Thin Lizzy - Greatest Hits

18-01-2006

6.5

Thin Lizzy - Greatest Hits (DVD)

De Ierse rockband Thin Lizzy heeft tijdens z’n bestaan 14 elpee’s uitgebracht. Daarvan zijn diverse nummers ook op single verschenen. 17 daarvan, plus 2 solosingles van bandleider Phil Lynott zijn samengevoegd op deze DVD Greatest Hits. Een titel die z’n naam eer aan doet: alle grote successen van Thin Lizzy staan op deze DVD. Via live-opnames, videoclips en TV optredens komen de songs voorbij.

• The Boys Are Back In Town (2:24)
• Don’t Believe A Word (2:18)
• Dancing In The Moonlight (3:26)
• Rosalie (Live) (4:15)
• Waiting For An Alibi (3:28)
• Do Anything You Want To (3:53)
• Sarah (3:24)
• Chinatown (4:55)
• Killer On The Loose (3:46)
• Thunder And Lightning (Live) (3:21)
• Bad Reputation (3:10)
• King’s Call (3:24)
• The Rocker (2:40)
• With Love (4:39)
• Dear Miss Lonely Hearts (4:11)
• That Woman (3:31)
• Johnny The Fox (3:31)
• Wild One (3:33)
• Whiskey In The Jar (3:46)

Thin Lizzy wordt in 1970 opgericht door de half Iers/Braziliaanse Phil Lynott. In 1973 breekt de band door met een rockversie van het Ierse volksliedje Whiskey In The Jar, waarmee de band ook te zien is bij Top of the Pops. De herkenbare soulvolle stem van zanger/bassist Phil Lynott en de bluesy rocksongs geeft de band een eigen plek in de rockscene. Door de jaren heen heeft Thin Lizzy ook singles uitgebracht en de meeste daarvan zijn hier verzameld op deze DVD. Het geeft een goed overzicht van de carrière van de band. Duidelijk is wel dat de artistieke hoogtijdagen in de beginperiode moeten worden gezocht. Naast 17 Thin Lizzy tracks staan er ook twee solonummers van Phil Lynott op. Samen met Mark Knopfler maakte hij King’s Call, een ode aan Elvis Presley en ook Dear Miss Lonely Hearts staat op de DVD. Als deze nummers op de DVD staan vraag ik me af waarom het duet met Gary Moore Out In The Fields niet op deze DVD staat. Dit nummer is zeker zo goed als de andere twee solonummers die wél op de DVD staan. De tracklist op het hoesje geeft aan dat er diverse live uitvoeringen op de DVD staan, maar dat is misleidend. Het zijn wel on-stage beelden, maar het geluid is afkomstig van studio-opnames. De enige echte live opnames zijn van Rosalie en Thunder And Lightning, waarvan de kwaliteit van Thunder… beneden alle niveau is. En de beelden van Rosalie zijn geplaybacked. Alleen de geluidstrack is origineel live (en afkomstig van de Live And Dangerous opnames).

Genre: Muziek
Regio: 0
Jaar: 2005
Speelduur: 68 min
Ondertiteling: Geen
Uitgever: Universal Music
EAN: 602498718049

Het beeldformaat van deze DVD is 1.33:1, een gebruikelijk formaat van dit soort releases. Het jongste beeldmateriaal is ruim 20 jaar oud en de kwaliteit is zeer beperkt. Whiskey In The Jar is de oudste opname en de enige in zwart/wit. Deze is afkomstig van een televisieoptreden in 1973 tijdens Top Of The Pops. De opnames daarna zijn nog op film gedraaid en zitten vol met spetters, kabels en andere onregelmatigheden. Daarnaast bevatten ze ook veel filmgrain. Er zijn ook video-opnames bij van eind jaren 70, begin jaren 80. Maar helaas is de kwaliteit daarvan niet veel beter. Weinig scherpte, een te laag of te hoog contrast en de kleurverzadiging is te hoog. De video van King’s Call bevat naast drop-outs ook nog behoorlijk veel edge-enhancement. Ook hebben de meeste video’s veel last van beeldruis. Veel van de videoclips zijn ‘opgeleukt’ met voor deze tijd erg oubollige video-effecten. De meest acceptabele opname is Sarah, de meest beroerde vertoning is Thunder And Lightning

De DVD bevat twee geluidstracks: een Dolby Digital 2.0 (256 Kb/s bitrate) en een Dolby Digital 5.1 track (448 Kb/s bitrate). De Dolby Digital 5.1 track is duidelijk de meerdere van de Dolby Digital 2.0 track. De 5.1 track is geremastered en heeft een goed stereobeeld met een mooie spreiding. Ook klinken deze opnames zeer helder. Het surroundkanaal wordt alleen maar gebruikt voor wat echo, waardoor het originele stereobeeld intact blijft. Wel wordt het LFE kanaal aangesproken, wat meer diepte geeft.
De Dolby Digital 2.0 track klinkt in vergelijking met het 5.1 spoor wat tam en heeft duidelijk minder dynamiek.
Twee nummers springen er in negatieve zin tussenuit. De televisieopnames van Whiskey In The Jar zijn in mono en de live-opname van Thunder And Lightning is dof, bevat nauwelijks laag en heeft zeer weinig spreiding in het stereo.

De DVD bevat geen extra’s. Wel is er een inlay met een introductie en een beknopte geschiedenis van de band, geschreven door Dave Shack.

Thin Lizzy – Greatest Hits bevat wat de titel belooft: een overzicht van de beste nummers van de Ierse rockband. Nummers als The Boys Are Back In Town, Don’t Believe A Word en Killer On The Loose zijn tijdloos. De geluidskwaliteit is prima, maar het beeld heeft de tand des tijds helaas niet doorstaan. Die kwaliteit is op z’n zachtst gezegd beroerd. Natuurlijk is het prettig om te weten dat het materiaal bewaard is gebleven en nu vereeuwigd is op deze DVD, maar het kijkgenot heeft toch zeker te leiden onder de matige beeldkwaliteit. Mensen die daar doorheen (kunnen) kijken halen met deze DVD een mooi overzicht van Thin Lizzy in huis.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Music.