Dirty Dancing (CE)

07-04-2008

4.5

Dirty Dancing (CE) (DVD)

In de zomer van 1963 gaat Frances ‘Baby’ Houseman (Jennifer Grey) met haar ouders en zus naar een vakantiekamp in het natuurpark Catskills. Baby’s vader (Jerry Orbach), die dokter is, heeft de eigenaar van het vakantiepark, Max Kellerman (Jake Weston), een keer gered na een hartinfarct. Baby vindt het vakantiekamp maar stoffig, verouderd en saai. Totdat ze de aantrekkelijke dansinstructeur Johnny Castle (Patrick Swayze) ziet. Ze volgt hem naar een huisje waar al het entertainmentpersoneel feest lijkt te vieren met een sensuele manier van dansen. Daar leert ze ook Johnny’s danspartner Penny (Cynthia Rhodes) kennen In het begin wil Johnny uiteraard niets weten van het rijkeluismeisje ‘Baby’. Johnny en Penny dansen om aan geld te komen. Als Penny een avond niet mee kan dansen, neemt Baby in het geheim haar plaats in. Johnny moet daarvoor in korte tijd Baby alle kneepjes van het merenguedansen leren. Het feit dat Baby haar liefde voor Johnny en de danslessen voor haar ouders geheim houdt, is vragen om moeilijkheden. Maar onder invloed van deze dans kan Baby zichzelf en haar liefde voor Johnny beter uiten en ontdekt hierdoor haar eigen krachten en talenten.

Dirty Dancing is zonder twijfel een van de meest bekende films uit de tweede helft van de jaren ’80. Geheel onverwachts groeide de film uit tot een wereldhit en werd het lage budget van $6 miljoen meer dan goed gemaakt. Alhoewel de film zich afspeelt in het begin van de jaren ’60 is het verhaal van de film tijdloos. Of het nu de jaren ’60 is of onze moderne 21e eeuw, puberende tieners die hun eigen identiteit ontdekken en zich afzetten tegen hun ouders blijf je houden. Daarnaast blijven muziek en dans een tijdloos fenomeen. Wat het dansen betreft schaart de film zich toch wel bij de meest succesvolle dansfilms. De jaren ’60 was de periode van de jongeren die zich afzetten tegen de gevestigde orde met provocerend gedrag onder andere met muziek en dans. De popmuziek van die tijd, met natuurlijk The Beatles en The Rolling Stones als meest bekende groepen, werd door menig ouder verguisd en door de tieners omarmd. Ook in de dans werd afgerekend met het stijve stijldansen en ontstonden meer uitdagende, meer expressieve dansen. In Dirty Dancing zijn dan de Latijnse dansen, als merengue en salsa. Nu is de titel natuurlijk wat vergezocht, echt ‘dirty’ wordt het namelijk nergens. Dirty Dancing is een luchtige en onderhoudende dansfilm. De ontwikkeling die hoofdpersonage ‘Baby Houseman’ doormaakt zal met name het vrouwelijke publiek kunnen boeien. Tevens blijkt dat verschil van afkomst geen belemmering behoeft te zijn om een gezamenlijk doel te bereiken. Een dergelijk thema blijft natuurlijk actueel en is in dit specifieke geval aardig uitgewerkt. Hoofdrolspelers Patrick Swayze en Jennifer Grey zetten beiden prima rollen neer. Patrick Swayze is professioneel danser, hetgeen in de film ook zeker te zien is. De rol van danser heeft Swayze later weer opgepakt in de film One Last Dance. Dirty Dancing kreeg een Oscar voor de song “I’ve Had The Time Of My Life”. Alhoewel Dirty Dancing een groot succes was, kwam een vervolg op de film pas na 17 jaar met Dirty Dancing: Havana Nights. Edoch zonder Swayze en Grey.

Video Film Express heeft Dirty Dancing nu opnieuw uitgebracht op DVD in de vorm van een Collector’s Edition uitgave. Wat deze uitgave meer biedt dan de eerdere single disc uitgave, kun je hieronder verder lezen. Onze recensie van de eerdere uitgave kun je hier nog eens teruglezen.

