Dead Shot

20-05-2024

6.5

Dead Shot (Blu-ray)

Ierland, jaren ’70. De Ierse voormalig militair Michael O’Hara en zijn hoogzwangere vrouw willen een nieuw bestaan opbouwen, maar hij wordt nog altijd gezocht door de Special Forces van het Britse leger. Wanneer ze de grens willen oversteken, worden ze belaagd en is Michael getuige van de dood van zijn vrouw door toedoen van de Britse sergeant Tempest. De gewond geraakte Michael wordt dood gewaand en vlucht naar Londen, waar hij weer in contact raakt met leden van de IRA en op wraak zint.

Dead Shot is geregisseerd door de broers Guard, genaamd Charles en Thomas, die nog maar een paar films op hun naam hebben staan. Deze Britse thriller speelt zich af in de jaren '70, te midden van de strijd tussen de IRA en de Britten. De steden London en Belfast waren het toneel van deze strijd en voor in London werden er veel aanslagen door de IRA gepleegd. Dead Shot gebruikt dit als achtergrondverhaal voor het hoofdpersonage, alhoewel niet direct duidelijk is dat hij voor de IRA werkt en gezocht wordt door de Britse autoriteiten. De film begint sterk en wil een shockeffect toebrengen, maar dat lukt maar ten dele. De soldaat die de actie uitvoert moet wel heel erg bijziend zijn of niet bijster slim gezien de actie die hij uitvoert. De rest van de film wil zich voordoen als een soort kat- en muisspel, maar ook dat komt niet echt uit de verf. De film sleept zichzelf een beetje voort, met daarbij soms aardige scènes en vertolkingen van Mark Strong en Felicity Jones. De ultieme strijd en confrontatie tussen de twee hoofdrolspelers wordt een beetje suf behandeld en komt ook uiteindelijk niet echt over. Wat overblijft is dat Dead Shot qua decors en productiewaarde er beter uitziet dan het verhaal en script. En dat is jammer, want er had zeker meer in gezeten.

Dead Shot wordt uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc en de laatstgenoemde wordt hier besproken.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2023
Speelduur: 92 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789493348417

Dead Shot krijgt op Blu-ray Disc een 1080p HD-transfer in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.85:1. De film heeft een nogal donker en grauw kleurenpalet met veel zwart, grijs, bruin en andere donkere kleuren. Ook heeft de print een nogal omlaag geschroefde helderheid waardoor alles nogal bedompt en grauw overkomt. De transfer geeft dit erg goed weer, en geeft zelfs nog in de meest donkere scènes nog wat contrast en schaduwdetail. Een erg goede transfer.

Dead Shot krijgt een DTS-HD MA 5.1-track mee in de oorspronkelijke Engelse taal. De track klinkt prima en verdienstelijk. Directioneel ingesteld waardoor de voornaamste geluiden via de voorste kanalen klinken en bij drukkere scènes doen de achterste kanalen mee. Een prima track.

Er staan geen extra's op de Blu-ray Disc van Dead Shot.

Ierland, jaren ’70. De Ierse voormalig militair Michael O’Hara en zijn hoogzwangere vrouw willen een nieuw bestaan opbouwen, maar hij wordt nog altijd gezocht door de Special Forces van het Britse leger. Wanneer ze de grens willen oversteken, worden ze belaagd en is Michael getuige van de dood van zijn vrouw door toedoen van de Britse sergeant Tempest. De gewond geraakte Michael wordt dood gewaand en vlucht naar Londen, waar hij weer in contact raakt met leden van de IRA en op wraak zint. Dead Shot sleept zichzelf een beetje voort, met daarbij soms aardige scènes en vertolkingen van Mark Strong en Felicity Jones. De ultieme strijd en confrontatie tussen de twee hoofdrolspelers wordt een beetje suf behandeld en komt ook uiteindelijk niet echt over. Wat overblijft is dat Dead Shot qua decors en productiewaarde er beter uitziet dan het verhaal en script. En dat is jammer, want er had zeker meer in gezeten. De Blu-ray Disc uitgave van Dead Shot zit technisch uitstekend in elkaar, en heeft verder geen extra's.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Remain In Light.