Zorro - Seizoen 1

18-01-2006

6.7

Zorro - Seizoen 1 (DVD)

In 1820 keert Don Diego de la Vega (Guy Williams), zoon van Don Alejandro de la Vega (George J. Lewis) terug uit Spanje. Samen met zijn trouwe vriend en dienaar Bernardo (Gene Sheldon) is Don Diego op weg naar zijn geboortestreek in Californië. De reden van terugkeer is een verontrustende brief van zijn vader, waarin staat dat zijn geboorteplaats Pueblo de Los Angeles gebukt gaat onder het regime van de wrede kapitein Monastario (Britt Lomond).
Eenmaal aangekomen in zijn geboorteplaats, zijn Don Diego en Bernardo al snel getuige van de harde daden van kapitein Monastario en zijn dikke domme hulp sergeant Demetrio Lopez Garcia (Henry Calvin). Don Diego besluit om zich onopvallend te gaan gedragen en zich voor te doen als een snob die alleen maar geïnteresseerd is in boeken en muziek en zich niet interesseert in politiek of het degengevecht. En Bernardo, die niet kan praten, doet alsof hij doofstom is om zo menig geheim te kunnen afluisteren. Eenmaal thuis aangekomen op de haciënda, hoopt Don Alejandro in Don Diego een hulp in zijn strijd te hebben gevonden. Groot is dan ook zijn teleurstelling dat Don Diego het gevecht schuwt.
Maar niets is minder waar. In het geheim ontpopt Don Diego zich tot Zorro (Spaans voor vos), die gehuld in een gitzwarte outfit met masker samen met zijn eveneens zwarte en zeer snelle paard Tornado de strijd aanbindt tegen het onrecht. Don Diego wordt hierbij geholpen door Bernardo. Zijn schuilplaats is een verborgen grot onder de haciënda, die een uitgang heeft naar een geheime vallei.
Don Diego bindt als Zorro in het geheim de strijd aan tegen onrecht en kapitein Monastario, waarbij hij altijd een gekerfde Z als zijn brandmerk achterlaat.
Door zijn donkere mysterieuze outfit en het feit dat Zorro de manschappen van Monastario en Garcia altijd te slim af is, wordt Zorro al gauw de hoop van de onderdrukte bevolking en groeit de legende over zijn onoverwinnelijkheid.

De door Disney voor televisie geproduceerde serie Zorro was vanaf het eerste moment van uitzending in 1957 een groot succes. Het eerste seizoen bestond uit 39 afleveringen van elk ongeveer 25 minuten. In elke aflevering levert Don Diego als Zorro strijd tegen de onderdrukking van de inwoners van Los Angeles en weet keer op keer de dikke Garcia en zijn manschappen voor gek te zetten. Dit tot grote ergernis van de heersers in Californië.
De 39 afleveringen beslaan drie verhaallijnen. Alhoewel alle afleveringen als losse afleveringen te bekijken zijn, zit in de afleveringen ook een rode verhaallijn.
In de afleveringen 1 tot en met 13 staat de aankomst van Don Diego centraal en zijn strijd als Zorro tegen de wrede kapitein Monastario. Monastario laat iedereen die niet de hoge belasting wil betalen of zich tegen hem in het openbaar uitlaat, arresteren. Zo ook Don Torres, de buurman van Don Alejandro. Zorro strijd uiteraard voor zijn vrijlating. In de strijd tegen Monastario raakt Don Alejandro op een gegeven moment zwaar gewond en lijkt Zorro de strijd tegen Monastario te gaan verliezen.
In de afleveringen 14 tot en met 26 bindt Don Diego als Zorro de strijd aan met een nieuwe rechter in de streek, de Magistrado Carlos Galindo (Vinton Hayworth). Het blijkt dat de plannen van de Magistrado niet altijd even eervol zijn. Als Zorro een geknipte adelaarsveer vindt, komt hij langzaam achter de plannen van een samenzweringsbende. In de strijd tegen deze bende blijkt alles weer te draaien om macht en geld. Als de komst van een nieuwe kapitein wordt aangekondigd, lijkt de strijd tegen de bende zich ten goede te keren. Kapitein Juan Ortega (Anthony Caruso) staat te boek als rechtvaardig en eerlijk, maar niets blijkt minder waar. De strijd om gerechtigheid lijkt zich door Ortega alleen maar meer te verharden, waarbij deze uiteindelijk Zorro weet te vangen.
In de laatste afleveringen 27 tot en met 39 staat de strijd van Zorro tegen de mysterieuze The Eagle (Charles Korvin) en zijn bende centraal. Maar wie is die mysterieuze Adelaar tegen wie Zorro maar moeizaam strijd kan leveren. Zal het Zorro lukken om te ontdekken wie de achter de geheimzinnig Adelaar schuilt gaat om zo het tij tegen de onderdrukking te kunnen keren.

