Anthem MRX 520 Receiver - Review

Geplaatst door: Michael Hamers 6 jaren, 11 maanden geleden - (0 comments)

Een A/V-receiver is het middelpunt van je thuisbioscoop. Je bepaalt bij het kopen van zo’n apparaat meestal vooraf je budget en welke features je belangrijk vindt. Tegenwoordig moet alles draadloos kunnen communiceren voor veel mensen. Receivers moeten kunnen streamen, moeten bluetooth ondersteunen en moeten er ook nog eens flashy uitzien. Maar er is ook een groep mensen die willen niets liever dan absolute topkwaliteit met betrekking tot het geluid zelf en dan komen streamen, draadloze communicatie en allerlei andere tierelantijnen op een veel lagere plek op hun wensenlijstje. En op die laatste groep mensen richt Anthem zich voornamelijk. En ik mocht voor Allesoverfilm.nl het instapmodel van Anthem reviewen; de MRX-520. Maar vergis je niet, een instapmodel van Anthem is nog altijd high-end.

 

O Canada! Our home and native land!

Zo begint het nationale volkslied van Canada, ofwel national anthem. En laat deze prachtreceiver nu uit dat mooie land komen. Het is een merk wat onder de liefhebbers steeds meer bekendheid geniet, maar bij de meeste consumenten doet het merk nog niet het kleinste belletje rinkelen. Als ik in mijn omgeving vertel dat ik iets heel moois thuis heb staan om te reviewen en ik noem het merk, dan zie ik heel vaak diezelfde verbaasde blik met bijbehorende reactie: 'heb ik nog nooit van gehoord'. En ik hoop dat daar verandering in gaat komen, want dat verdient het Canadese merk.

Full metal jacket

Nee ik doel niet op die ene film. En ook niet op de benaming van de betreffende kogel. Ik doel op de volledig uit aluminium opgetrokken behuizing van de Anthem MRX-520. Het geborsteld aluminium van het voorpaneel ziet er strak, chique en ingetogen uit. En daar hou ik van. Geen geborsteld aluminiumlook, maar het echte werk. En het voorpaneel straalt ook rust uit. Er is geen overvloed aan knopjes en lampjes. Je vindt er de meest gebruikte knopjes terug, die je ook op de afstandsbediening vindt en niet meer dan dat. Verder is het display ook simpel van opzet. En weet je wat, ik vind dat helemaal prima.

Ingangen en uitgangen genoeg. Of toch niet?

Op de achterzijde vind je diverse in- en uitgangen terug. 7 HDMI-ingangen en twee uitgangen welke de laatste videoformaten ondersteunen en voeren deze onbewerkt door. De Anthem doet niets met het videosignaal. Er zit geen videoprocessor in de receiver gebouwd namelijk. Dit deel van het werk komt dus op je speler en/of scherm aan.

Naast de HDMI in- en uitgangen tref je drie optische ingangen en twee coax ingangen aan voor digitale signalen. En ook nog een optische uitgang, die fungeert als passthrough voor alle eerdere genoemde digitale ingangen. Naast het digitale werk kun je ook nog vijf analoge stereobronnen aansluiten en vind je een 5.2 analoge pre-out. Wat ontbreekt is een analoge 5.1 ingang. Dat zullen sommigen erg jammer vinden, maar ik sluit persoonlijk alles digitaal aan, dus mis ik de analoge 5.1 input niet. Wat ik wel weer erg jammer vind, is dat er geen phono-ingang aanwezig is. Dus als je een platenspeler wilt aansluiten op de Anthem, dan moet je een platenspeler mét ingebouwde voorversterker aansluiten of gebruik maken van een losse voorversterker. En dat is gezien de revival van vinyl een beetje een gemiste kans. De analoge ingangen van de Anthem zijn dan wel weer voorzien van uitstekende 768 kHz/32-bit D/A-converters.

Wat ondersteunt de Anthem MRX-520 wel en wat niet?

Via de HDMI-ingangen kun je tot en met DTS Master Audio en Dolby True HD weergeven. Het is ‘slechts’ een 5.2 receiver, dus DTS:X en Dolby Atmos ondersteuning zijn geheel afwezig. En er is ook geen ondersteuning voor Super Audio CD helaas. En ook ondersteuning voor streaming met bijvoorbeeld Spotify, of bluetooth AptX ontbreken. Anthem houdt het ‘gewoon’ bij het meest noodzakelijke voor de film- én muziekliefhebber. En dat is eigenlijk helemaal niet zo verkeerd als je toch niet naar een streaming oplossing op zoek bent.