Genre: Drama, Muziekfilm
Jaar: 1987
Speelduur: 96 min
  • Dolby Digital 5.1 EX - Engels
  • DTS 6.1 ES - Engels
Uitgever: Video Film Express
EAN: 8713053011689

• Outtakes
  • Interviews
  • Photo Gallery
  • Muziekvideo's
  • Verwijderde, alternatieve en extended scènes
  • Originele screentests
  • Tribute to Jerry Orbach
  • Tribute to Emile Ardolino

Het filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.78:1, wat nagenoeg gelijk is aan het originele bioscoopformaat van 1.85:1. Het beeld is uiteraard anamorf op DVD gezet.
Van buitenlandse releases weten we dat vanwege de 20ste verjaardag van de film het beeld opgepoetst is en er een nieuwe transfer is gemaakt. Of deze transfer hier ook gebruikt is, is niet zeker. Vergelijken we deze nieuwe release met de eerdere DVD uitgave, dan vallen grote verschillen op. Ten eerste is het beeld nu kleurrijker met helder ogende kleuren en krachtige kleurverzadiging. Maar helaas is de kleurbalans niet goed. Het beeld oogt veel te rood. Bij de meeste scènes ziet het er redelijk goed uit, behalve dat het beeld er erg warm uitziet met sterk (rood)gebruinde huidtinten. Screenshot 3 en 4 geven hiervan een goede indruk. Bij screenshot 4 valt ook op dat de haardos van beide personen te roodbruin is. De overdreven rode tint valt bij bepaalde scènes erg sterk op. Dan ziet het beeld er niet natuurlijk uit. Vergelijk screenshot 2 eens met hetzelfde screenshot uit de bespreking van onze vorige release. De scherpte en mate van detaillering van het beeld is wel beter. Toch blijft ook deze nieuwe transfer momenten van softe beelden houden. Dit kan natuurlijk zo bedoeld zijn, maar is mogelijk ook het gevolg van het oppoetsen van het beeld. Het toepassen van ruisonderdrukkers en wegpoetsen van ongerechtigheden kan leiden tot vermindering van detail in het beeld. Dit kan verklaren waarom de film een wisselende indruk geeft qua scherpte en detaillering van het beeld. Het zwartniveau is matig, omdat het diepe zwart niet mooi diep zwart is, maar meer een bruingrijze kleur heeft. De donkere beelden ogen daardoor te flets met een matig contrast. Het beeld is niet helemaal vrij van ongerechtigheden, af en toe zit er nog een spettertje in het beeld. Filmgrain in het beeld is slechts minimaal, alleen bij enkele buitenscènes nog te zien. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is goed leesbaar en staat goed geplaatst onder in het beeld.

Op audio gebied heb je keuze uit drie soundtracks, te weten een Dolby Digital 5.1 EX surroundtrack (bitrate 448 kb/s), een DTS 6.1 ES surroundtrack (bitrate 768 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 stereotrack (bitrate 192 kb/s). We beperken ons in de bespreking tot de beide surroundtracks. Evenals bij de oude uitgave ligt ook nu de nadruk van de soundtrack op de voorste kanalen. Beide surroundtracks klinken redelijk goed, zeker als je de 20 jarige leeftijd van de film in het achterhoofd neemt. Vooral de muzikale passages klinken iets opener en meer ruimtelijk dan bij de voorgaande DVD release. De achterkanalen zijn niet erg actief, het blijft beperkt tot de ondersteuning van de voorste kanalen voor een ruimtelijk geluidsbeeld. Bij de filmgeluiden en de dialogen blijft het geluid beperkt tot de voorste kanalen. Door enige beperkingen in het hoog klinken de filmgeluiden en de dialogen een beetje gedateerd. Ondanks de aanwezigheid van het LFE kanaal, blijft de subwoofer inactief. Desalniettemin klinken beide surroundtrack goed, waarbij de DTS track door een iets meer ruimtelijk geluidsbeeld de voorkeur heeft.

