes uit de film waarvan je verschillende stadia ziet van de visuele effecten.

Blue Beetle's Nana Knows Best (4 min)
Een mooi eerbetoon aan de actrice die de oma speelt in de film.

Jaime komt in het bezit van Scarab, een oude reliek dat buitenaardse biotechnologie blijkt te zijn. Wanneer de reliek Jaime kiest als zijn symbiotische gastheer, krijgt hij een pak dat buitengewone krachten bezit. Blue Beetle is een charmante actiefilm met hart op de goede plek. Er wordt een goede sfeer neergezet met muziek dat een beetje doet denken aan Blade Runner 2049. Producent James Gunn zit eraan te denken om Blue Beetle terug te laten keren in toekomstige DC-films, en gezien het einde van deze film is die mogelijkheid er ook zeker. Tot dan is Blue Beetle zeker een aardig tussendoortje, maar zal geen potten breken als het gaat om een vernieuwend of onderscheidend hoofdstuk in het bestaande DCEU. Blue Beetle krijgt niet alleen een technisch perfecte 4K UHD/BD-uitgave mee, maar ook op het gebied van extra's is de uitgave dik in orde.