Pavement

01-08-2004

6.6

Pavement (DVD)

Een verpleegster van middelbare leeftijd wordt in San Francisco dood in haar flat aangetroffen. Zij werd op beestachtige wijze met een onnoemlijk aantal spuiten vermoord,. De moordenaar name er duidelijk de tijd voor zonder zijn slachtoffer een greintje genade te tonen. Een politieteam onder leiding van inspecteur Buckley Clarke (Lauren Holly) begint het onderzoek. Maar er is nog iemand anders die interesse heeft in de zaak. De broer van het slachtoffer Sam Brown (Robert Patrick) is spoorzoeker in Alaska en voert zijn eigen onderzoek uit. Wanneer weer een slachtoffer wordt gevonden, komen Buckley en Sam met elkaar in contact. De politie weet nu met zekerheid dat ze een seriemoordenaar zoeken. Sam weet Buckley te verbazen met extra informatie, die hij uit achtergebleven sporen deduceert. Zoals het feit dat de dader mank loopt en klein van stuk is. De superieuren van Buckley zijn niet blij met de hulp die zij krijgt, maar het brengt haar toch een stapje verder. Dan valt een volgens slachtoffer, waarbij de kenmerken niet overeenkomen met die van een seriemoordenaar. Of Buckley en Sam het spoor naar de moordenaar kunnen vinden, zal afhangen van hun vermogen te observeren en te analyseren.

Pavement is een televisiefilm gemaakt voor het Amerikaanse commerciële televisiestation HBO (Home Box Office), een onderdeel van Warner. De film is gebaseerd op een verhaal van Charles Hardin Hansen, al wordt zijn naam niet op de aftiteling genoemd. HBO heeft in het algemeen voor haar producties ruime budgetten beschikbaar en dat toont zich dan ook in deze film. Alhoewel het een redelijk standaard politiedetective verhaal is, is het geheel door jonge Afrikaanse regisseur Darrell Roodt met zorg voor detail in beeld gebracht. Op goede momenten weet hij een schrikeffect en wat spanningsverhogende elementen of mysterieuze sfeer in te brengen. Beide hoofdrolspelers geven prima invulling aan hun rol. Robert Patrick, die hier de spoorzoeker speelt, is natuurlijk ook bekend door zijn rol als agent Doggett in de laatste twee seizoenen van The X-Files. Door zijn aanwezigheid en het feit dat de film toch enige mystiek heeft, krijg je een beetje het gevoel naar een aflevering van The X-Files te kijken. Deze televisiefilm heeft niet alleen een Afrikaanse regisseur, hij is ook geheel in Cape Town in Afrika opgenomen. Ondanks dat Pavement een politiedetective is met een redelijk standaard opgebouwd verhaal, bevat de film voldoende mysterie en spanning om 1½ uur kijkgenot te geven.

Genre: Detective, Thriller
Jaar: 2002
Speelduur: 91 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, En vele andere
EAN: 7321931252706

• Niets

De film is in breedbeeld opgenomen en staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op deze DVD. Zoals gezegd, HBO heeft ruime budgetten voor haar producties wat zich in het algemeen vertaalt in hoge kwaliteit. De kwaliteit laat zich in ieder geval in het beeld terugzien. De verschillende scènes zijn mooi en sfeervol in beeld gebracht, waar bij verschillende scènes gebruik is gemaakt van kleurfilters om de sfeer te benadrukken. De DVD transfer geeft dit alles prima weer, met goed verzadigde kleuren. Het beeld is goed contrastrijk en heeft een prima zwartniveau. Scherpte en detaillering van het beeld zijn beide redelijk goed, maar konden zeker beter. We hebben hier echter te maken met een interlaced beeld dat duidelijk afkomstig is van een NTSC video en dus de beperkingen (minder beeldlijnen) van NTSC met zich meedraagt. Dit is vooral merkbaar bij (snelle) bewegingen in het beeld. Beeldruis is minimaal waarneembaar. Verder is het beeld vrij van ongerechtigheden.
De film is verdeeld in 14 tracks. De film staat op een DVD-5 (enkellaags) dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) is duidelijk, maar staat te hoog onder in het beeld geplaatst.

Ook bij de soundtrack is de aandacht voor kwaliteit merkbaar. Ondanks dat dit een productie voor televisie is geweest, hebben we een zeer goed klinkende Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s) surroundtrack. Ook aanwezig zijn een Engelstalige en een nagesynchroniseerde Franstalige soundtrack in DD2.0 Surround (bitrate 192 kb/s). Voor de recensie is de DD5.1 beluisterd. De soundtrack geeft je een goed surroundgevoel. Nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. Maar de surrounds worden goed gebruikt voor enkele geluidseffecten, omgevingsgeluid en ruimtelijkheid van de muziek. Bij dit alles wordt het LFE kanaal ook frequent gebruikt voor een lekker diep laag. Kortom, een aangenaam klinkende surroundtrack. De dialogen, uit de centerspeakers, zijn altijd goed te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Op deze DVD staan geen extra’s.

Pavement is een politiedetective film, gemaakt voor het Amerikaanse commerciële televisiestation HBO. De film van de Afrikaanse regisseur Darrell Roodt is een redelijk standaard opgebouwd verhaal met voldoende mysterie en spanning om 1½ uur kijkgenot te geven. De hoofdrollen worden gespeeld door Robert Patrick en Lauren Holly. Patrick is een spoorzoeker uit Alaska die een politiedetective in San Francisco, gespeeld door Lauren Holly, helpt bij hun onderzoek naar een seriemoordenaar.
Deze uitgave van Warner heeft goede breedbeeld- en DD5.1 geluidskwaliteit. Extra’s heeft deze DVD niet.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.