Trespassers

Wilbert Rietman
03-07-2007

3.1

Trespassers (DVD)

Als Tyler, niksnut en surfer, dé surfplek heeft gevonden in Mexico waarschuwt hij direct zijn broer Colin (Kaiwi Lyman). Colin verzamelt vier vrienden en tezamen vertrekken ze naar Mexico. Als ze in Mexico op de aangewezen plek zijn, treffen ze er niemand aan en is Tyler onbereikbaar. Wel worden de spullen van hem en zijn vrienden teruggevonden. Al gauw blijkt dat Colin en zijn surfmakkers niet alleen zijn. Dat wat hun lijkt te bedreigen, zijn namelijk kannibalen. Tyler had al kennisgemaakt met deze wezens. Is Colin hetzelfde lot toebedeeld?

Een surfzombiehorrorfilm is een genre dat je niet vaak tegenkomt. Toch is deze klassering van toepassing op Trespassers, een Amerikaans/Mexicaanse productie uit 2006. De film is een directe en slechte rip-off van klassiekers als Night of the Living Dead en The Hills Have Eyes, waarbij die laatste wel heel erg als inspiratiebron heeft gediend. Origineel is de prent dus geenszins te noemen. Ook het uiterlijk van de film draagt hieraan bij. Het ziet er allemaal te goedkoop en nep uit. Dit in combinatie met het lachwekkende verhaal, zorgt ervoor dat het geheel totaal niet eng is. Hiernaast is het acteerwerk van een wel heel erg amateuristisch niveau en weten de spelers totaal niet te overtuigen. Toch schijnt de verantwoordelijke regisseur Ian McCrudden een talent te zijn. Dit talent maakt hij dan voornamelijk waar in het theater als regisseur van diverse, goed ontvangen toneelstukken. Misschien dat McCrudden zich hier voornamelijk op moet gaan richten, want het regisseren van producties als Trespassers kan nooit goed zijn voor je C.V. Een dertien-in-het-dozijn horrorfilm die bedoeld is om stof te verzamelen in de videotheek, maar het misschien aardig zou kunnen doen tijdens een horrormarathon als tussendoortje. Het enige pluspunt van de film is het verhaal rondom de geschiedenis van de jakhalzen (de zombies) en het hoe en waarom van hun aanwezigheid daar in Punto Abre Ojos, Mexico.

Genre: Horror
Speelduur: 83 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504071997

• Also Available

De film wordt anamorf gepresenteerd aan de kijker in de verhouding 1.78:1 op deze DVD. Kwalitatief gezien is het beeld niet erg goed te noemen. Het vervelendste is wel dat het getoonde vrij onduidelijk is, tijdens de donkere scènes. En dit terwijl een groot gedeelte van de film zich in de nacht afspeelt. Verder heeft het beeld veel te lijden onder de aanwezige interlacing, die er verantwoordelijk voor is dat bewegingen wazig lijken. Ook zijn er compressiefouten aanwezig en is er blokvorming waar te nemen. De kleuren ogen nogal onnatuurlijk en lijkt er vaak een rode waas over de film heen te hangen. Dit kan ook een gevolg zijn van de slechte compressie. De grote hoeveelheid aanwezige filmgrain tenslotte zorgt ervoor dat de scherpte en detaillering niet geheel in orde is. Een slechte beeldkwaliteit voor een slechte film dus. De vertelling is verdeeld in 13 hoofdstukken. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat goed in het beeld geplaatst.

Volgens de cover zou deze horror voorzien zijn van een Dolby Digital 5.1 audiotrack. Echter, de werkelijkheid is dat de film een Dolby Digital 2.0 audiotrack (192 kbit/s) heeft meegekregen. Echt geweldig is deze track niet te noemen. Over het geheel genomen klinkt de prent zo zoals je mag verwachten van een low budget horrorfilm. Een echt dynamische track mag je niet verwachten. Het is zelfs zo dat het geluid zowel uit het linker- als uit het rechterkanaal even hard weergegeven wordt, wat een vreemd stereobeeld geeft. Ook is de track wat aan de schelle kant en lijkt het erop dat er beschadigingen te horen zijn in de vorm van gekraak. Al met al geen geluid wat je zou verwachten bij een recente horrorproductie.

Het menu bestaat uit een statisch scherm, anamorf weergegeven in de verhouding 1.78:1 met achtergrondmuziek in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s).

Trailer (2 min.)
De bioscooptrailer van de film. Dit is één van de zeldzame titels waarbij de trailer spannender is als de film zelf. Het beeld is in de verhouding 1.78:1 niet anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s).

Also Available
Een drietal trailers van andere films die op DVD worden uitgegeven door Paradiso.

Horrorfilms lijken tegenwoordig aan de lopende band geproduceerd te worden. Dat lang niet elke film een topper in zijn genre is, bewijst het hier besproken Trespassers, een film die van jatwerk aan elkaar hangt. Het verhaal kent slechts één hoogtepunt, maar de kans is groot dat de film dan allang is af gezet. Het geluid en zeker het beeld verdienen geen schoonheidsprijs. Zoals de film op DVD is uitgebracht, is van een kwaliteit die normaal wordt aangetroffen bij slecht geconserveerde horrors uit de jaren ’80. Voor de verstokte horrorfanaat misschien leuk om één keer te kijken, maar hij of zij doet er dan ook goed aan om Trespassers snel te vergeten.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Paradiso Home Entertainment.