De Spaanse strijder tegen het kwaad Zorro is een bedenksel van de schrijver Johnston McCulley (1883-1958). Het eerste Zorro verhaal, genaamd “The Curse of Capistrano” verscheen in 1919 in All-Star Weekly. Meer dan 65 Zorro verhalen volgden en men schat in dat Zorro wereldwijd ruim 500 miljoen lezers kent, waarbij de verhalen in 26 talen zijn vertaald.
Eind jaren ’50 creëert Disney een televisieserie met de strijdende held in de hoofdrol. Het karakter Zorro / Don Diego wordt gespeeld door de onbekende acteur Guy Williams (1924-1989), die hiermee zeer succesvol was. Het succes van de serie zat in de relativerende humor die de afleveringen kenmerkte en de geweldige flair die acteur Guy Williams in het karakter Don Diego / Zorro legt. Het meest bekend van de serie is ongetwijfeld de begintune van iedere aflevering. Een kort liedje geschreven door George Burns en Norman Foster.
Van Zorro verscheen ook een tweede seizoen, waarna juridische problemen een einde maakte aan de serie. Zorro kende enkele jaren later een kleine opleving, maar ging door te hoge productiekosten ten onder. Na het overlijden van hoofdrolspeler Guy Willams mocht de serie zich weer in hernieuwde belangstelling verheugen. In 1992 besloot Disney de van origine in zwart/wit gefilmde serie te gaan inkleuren. Hierdoor raakte een nieuwe generatie kijkers ook geïnteresseerd in de belevenissen van Zorro.

Genre: TV
Jaar: 1957
Speelduur: 977 min
Verpakking: Amaray Duo Keepcase (3x)
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Fins, Frans, En vele andere
Uitgever: Buena Vista / Walt Disney
EAN: 8717418063412

Zorro is eind jaren ’50 oorspronkelijk in zwart / wit opgenomen op 35 mm filmmateriaal. De serie werd op televisie in 1.33:1 beeldformaat uitgezonden. Zoals hierboven als geschreven, in 1992 besloot Disney de serie in te kleuren, om zo een nieuwe generatie kijkers geïnteresseerd te krijgen in de belevenissen van Zorro. Bij deze inkleuring van het beeld heeft men wel het jaren ’50 karakter van de serie willen behouden en dus een daaraan aangepast kleurenpalet gebruikt. Tevens werden de filmbeeldjes onder handen genomen en weer geheel opgeknapt. Het is deze ingekleurde versie die op DVD staat.
De beeldkwaliteit van de serie is in het algemeen redelijk goed, zeker als je beseft dat de serie bijna 50 jaar oud is. De kleuren zien er goed verzadigd en redelijk helder uit. Scherpte en detaillering van het beeld is matig en ook wat afwisselend. Bij sommige afleveringen of scènes is het beeld zichtbaar minder gedetailleerd. Oorzaak ligt hier voornamelijk bij het bronmateriaal. Het zwartniveau is goed, maar het contrast is iets minder. Dit heeft tot gevolg dat in de donkere scènes het beeld zodanig dichtslibt dat details niet meer te onderscheiden zijn. Beschadigingen of andere ongerechtigheden duiken regelmatig op. Ook zie je vaak dat een beeldframe mist, door het verspringen van het beeld. Het beeld is interlaced en waarschijnlijk een overzetting vanaf een NTSC bron. Filmgrain is in mindere mate aanwezig, al hebben de openingstitels hier wel duidelijk last van. Edge enhancement is af en toe zeer duidelijk zichtbaar toegepast. Ondanks deze kritiekpunten is de beeldkwaliteit van deze televisieserie van bijna 50 jaar oud zeer acceptabel.
De 39 afleveringen zijn verspreid over zes DVD’s. Elke aflevering is een chapterstop, de afleveringen zelf zijn niet verder opgedeeld. De ondertiteling (wit) heeft een duidelijk lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

Het oorspronkelijke Engelstalige mono geluid van de serie is in Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) op de DVD gezet. Dit betekent dat beide frontspeakers een identiek signaal krijgen, waardoor het geluid uit het midden lijkt te komen. De kwaliteit van de soundtrack is prima. Geen spetter of kraakje is te horen. Alle stemmen zijn goed verstaanbaar. De begintune van de serie heeft een redelijk frequentiebereik resulterend in een redelijk warm geluid. Wel klinkt er een lichte vervorming in door. De dialogen zijn allemaal prima te volgen. Ook omgevingsgeluiden klinken goed en dragen bij aan de sfeer. Maar door het beperkte frequentiebereik klinkt het allemaal wat ‘plat’ en missen de actiescènes aan impact. Dat zijn zo de beperkingen als gevolg van de leeftijd. Met in achtneming van de leeftijd van de serie, is dit een prima klinkende mono soundtrack.

De breedbeeld menuschermen zijn geanimeerde plaatjes met achtergrondmuziek. De uitgave heeft geen extra’s.

De zes DVD’s zijn verpakt in drie dubbel DVD keepcases. Dit alles is voorzien van een kartonnen slipcase.

De uitgave van het eerste seizoen van de televisieserie Zorro roept nostalgische gevoelens op. Voor menigeen is de vertolking van Guy Williams van het karakter Zorro in deze door Walt Disney geproduceerde serie van eind jaren ’50 de beste. De legendarische gemaskerde held met zijn flitsende Z als overwinningsteken wordt door Guy Williams met flair en relativerende humor neergezet. De verhalen spelen zich af in de beginjaren van de 19e eeuw in Californië, waar Zorro strijd tegen de onderdrukking van de bevolking.
Het eerste seizoen bestaat uit 39 afleveringen van elk ongeveer 25 minuten. Dit alles is geplaatst op zes DVD’s, die verpakt zijn in drie dubbel DVD keepcases. De set is voorzien van een kartonnen slipcase.
De DVD bevat de ingekleurde versie, die Disney in 1992 heeft gemaakt. De beeldkwaliteit is redelijk goed, evenals het mono geluid. Extra’s heeft deze set verder niet. Een prachtige serie die door Buena Vista netjes op DVD is gezet. Een aanrader! Nu maar hopen dat het tweede seizoen ook snel op DVD wordt uitgebracht.