De test setup

Om de Anthem MRX-520 goed aan de tand te kunnen voelen heeft de importeur niet alleen de receiver zelf beschikbaar gesteld, maar ook een fijne set speakers van het - eveneens - Canadese merk Paradigm. In de testopstelling vinden we van dit merk de Monitor 7 v7, Monitor Center 3 v7, Monitor Atom en een Sub 10 terug. De speakers zal ik later overigens apart reviewen.

De frontspeakers en de centerspeaker zijn met de Anthem verbonden middels AudioQuest Rocket 44 speakerkabels en de surrounds krijgen hun signaal over een paar AudioQuest FLX SLiP 14/4 kabels. De subwoofer is aangesloten met een AudioQuest Boxer subwoofer kabel.

Voor het afspelen van films en CD’s wordt een Panasonic DMP-BDT460 gebruikt. Het beeld laten we buiten beschouwing in deze review. De Blu-ray speler is middels een AudioQuest Cinnamon HDMI-kabel verbonden met de Anthem. Omdat ik van mening ben dat alles zo goed is als de zwakste schakel heb ik zelfs de standaard stroomkabel van Anthem in de doos laten zitten en heb ik een AudioQuest NRG-X3 kabel aangesloten.

All systems go!

Nu alles aangesloten is, is het tijd om het ARC-systeem van Anthem eens uit te proberen. ARC staat voor Anthem Room Correction. En vergis je niet, dit systeem is niet zoals de systemen van andere fabrikanten. En dat zeg ik niet alleen vanwege de naam, maar omdat het net wat beter en nauwkeuriger werkt in mijn ogen dan de Audyssey’s en vergelijkbare systemen van de concurrentie.

Bij elke Anthem receiver krijg je een gekalibreerde meetmicrofoon inclusief stevige microfoonstandaard om je metingen goed te kunnen verrichten. Elke microfoon wordt in de fabriek gekalibreerd en voorzien van een serienummer. Vervolgens tik je op de site van Anthem het serienummer in en het installatiebestand voor de ARC-software wordt gedownload inclusief de juiste configuratiebestanden van de microfoon die jij net uit de doos hebt gehaald.

Meten is weten - Anthem Room Correction in uitvoering

Omdat elke kamer qua geluidsreflecties anders is, is het belangrijk de galm en staande golven te meten en te corrigeren om zodoende het beste uit je installatie te halen. En voor een goede surround-ervaring is het ook belangrijk dat het geluidsniveau van elk kanaal even luid is. Dat is voor de meesten niet nieuw. Maar het meten en corrigeren gaat bij het ARC-systeem van Anthem net wat anders.

Om te beginnen sluit je de microfoon aan op een vrije USB-poort van je PC. De receiver sluit je aan op je thuisnetwerk. In het geval van de MRX-520 is dat via een LAN-kabel. De duurdere modellen (MRX-720 & 1120) ondersteunen standaard wifi. Je start de software op en het programma gaat in je thuisnetwerk op zoek naar de receiver. Eenmaal gevonden dan zorgt de software voor duidelijke vervolgstappen en instructies.

Voor een correcte meting is het vereist om op minimaal vijf posities te meten. Meer kan ook, maximaal tien om precies te zijn. Voor de eerste meting plaats ik volgens de instructie de microfoon op de primaire luisterplek en druk op start. Een serie testtonen wordt, per kanaal, vijf keer afgespeeld. Je krijgt op het scherm van je PC realtime feedback van dat wat de microfoon oppikt. Vervolgens verschijnt een bericht op het scherm dat je de microfoon naar de tweede positie moet verplaatsen. Deze tweede meetplek moet minimaal 70 centimeter van de eerste plek af liggen. En zo ga je verder tot je vijf (of meer) metingen hebt verricht per profiel. Je kunt vier speakerprofielen instellen en per profiel kun je maximaal 10 metingen doen. Je krijgt zo een aardig inzicht in de akoestische prestaties van je luisterruimte.

De meetresultaten worden na de metingen mooi inzichtelijk gemaakt op je PC. Je ziet precies waar pieken en dalen zitten in de frequentiecurve. Het ARC-systeem voert correcties uit op het frequentiebereik vanaf 5000 Hz naar beneden. Niet op hogere tonen omdat die behoorlijk richtingsgevoelig zijn en bovendien zijn het meestal de lagere tonen die voor problemen zorgen in het geluidsbeeld. Ik gaf eerder aan dat je maximaal vier speakerprofielen kunt instellen. Met deze profielen geef je aan welke speakers moeten worden gebruikt en welke cross-over-frequenties moeten worden gehanteerd. Zo heb ik een profiel ingesteld voor films waarbij alle speakers worden gebruikt en ook een profiel voor stereo weergave over alleen de fronts en een profiel voor stereo weergave over de fronts met ondersteuning door de subwoofer op frequenties lager dan 50 Hz. Je begrijpt, je kunt zo eindeloos spelen met de instellingen om de voor jou prettige sound te vinden.

