Extremities

29-10-2003

4.8

Extremities (DVD)

Ternauwernood ontsnapt aan een verkrachter, wordt Marjorie (Farrah Fawcett) gekweld door het idee dat haar aanvaller (James Russo) weet waar zij woont. Zij doet wel aangifte bij de politie, maar die kan weinig uitrichten. Daardoor voelt Marjorie zich in haar eigen huis, waar zij samenwoont met Patricia (Alfre Woodard) en Terry (Diana Scarwid), niet echt meer veilig. Als Marjorie op een ochtend alleen thuis is, vraagt een vreemdeling of hij haar telefoon even kan gebruiken. Al gauw blijkt het dezelfde man te zijn die haar eerder heeft geprobeerd te verkrachten. Deze Joe vernedert Marjorie constant door fysieke en psychische bedreigingen. Als hij haar wederom probeert te verkrachten, weet Marjorie zich met een spuitbuis insectengif te bevrijden en Joe te overmeesteren. Vol angst en afkeer beraamt zij een plan om het recht in eigen hand te nemen. Als haar huisgenoten terugkomen treffen zij Marjorie vol woede en wraakgevoelens aan, niet wetende wat er precies is gebeurd. De scheidslijn tussen recht en wraak blijkt erg dun te zijn.

Extremities is oorspronkelijk een toneelstuk geschreven door William Mastrosimone. Hij heeft ook het script voor deze film geschreven. Regisseur Robert M. Young, onder andere ook bekend van de film One Trick Pony (1980) met Paul Simon, heeft met Extremities een beklemmende maar ook gewelddadige film gemaakt. Farrah Fawcet, die vooral bekend is geworden door haar rol in de televisieserie Charlies Angels, speelt in deze film een intense en zeer overtuigende rol. Niet voor niets heeft zij voor deze acteerprestatie een nominatie voor een Golden Globe gekregen. De film is erg goed gemaakt, alhoewel het einde wat teleurstelt. Het eerste deel van de film is zeer overtuigend en ook spannend van opbouw. Maar bij de verdere uitwerking van het plot, vanaf het moment dat de rollen tussen slachtoffer en aanvaller omgedraaid zijn kun je vraagtekens plaatsen bij de wijze waarop het slachtoffer haar aanvaller dan tegemoet treedt De grenzen van het geloofwaardige worden zwaar getreden en hieronder lijdt ook het niveau van het acteerwerk. Blijft overeind dat het acteerwerk van beide hoofdrolspelers Farrah Fawcett en James Russo als geheel in deze film bijzonder goed is.

Genre: Thriller
Jaar: 1986
Speelduur: 86 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: MGM
EAN: 8712626030621

Het oorspronkelijke beeldformaat van de film is 1.85:1, en zo staat ook anamorf op de DVD. Scherpte en detaillering van het beeld is zijn redelijk goed. Het kleurrijke beeld heeft voldoende contrast. Ook het zwartniveau is prima, resulterend in een goed diepzwart. In het beeld is constant filmgrain aanwezig, dat soms duidelijk zichtbaar is. Om de scherpte wat te accentueren is edge enhancement toegepast, zij het in lichte mate. Het beeld is niet geheel vrij van incidentele spetters als gevolg van vuil of krasjes. De begintitels staan licht in het beeld te wiebelen (telecine wobble). De film is verdeeld in het ondertussen bekende aantal van 16 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5 (enkelzijdig en enkellaags), waardoor geen laagwisseling tijdens de film. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een wat groot lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De originele Engelstalige mono soundtrack staat ook mono op de DVD. De soundtrack is een Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) soundtrack, waarbij het linker en rechterkanaal dezelfde informatie krijgt, waardoor het geluid mono is. Het is goed dat men op deze wijze een monotrack op DVD zet. Als men slechts één geluidsspoor zou gebruiken, zou het geluid alleen uit de centerspeaker komen. Met een DD2.0 track komt het geluid uit de, meestal kwalitatief betere, frontspeakers.
De film is voornamelijk dialoog georiënteerd, dus meestentijds ervaar je de monotrack niet als gemis. De spaarzame momenten dat er wel muziek wordt gebruikt, komt deze met een zeer beperkt frequentiebereik uit de speakers. De totale soundtrack klinkt wat iel, laag is nauwelijks aanwezig in de soundtrack. Subwoofer en surrounds hebben deze film vrijaf gekregen. De dialogen zijn verder goed te verstaan, maar klinken ietwat gematteerd door de beperkingen in het hoog.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Als enig extra kun je genieten van een bioscooptrailer (2:06 minuten), beeld is 1.33:1 (4x3) en ook nu DD2.0 mono geluid.

Extremities is een spannende, beklemmende en gewelddadige film over een vrouw die het heft in eigen hand neemt tegen diegene die geprobeerd heeft haar te verkrachten. De vrouw wordt gespeeld door Farrah Fawcett, die hiermee een zeer goede rol neerzet en hiervoor een Golden Globe nominatie kreeg.
De film is door FOX/MGM uitgebracht onder het budget label Big Deal. De beeldkwaliteit van deze uitgave is redelijk goed, het geluid is slechts mono maar desondanks acceptabel. Een bioscooptrailer is het enige extra op deze DVD.