Tune in Tomorrow

20-10-2004

4.1

Tune in Tomorrow (DVD)

Begin jaren ’50 is Martin Loader (Keanu Reeves) een opkomend nieuwsjournalist bij het lokale WXBU radiostation. Om de luistercijfers wat op te hogen heeft het radiostation de vermaarde schrijver Pedro Carmichael (Peter Falk) ingehuurd. Pedro moet de tegenvallende luistercijfers van de radiosoap ‘Kings of the Garden District’, dat als een hoorspel op de radio wordt uitgezonden, weer wat opkrikken. Met bekende soapingrediënten als huwelijk, overspel, intriges en incest heeft Pedro natuurlijk een instant succes. Martin ondertussen leert zijn tante Julia (Barbara Hershey) kennen. Gelukkig is Julia alleen via een vorig huwelijk zijn tante, want ondanks Martin voelt zich erg tot haar aangetrokken. Hij probeert dan ook van alles om haar aandacht te krijgen, maar niet direct succesvol. Wanneer Pedro ontdekt van de liefdesrelatie tussen zijn protégé Martin en zijn tante, gebruikt hij hen als ingrediënten in zijn soapverhaal.

Tune in Tomorrow van regisseur Jon Amiel (o.a. Sommersby, Entrapment en The Core) is gebaseerd op de roman ‘Aunt Julia and the Scriptwriter’ van Mario Vargas Llosa. William Boyd schreef het script voor de film. In potentie is dit een script voor een leuke komedie. Toch pakt dit niet echt goed uit de film. Belangrijkste probleem is feitelijk het spel van de hoofdrolspelers dat te weinig passie en te weinig overtuiging heeft. Het script is leuk gevonden en maakt de film toch de moeite waard. In de film volg je min of meer twee verhalen. Enerzijds het verhaal van de scriptschrijver Martin en zijn romantische escapades met tante Julia. Daarnaast is de soap, zoals die op de radio wordt uitgezonden, ook deels als soaponderdeel in de film gebracht. Apart is de begintitel van de film, die door de radionieuwslezer wordt voorgelezen, alsof je een aflevering van de radiosoap gaat krijgen. Leuk gevonden.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 1990
Speelduur: 103 min
  • Dolby Digital 2.0 - Pools
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Zweeds
Uitgever: MGM
EAN: 8717438132587

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en staat ook in deze verhouding amamorf op de DVD. Het kleurrijke beeld ziet er gemiddeld genomen prima uit. Kleuren zijn goed verzadigd en doen natuurlijk aan. Contrast van het beeld is goed. Het beeld oogt erg soft, waarbij zowel scherpte als detaillering redelijk zijn. De verwachtingen bij een recente film als deze liggen toch iets hoger. Het beeld heeft weinig last van artefacten. Aliassing is incidenteel te zien. Edge enhancement is niet zichtbaar, filmgrain is nauwelijks aanwezig.
De film is verdeeld in 17 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. De ondertiteling (wit) is duidelijk, met een mooi lettertype dat iets kleiner mag zijn. De ondertiteling staat netjes onder in het beeld.

De originele Dolby Stereo Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) op de DVD. Alhoewel de soundtrack niet surround geflaged is, loont het de moeite om de decoder om te schakelen naar DPL-II decodering. De nadruk van de soundtrack ligt verder op de voorkanalen. De film bestaat vooral uit dialoog, met leuke jaren ’50 muziek ter ondersteuning. De muziek heeft een goede stereospreiding met een beperkt surroundbeeld. De achterkanalen worden subtiel gebruikt voor de omgevingsgeluiden. Het laag is voldoende. Dialogen zijn goed te volgen en komen dankzij de DPL-II decodering uit de centerspeaker.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Deze DVD heeft geen extra’s. Ook deze DVD van MGM heeft alleen symbolen als menukeuzen.

Tune in Tomorrow is een komisch liefdesdrama van regisseur Jon Amiel, gebaseerd op de roman Aunt Julia and the scriptwriter. Keanu Reeves speelt de scriptschrijver die verliefd wordt op zijn aangetrouwde tante Julia, een rol van Barbara Hershey. De vermaarde scriptschrijver Pedro, gespeeld door Peter Falk, gebruikt hun liefdesperikelen voor zijn succesvolle radiosoap.
MGM heeft deze film uit 1990 als budget titel uitgebracht. Beeld- en geluidskwaliteit zijn beide redelijk goed. Extra’s heeft deze uitgave niet.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door MGM Home Entertainment.