Eenmaal ingesteld sla je op je PC een bestandje op waarin je de meetresultaten en correctieberekeningen opslaat. Dit is erg handig om later het een en ander aan te passen in de instellingen zonder dat je een hele nieuwe meting hoeft te doen. En de laatste stap is het uploaden van de correcties naar de Anthem receiver.

Leuk detail is dat het met deze software eenvoudig was vast te stellen dat de subwoofer niet op een optimale plek stond bij de eerste meting. Nadat ik de subwoofer had verplaatst en een nieuwe meting uitvoerde, zag ik meteen dat ie efficiënter presteerde en dat het volume zelfs werd teruggeschroefd. Ik heb in het verleden het plaatsen van een subwoofer altijd als zeer lastig ervaren, maar de ARC-software is goed gereedschap waarmee het in elk geval sneller zichtbaar wordt wat een betere plek is.

Ingangen instellen 2.0

Ook de wijze waarop je op de Anthem je ingangen instelt verschilt met die van de concurrentie. Tenminste, van de receivers die ik in het verleden heb gehad en die ik bij vrienden en familie heb gezien.

Je kunt op de Anthem maximaal 30 ingangen instellen. Of eigenlijk kun je beter van ingang-profielen spreken. Zo heb ik een profiel waarbij ik de Blu-ray speler op HDMI-poort nr. 2 heb aangesloten, waarbij ik gebruik maak van het audiosignaal over dezelfde HDMI-poort, waarbij ik gebruik maak van het 5.1 speakerprofiel en waar ik bij stereobronnen gebruik maak van Anthem Logic Cinema (Anthem’s eigen variant van Dolby ProLogicII). Maar ik heb ook een profiel ingesteld die eigenlijk helemaal hetzelfde doet, behalve dat ik voor het speakerprofiel heb gekozen waarin alleen de fronts worden gebruikt. Dit profiel heb ik CD genoemd omdat ik bij het luisteren van muziek-CD’s alleen naar het stereogeluid wil luisteren zonder subwoofer. Zo kun je dus eindeloos combineren met je ingangen per profiel.

Het echte genieten kan dan eindelijk beginnen

Het lijkt hierboven alsof het installatieproces heel moeizaam verloopt. Lijkt. In werkelijkheid is het namelijk allemaal redelijk eenvoudig. Gewoon logisch nadenken en de stappen volgen en dan lukt het allemaal heel goed. En dan kun je ook vrij spoedig gaan luisteren naar wat de Anthem MRX-520 allemaal kan.

Ik heb diverse films bekeken en ook veel muziek geluisterd. De eerste woorden die me te binnen schieten als ik de prestaties van de Anthem moet omschrijven zijn; transparant, open, groot, krachtig. Bij films waarbij veel gebruik wordt gemaakt van de surroundkanalen valt op hoe ruimtelijk het geluid klinkt. Zo heb ik met kippenvel zitten kijken, maar vooral luisteren naar Star Wars Episode VII: The Force Awakens. Het geluid komt echt van alle kanten en je zit echt midden in het geluid, waarbij de sublieme plaatsing vooral opvalt.

De Anthem is ook erg krachtig. De Paradigm-speakers vragen daarnaast bijna letterlijk om nog meer power dus ik schroef het volume nog wat op en nergens gaan details in het geluid verloren. Dit is echt genieten! Ondanks het behoorlijke volume wordt het nergens vermoeiend om te luisteren naar de bombastische soundtrack van het ruimtespektakel. De buren kwamen me even aan het feit herinneren dat ik toch echt in een rijtjeshuis woon en niet in een bioscoop en het volume moest toch echt naar beneden voordat de prettige burenrelatie zou worden verstoord.

Maar niet alleen met zulke bombastische soundtracks presteert de Anthem uitzonderlijk goed. Ook met ingetogen soundtracks, die hun focus op dialoog en wat subtiele muziek hebben, is het genieten geblazen. Zoals bijvoorbeeld de documentaireseries Planet Earth en Cosmos. En vergeet vooral muziek niet. Nooit eerder heb ik een A/V-receiver zo goed muziek in stereo horen weergeven als dat de Anthem MRX-520 dat doet. De soundstage is erg open en breed en zeker bij het beluisteren van concertregistraties op CD is het alsof je erbij bent.

