House M.D. (Seizoen 4)

18-11-2008

8

House M.D. (Seizoen 4) (DVD)

De ziekenhuisserie House M.D. startte in het televisieseizoen 2004-2005 in Amerika. De serie was vanaf de start een succes en won het eerste seizoen een Emmy Award, waarbij hoofdrolspeler Hugh Laurie een Emmy Aware nominatie kreeg. Hugh Laurie speelt in de serie dokter Gregory House, een briljante arts gespecialiseerd in besmettelijke infectieziekten. In omgang is hij bot, cynisch en cru, met patiënten wil hij bij voorkeur niets van doen hebben. Ze liegen toch allemaal en de afstandelijkheid geeft hem de kans zich te concentreren op de kale feiten in zijn strijd tegen veelal vreemde ziekten. Gregory House heeft zo een heel directe en relativerende kijk op mensen en hun drijfveren. Bij zijn zoektocht naar medische oplossingen vind House zich gesteund door een team van drie jonge specialisten. Waar mogelijk en nodig zeikt hij ze af met vaak kwetsende opmerkingen. Juist om hen tot betere en scherpere diagnoses te motiveren, al werkt het vaak ook averechts.
De gekozen opzet was daarmee zeer verfrissend en niet alledaags. Maar na drie seizoenen deze formule beproefd te hebben werd het tijd voor een verandering. En die verandering is ingezet in het vierde seizoen van deze nog steeds succesvolle serie. De rode lijn door de zestien afleveringen van dit vierde seizoen is de zoektocht van House naar een nieuw team. Want zijn bekende team met neuroloog Dr. Eric Foreman (Omar Epps), de intensive care specialist Dr. Robert Chase (Jesse Spencer) en de immunologe Dr. Allison Cameron (Jennifer Morrison) is ontslagen. En dus moet House op zoek naar een nieuw team. En natuurlijk doet hij dit op een gewone manier. Nee, House is meester in het stangen van mensen en dan in het bijzonder zijn baas ‘chef de clinique’ Dr. Lisa Cuddy (Lisa Edelstein) en zijn beste vriend en collega de oncoloog Dr. James Wilson (Robert Sean Leonard), de kankerspecialist die hem altijd met raad en daad terzijde staat. De selectie van het nieuw team levert weer een boeiend seizoen House M.D. op met genoeg stof voor Gregory House om zijn cynische kijk op de mensen ten toon te spreiden en tegelijkertijd nog steeds mysterieuze gevallen op te lossen.
Het vierde seizoen van House M.D. bestaat uit zestien aflevering, die door Universal is uitgebracht in een 4- DVD set.

DVD -1
1. Alone
Dr. House moet zonder hulp van zijn vertrouwde team een diagnose stellen bij een vrouw die de instorting van een kantoorgebouw overleefde. In een schoonmaker vindt hij een dankbaar klankbord.

2. The Right Stuff
House geeft eindelijk toe om een nieuw team te selecteren. De potentiële kandidaten betrekt hij bij diagnose en behandeling van een astronaute.

3. 97 Seconds
Een man in een rolstoel leidt aan musculaire atrofie. House verdeelt de overgebleven tien kandidaten in twee teams waarin de diagnose inzet van een genadeloze tweestrijd wordt.

4. Guardian Angels
Zeven overgebleven kandidaten moeten een vrouw onderzoeken die met de doden kan praten. Ondertussen blijkt zijn oude team ook terug te zijn, alleen in andere functies. Foreman wordt aangesteld om op House te letten als zijn selectiewedstrijd dreigt levens te kosten.

DVD -2
5. Mirror, Mirror.
De kandidaten van House leren vooral zichzelf beter kennen als ze een man onderzoeken die het gedrag van mensen rondom hem imiteert.

6. Whatever It Takes
De CIA rekruteert House voor een geheim bijzonder geval. Niemand weet waar House gebleven is en Foreman neemt de kandidaten mee in de diagnose van een nieuwe patiënt.

7. Ugly
House en de kandidaten onderzoeken een tiener met een misvormd gezicht, die een hartaanval krijgt juist voor de plastisch chirurgische ingreep.

8. You Don’t Want to Know
De laatste vijf kandidaten moeten een goochelaar onderzoeken die bij een onderwater act onwel werd.

DVD -3
9. Games
House wordt onder druk gezet zijn keuze voor het nieuwe team te maken. Zijn laatste test: een ex-punk rocker die berucht is om zijn burgerlijke ongehoorzaamheid.

10. It’s a Wonderful Lie
Met zijn nieuwe team onderzoekt House een moeder met een versneld verlammingsproces. Volgens House is er iets dat de vrouw niet verteld.

11. Frozen
Op de Zuidpool wordt de dokter van het team aldaar ernstig ziek. Het weer staat geen reis toe, zodat House en zijn team alleen via een videoverbinding diagnose kunnen stellen, waarbij de patiënte zelf haar ingrepen moet uitvoeren.

12. Don’t Ever Change
Een pas bekeerde chassidische vrouw wordt tijdens haar bruiloft ernstig ziek. House woelt in haar vorige leven op zoek naar antwoorden.

DVD -4
13. No More Mr. Nice Guy
House en zijn team krijgen te maken met een immer opgewekte man die zelfs opgewekt blijft als hij ernstig ziek blijkt. House vermoedt dat de opgewektheid een ernstige aandoening verhuld.

14. Living The Dream
Realiteit en fictie lopen door elkaar als House ervan overtuigd is dat de hoofdrolspeler uit zijn favoriete ziekenhuissoapserie “Prescription Passion” zwaar ziek is.