Het breedbeeld menuscherm op de eerste DVD is een filmgerelateerde animatie met achtergrondmuziek, op de tweede DVD staat een statisch menuscherm. De film staat zonder extra’s op de eerste DVD, alle extra’s staan op de tweede DVD. Beide DVD’s beginnen met een reclametrailer voor de nieuwe theatermusical uitvoering van Dirty Dancing

DVD-2

Dirty Dancing with Patrick Swayze (12½ min)
Een recent opgenomen interview met Patrick Swayze waarin hij vertelt over zijn ervaringen tijdens de filmproductie en over de film zelf.

Tribute tot Jerry Orbach (6½ min)
Eerbetoon aan Jerry Orbach, die de vader van Baby in de film speelde. In het kort een overzicht van zijn werk en leven. Hij is in december 2004 op 69-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker overleden.

Deleted Scenes (12 min)
Niet gebruikte scènes, zonder toelichting over het waarom van schrappen.

Alternate Scenes (3 min)
Paar scènes die anders in de film zijn gekomen.

Extended Scenes (8 min)
Paar scènes die korter in de film zijn gekomen.

Outtakes (41 sec)
Maar mislukte opnamemomenten.

Original Screentests (6 min)
Een screentest waarin Swayze en Grey dansen en twee korte scènes waarin Jennifer Grey een test doet. Van deze twee scènes kun je ook de uiteindelijke filmscène bekijken.

Multi Angle Dance Sequence
Twee dansscènes die je met de Multi angle toets op je afstandsbediening vanuit verschillende hoeken kunt bekijken. Onder in beeld zie je de verschillende kijkhoeken en welke je geselecteerd hebt.

The Classic Story On Stage (5½ min)
Een korte promotionele featurette voor de theatermusical versie van Dirty Dancing.

Photo Gallery (2 min)
Een aardige collectie productiefoto’s, die automatisch wisselen.

Interviews (45 min)
Nieuw opgenomen interviews met Jennifer Grey, Kenny Ortega en Eleanor Bergstein.

Tribute to Emile Ardolino (13½ min)
Overzicht van het werk en leven van de in 1993 overleden regisseur van de film.

Music Video’s (12½ min)
Met de muziekvideo’s van She’s Like the Wind, Hungry Eyes en I’ve Had The Time Of My Live.

De keepcase is verpakt in een kartonnen slipcase met dezelfde opdruk als de cover.

Op de cover worden nog een paar extra’s vermeld die niet op deze uitgave voorkomen, te weten een Trivia Track en een audiocommentaartrack van Eleanor Bergstein.
Bij een Collector’s Edition liggen de verwachtingen ten aanzien van de extra’s natuurlijk nog wat hoger. Kijken we naar de buitenlandse 20th Anniversary uitgaven, dan missen we ook nog de tweede commentaartrack met choreograaf Kenny Ortega en anderen. En wederom is het Dirty Dancing Live Concert niet opgenomen, een extra dat op de Duitse DVD release wel terug te vinden is. Kortom, voor een echte Collector’s Editie missen we helaas enkele extra’s.

Dirty Dancing’ is een voorspelbare doch vermakelijke film met goede muziek en leuke dansscènes. Patrick Swayze en Jennifer Grey zijn prima gecast en zetten geloofwaardige karakters neer. Het verhaal speelt zich in de jaren ’60 af, waarbij een jong meisje geïmponeerd raakt van een aantrekkelijke dansleraar die haar de sensueel gedanste merenguedans leert.
VideoFilm/Express heeft ter gelegenheid van de 20ste verjaardag van de film en het feit dat van de film een theatermusical is gemaakt, de film opnieuw als een Collector’s Editie uitgegeven. We hebben gemengde gevoelens bij deze release, die op teveel fronten steken laat vallen. De kwaliteit van het beeld valt tegen, met een te rood ogend beeld. Het geluid en dan vooral de muziekscènes klinkt goed. Op de tweede DVD diverse extra’s, waarbij het ontbreken van de audiocommentaren erg jarmmer is.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Video Film Express.