Van de subtiele aanrakingen van de snaren van een gitaar tot aan de heldere geluiden van tamboerijnen en percussie. Alles klinkt even overtuigend. De Anthem wordt nooit moe en slordig, maar levert elke keer weer een snaar strakke sound af met een heerlijke timing en openheid. Ik moet dan ook bekennen dat ik voor deze review meer naar muziek heb geluisterd dan dat ik naar films heb gekeken. Avond na avond. Ik heb muziek herontdekt met deze installatie. En dat zegt veel over de speakers, maar nog meer over de receiver. En als een A/V-receiver heel sterk presteert op het gebied van stereoweergave, dan kun je er donder op zeggen dat de geluidsweergave bij films subliem is.

Conclusie

Met een Anthem receiver haal je gegarandeerd topkwaliteit in huis. De MRX-520 is het instapmodel in de MRX-serie en biedt geen ondersteuning voor streaming en gaat tot maximaal 5.2 kanalen. Dat is voor de meesten echter toch voldoende. Wil je toch wat kunnen streamen, wil je gebruik maken van DTS Play-Fi en wil je ook wat hoogtekanalen aansturen, dan kan ik je de Anthem MRX-720 met 7.2 kanalen of de Anthem MRX-1120 met 11.2 kanalen van harte aanbevelen. Als je budget het toelaat tenminste. Met een Anthem kun je in ieder geval geen miskoop doen. Dit is echt topkwaliteit in een zeer bescheiden, maar ook zeer stijlvol jasje. En wat nog zeker het benoemen waard is, is de prestatie van Anthem door de techniek en toeters en bellen van de MRX-1120, in een identieke behuizing te stoppen als de MRX-520. Dat zijn 11 eindtrappen(!!) in zo'n zelfde jasje. Bewonderenswaardig!

Je merkt in ieder geval aan alles dat Anthem vol inzet op geluidskwaliteit en dat is een verademing gezien de strijd die veel fabrikanten met elkaar proberen aan te gaan. De ene fabrikant biedt nog exotischere features aan dan de andere. En Anthem? Die doet daar niet aan mee. Die zorgt voor dát waar liefhebbers uiteindelijk het meeste van genieten; absolute topkwaliteit audio!

Pluspunten:

  • Geluidskwaliteit
  • ARC inclusief hoogwaardige meegeleverde microfoon
  • Compacte en stijlvolle behuizing
  • Prettige afstandsbediening
  • Eenvoudige bediening
  • Veel in- en uitgangen

Minpunten:

  • Prijzig
  • Geen phono-ingang
  • Geen analoge 5.1 ingang

 

De adviesprijs voor de Anthem MRX-520 is € 1.999,00.
De adviesprijs voor de Anthem MRX-720 is € 3.299,00.
De adviesprijs voor de Anthem MRX-1120 is € 4.699,00.

De Anthem MRX-520 en de Paradigm speakers zijn voor deze review beschikbaar gesteld door Look & Listen

 

Specificaties:

VOORVERSTERKER

Maximum Output (<0.1% THD)

4.2 Vrms, subwoofer kanaal 5.2 Vrms

Frequentiebereik (2 Vrms output)

10 Hz — 31 kHz (+0, -0.25 dB)

Frequentiebereik, Analoog-Direct (2 Vrms output)

10 Hz — 48 kHz (+0, -0.25 dB)

THD+N (2 Vrms output)

-95 dB

S/N Ratio (2 Vrms output, IEC-A filter)

110 dB

VOORVERSTERKER + VERSTERKER (1 W OUTPUT)

MRX 1120 / MRX 720

-88 dB kanalen 1-5, -75 db back/height

MRX 520

-88 dB

 

SPEAKER IMPEDANCE

Compatible met 4 Ohm of hoger.

     

 

MAXIMALE CONTINUE OUTPUT (1% THD)

 

MRX 1120

MRX 720

MRX 520

Kanalen 1-5, twee kanalen bij 8 Ohm

140 W

140 W

100 W

Kanalen 1-5, twee kanalen bij 6 Ohm

170 W

170 W

130 W

Overige kanalen, twee kanalen bij 8 Ohm

60 W

60 W

n/a

Overige kanalen, twee kanalen bij 6 Ohm

75 W

75 W

n/a

 

STROOMVERBRUIK

 

MRX 1120

MRX 720

MRX 520

Gemiddeld verbruik

570 W

485 W

365 W

Stand-by

0.3 W

0.3 W

0.3 W

Stand-by IP Controle ingeschakeld

4.7 W

4.7 W

2.4 W

Stand-by HDMI Bypass ingeschakeld

8.2 W

8.2 W

5.8 W

 

AFMETINGEN

Hoogte

16.5 cm  

Breedte

43.9 cm

Diepte (exclusief stroomkabel)

37.5 cm

GEWICHT

MRX 1120

14.5 kg

MRX 720

14.0 kg

MRX 520

12.8 kg