Cause of Death

11-10-2002

5.3

Cause of Death (DVD)

De neef van de burgemeester, Luke Carter (Larry Day) wordt vermoord aangetroffen. Op het eerste gezicht lijkt alles te wijzen op een klassieke moord, waarbij Angela Carter (Joan Severance), de vrouw van Luke, haar man om het leven zou hebben gebracht om zo de vette verzekeringspremie op te strijken. Openbare aanklager Taylor Lewis (Patrick Bergin) is daar niet zo zeker van en besluit de zaak dieper te onderzoeken, dit tegen de zin van zijn baas Jonas Phifer (Michael Ironside) die er zonneklaar van overtuigd is dat Angela de dader is. Tijdens een vorige zaak had Lewis de verkeerde vrouw aangeklaagd, iets dat hem in deze zaak ook nog dwars zit. Heeft de moord te maken met de lopende vuilnisstaking en zit de mafia erachter of is het toch de mooie Angela. Door het uitdagende spel dat Angela met Lewis speelt, zorgt ervoor dat Lewis steeds dieper en verder verstrikt raakt in een web van corruptie en intriges.

Cause of Death is de vierde speelfilm van de Canadese regisseur Marc S. Grenier. Het is een echte dertien in een dozijn moordonderzoekfilm, met de bekende ingrediënten als het niet kunnen vinden met de baas, er maar één persoon twijfelt aan het zo overtuigde bewijs, etc. De film, naar een verhaal van Les Weldon, begint zeer goed met een goede dosis mysterie. Enerzijds speelt de zaak van de moord en het ontdekken wie welke rol daarin speelt. Anderzijds wordt voortdurend een link gelegd naar het verleden, waar het karakter Lewis nog steeds last van heeft. Maar in eerste instantie blijft mooi onduidelijk wat gebeurd is. Maar te vroeg, na ongeveer een uur, worden bijna alle mysteries opgelost en zakt de film eigenlijk in elkaar. Vanaf dat moment wordt de film erg voorspelbaar. Jammer. De acteurs zijn bijna allemaal bekend uit andere B-films en ook deze Canadese low budget film is een nette B-film. De film is geheel in Canada opgenomen en voorzover bekend niet in de bioscoop verschenen, ondanks de aanwezig van een bioscooptrailer bij de extra’s.
Deze film heeft twee kijkwijzer symbolen, voor geweld en erotiek/seks. Deze laatste is wat vreemd want van erotische of seksueel getinte scènes of taalgebruik is in deze film geen sprake.

Genre: Thriller
Jaar: 2000
Speelduur: 100 min
Uitgever: Video Film Express
EAN: 8713053002687

• Bioscoop trailer

De film staat in met een beeldverhouding van 1.33:1 (4x3) full frame op deze DVD. Al hoewel je in eerste instantie denkt dat het een pan & scan versie is, blijkt het hier te gaan om een ‘open matte’ versie. Dit betekent dat het volledige 35 mm frame zichtbaar is. Bij de bioscooptrailer van deze film, die als extra op deze DVD staat, is de boven en onderzijde afgedekt waardoor een breedbeeld ontstaat. Het verschil kun je zien door screenshot 3 (uit de film) te vergelijken met screenshot 6 (uit de bioscooptrailer). Goed te zien is dat het beeld even breed is, maar dat boven en onder duidelijk beeld is afgedekt bij de bioscooptrailer.
De beeldkwaliteit is redelijk goed. Kleuren zien er goed en natuurlijk uit. Zowel de scherpte van het beeld als de detaillering zijn beide ook goed. Maar wel met de kanttekening dat voor zo’n recente film scherpte en detaillering wel iets beter konden zijn. Het contrast en het zwartniveau zijn beide prima. De filmprint is totaal vrij van ongerechtigheden. Het beeld heeft wel last van beeldruis, wat ook een negatieve invloed op de scherpte heeft. Edge enhancement, aliassing of andere ongerechtigheden zijn verder niet waargenomen.
De film is verdeeld in 11 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5 (enkelzijdig, enkellaags), dus er is geen laagwisseling. De ondertiteling (wit) is duidelijk met een net klein lettertype en staat mooi laag in het beeld geplaatst.

De oorspronkelijke Dolby Stereo SR Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 2.0 Surround (bitrate 224 kb/s) op de DVD. De soundtrack klinkt verrassend goed. Met de Prologic-II decoder ontstaat een goed klinkende soundtrack waarbij alle kanalen voor een mooi surround geluid zorgen. Het aanwezige laag is ruim voldoende en in prima verhouding met de rest van de soundtrack. De nadruk van de soundtrack ligt op de frontkanalen, de achterkanalen zorgen voor de ruimtelijkheid van de muziek en wat omgevingsgeluiden, zoals regen die met een ruimtelijk geluid naar beneden valt. Dialogen zijn goed verstaanbaar en komen netjes uit de centerspeaker.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes en voorzien van achtergrondgeluid. Als enig extra is er een ‘Theatrical Trailer’ (2:46 minuten), in 1.85:1 letterbox beeldformaat met DD2.0 – 224 kb/s geluid. De trailer is Nederlandstalig ondertiteld.

Cause of Death is een onderhoudende moordonderzoekfilm die goed begint met een lekker mysterie gehalte. Maar na ruim een uur wordt de film erg voorspelbaar omdat te vroeg alle mysteries duidelijk worden. De verschillende acteurs tonen een nette acteerprestatie.
Beeld- en geluidskwaliteit van deze uitgave zijn redelijk goed, waarbij aangetekend wordt dat het beeld bij deze film in 4x3 beeldformaat full frame (open matte) op de DVD staat. Als extra is alleen nog een bioscooptrailer aanwezig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Video Film Express.