Owl And The Pussycat, The

09-02-2003

3.8

Owl And The Pussycat, The (DVD)

De goeiige, wat ‘uilige’ Felix (George Segal) en de vinnige, ‘kattige’ Doris (Barbra Streisand) wonen in hetzelfde appartementencomplex. Zij ergert zich dood aan zijn voortdurende getyp, hij irriteert zich mateloos aan de mannen die bij haar over de vloer komen. Als zij door de huisbaas uit haar huis wordt gezet, gaat ze verhaal halen bij Felix. Niet van plan zijn huis te verlaten, maakt het ruziënde stel zo’n kabaal dat de huisbaas ze allebei op straat zet. Midden in de nacht gaan ze ‘logeren’ bij Barney (Robert Klein), een vriend van Felix. Maar ook daar gaat het niet echt goed. Ze ruziën de hele nacht door. Gaan Felix en Doris uiteindelijk samen iets zoeken of stoten de tegenpolen elkaar echt af?

The Owl and the Pussycat is gebaseerd op het gelijknamige Broadway toneelstuk van Bill Manhoff. Centraal thema in zowel het toneelstuk als de film is de spanning in de relatie tussen twee mensen die elkaar’s tegenpool zijn. Er is voor de film wel een belangrijke wijziging aangebracht. De relationele spanning werd in het toneelstuk juist gecreëerd doordat één van de hoofdrolspelers een zwarte huidskleur had. Toentertijd, begin jaren ’60, een gewaagde keuze. Voor de film durfde men deze keuze niet aan. Desondanks wist de film enige spraakmakende aandacht te krijgen. Er ging het gerucht dat Barbra Streisand in een naaktscène te zien zou zijn. Helaas voor de mensen die hier naar uit keken, had Barbra deze scène afgekeurd en is deze niet in de film terecht gekomen. Het bewuste beeldmateriaal is op verzoek van Streisand vernietigd, alhoewel er in die dagen toch een foto in één van de roddelbladen is verschenen. Door een grove krachtterm – ‘Do us a favor and just fuck off’ - kreeg de film eerst een R-rating. Bij de heruitgave van de film in 1972 had Columbia ook hier de schaar in gezet, zodat de film toen een PG-rating (onze MG6) kreeg. In 1999 heeft Columbia dit stukje weer toegevoegd, de rating is gelijk gebleven.
Met The Owl and the Pussycat maakte Streisand samen met regisseur Herbert Ross haar eerste echte speelfilm, een film die dus geen musical was. Het leverde haar in ieder geval een nominatie voor een Golden Globe op. Desondanks was de film niet echt succesvol. Vijf jaar later maakte ze, wederom met Herbert Ross, wel een musicalfilm genaamd Funny Lady. Deze film werd wel een succes.

The Owl and the Pussycat is door Columbia nu ook opgenomen in een 4-DVD boxset onder de titel The Barbra Streisand Collection. Deze boxset bevat de volgende titels:
- Funny Girl (1968)
- Funny Lady (1975)
- For Pete’s Sake (1974)
- The Owl and the Pussycat (1970)
De DVD’s in deze boxset zijn exact gelijk aan de eerder separaat uitgebrachte edities.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 1970
Speelduur: 93 min
Verpakking: Scanavo Keep Case
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans
Uitgever: Columbia Tristar Home Video
EAN: 8712609034493

• filmografieën

De film staat in zijn oorspronkelijke bioscoopformaat van 2.35:1 anamorf op de DVD. Het beeldmateriaal is voor deze release opgeknapt en het beeld ziet er dan ook prima uit. Het soms erg kleurrijke beeld wordt prima en met natuurlijke kleuren weergegeven. Ook het contrast en zwartniveau van het beeld zijn beide prima in orde. Het beeld is voldoende scherp met een goede detaillering. De enkele softe scènes zijn zo door de regisseur bedoeld. Filmgrain is, vooral bij de opening van de film, af en toe wel te zien. Het beeld is vrij van ongerechtigheden als gevolg van vuil of beschadigingen. Gevolgen van edge enhancement zijn niet te zien. Kortom, een verrassend goed beeld.
De film is netjes verdeeld in 28 chapterstops. De DVD is van het type DVD-9, dus enkelzijdig en dubbellaags. De laagwisseling is nauwelijks te merken. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft wel een veel te groot lettertype en staat redelijk laag onderin het beeld geplaatst. Raar genoeg zijn er diverse scènes waarbij de ondertiteling bovenin het beeld wordt geplaatst. Men had zelf dus al door dat de ondertiteling teveel kostbaar beeld afdekte…. Minpuntje in de beoordeling.

De originele Engelstalige mono soundtrack staat ook mono op de DVD. De soundtrack is een Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) soundtrack, waarbij het linker en rechterkanaal dezelfde informatie krijgt. Het is goed dat men op deze wijze een monotrack op DVD zet. Als je slechts één geluidsspoor zou gebruiken, zou het geluid alleen uit de centerspeaker komen. Met een DD2.0 track komt het geluid uit de, meestal kwalitatief betere, frontspeakers.
De film is voornamelijk dialoog georiënteerd, dus meestentijds ervaar je de monotrack niet echt als gemis. De spaarzame momenten dat er wel muziek wordt gebruikt, komt deze met een zeer beperkt frequentiebereik uit de speakers. De soundtrack klinkt enigszins gematteerd door deze beperkingen in het hoog. Bij de muziek klinkt het laag wat rommelig en iets te nadrukkelijk. Subwoofer en surrounds hebben, zoals je zult begrijpen, deze film vrijaf gekregen. De dialogen zijn verder goed te verstaan.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Enige extra op deze DVD zijn de Filmografieën van Streisand, Segal en Ross, met beperkte informatie over hun loopbaan gepresenteerd op breedbeeld tekstschermen (zonder geluid).
Verder nog drie trailers van andere Columbia titels. Bij de DVD zit nog een inlay met korte productie-informatie van de film en de bekende tracklisting.

The Owl and the Pussycat is een romantische komedie met Barbra Streisand en George Segal in de hoofdrol. Het was Streisand’s eerste echte speelfilm, dus zonder liedjes. Een film over tegenpolen die eigenlijk niet zonder elkaar kunnen. De film is gekenmerkt als ‘een marathon van kolderieke grappen, bizarre situaties en gevatte schampere opmerkingen’.
Columbia heeft de film uitgebracht met een verbluffend goede beeldkwaliteit. De monosoundtrack is dan een kleine tegenvaller, alhoewel niet zo dramatisch omdat het merendeel van de soundtrack alleen maar dialogen is. Echte waardevolle extra’s zijn er niet.

De DVD is door Columbia ook uitgebracht in een 4-DVD boxset onder de titel ‘The Barbra Streisand Collection’.