15. House’s Head / 16. Wilson’s Heart
Het seizoen eindigt met een dubbele aflevering waarin House een zwaar busongeluk overleeft. Zijn vriendschap met Wilson wordt zwaar op de proef gesteld.

In basis blijft dit vierde seizoen natuurlijk de ziekenhuisserie waarin bijzondere medische gevallen worden onderzocht. Ook nu gaat House en de kandidaten voor zijn nieuwe team analytisch te werk gaan om de medische puzzel op te lossen. Elk medisch geval is uniek en wordt nooit direct tot het goede einde gebracht. De weg tot een juiste eindanalyse wordt met “vallen en opstaan” afgelegd.
Niet alleen de medische gevallen zijn uniek. De karakters zijn dat minstens net zo. Vooral de controversiële hoofdpersoon Dr. House, die gewapend met een wandelstok en een flesje pillen om de chronische pijn in zijn been te verzachten, geen enkele uitdaging uit de weg gaat. Gebleven zijn de karakters uit de voorgaande seizoenen. Nog steeds is hij bevriend met de oncoloog Dr. James Wilson (Robert Sean Leonard), de kankerspecialist. Maar steeds zet House de vriendschap, waarin hij de adviezen van Wilson nodig heeft, zwaar op de proef. Met alle gevolgen van dien. Hij leeft ook in constante strijd Dr. Lisa Cuddy (Lisa Edelstein), de ‘chef de clinique’. Met haar heeft House constante discussies over zijn onorthodoxe geneeswijzen. En zij dwingt House om een nieuw team te selecteren onder dwang anders gewoon als dokter tijdens het spreekuur patiënten te zien. Arghh…. Ondanks dat ze ontslagen zijn keren de drie jonge artsen neuroloog Dr. Eric Foreman (Omar Epps), de intensive care specialist Dr. Robert Chase (Jesse Spencer) en de immunologe Dr. Allison Cameron (Jennifer Morrison) weer terug. Ze zijn weliswaar in andere functies in het ziekenhuis werkzaam, maar worden gewild en ongewild betrokken bij House zijn afvalrace voor het selecteren van nieuwe kandidaten. En wie die nieuwe kandidaten worden, dat moet je zelf maar gaan bekijken in dit vierde seizoen van House.

Genre: TV
Speelduur: 672 min
Verpakking: Slimcase(s) in Slipcase
EAN: 5050582567953

• Audiocommentaar bij één aflevering
  • Anatomie van een scène
  • Een nieuw begin
  • House's Soap Prescription Passion
  • De speciale effecten van House
  • Pilotaflevering Life

De serie is op 35 mm film opgenomen. De serie is in Amerika uitgezonden in het 1.78:1 (16x9) breedbeeldformaat. De afleveringen staan in het 1.78:1 (16x9) breedbeeldformaat anamorf op de schijfjes. Het beeld van de serie ziet er gemiddeld genomen zeer goed uit. De uitgave heeft een helder en kleurrijk beeld, met goed verzadigde kleuren en evenzo goed contrast. De scherpte en detaillering van het beeld is ook erg goed. Filmgain is in lichte constant aanwezig. De zestien afleveringen van elke ongeveer 42 minuten zijn verspreid over vier DVD’s. Elke aflevering is onderverdeeld in tien chapterstops. De optionele Nederlandse ondertiteling heeft een goed lees baar klein lettertype en staat geheel onder in het beeld geplaatst.

Op DVD is de soundtrack naar keuze te beluisteren als een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s) of een Dolby Digital 2.0 stereotrack (bitrate 224 kb/s). De Dolby Digital 5.1 wordt standaard afgespeeld en klinkt ingehouden netjes. Geen spektakel, maar een rustig klinkende soundtrack met de nadruk op de voorste drie kanalen. De muziek en de omgevingsgeluiden komen uit de beide frontspeakers. De surrounds geven de muziek een licht gevoel van ruimtelijkheid. De dialogen komen voornamelijk via de centerspeaker. Het aanwezige laag in de muziek wordt door de hoofdspeakers weergegeven, het LFE blijft ongebruikt. De dialogen zijn allemaal goed te volgen.

De menuschermen zijn eenvoudige statische plaatjes zonder achtergrondgeluiden.

DVD-1

Meet The Writers (15 min)
Gesprek met een aantal schrijver van de veertien die de schrijfersstaf van de serie heeft.

House’s Soap Prescription Passion (7 min)
Een stukje van de soapserie waar House zo van geniet, met de hoofdrolspelers die hij in een van de afleveringen te behandelen krijgt.

DVD-2

The Visual Effects of House (15½ min)
Ook de serie House met al zijn medische wonderen kan niet zonder visuele effecten, waarmee de bijzonderheden in ons lichaam worden gevisualiseerd.

DVD-3

New Beginnings (26 min)
Featurette over de veranderingen van het team in dit seizoen.

DVD-4

My Favourite Episode So Far … (7 min)
Een aantal betrokkenen geeft aan welke aflevering hun voorkeur heeft. Ook met hoofdrolspeler Hugh Laurie.

Anatomy of a scene: The Bus Crash (6 min)
Een van de meest spectaculaire scènes uit dit seizoen nader toegelicht.

Audiocommentaar bij aflevering 15. House’s Head
Bedenker/producer David Shore en producer Katie Jacobs geven bij deze aflevering een gesproken toelichting.

Life – seizoen 1: Pilotaflevering (42 min)
De eerste aflevering van een nieuwe politieserie van de makers van House M.D.

De vier DVD’s zijn verpakt in twee slimeline keepcase en een stevig kartonnen slipcase.

In het vierde seizoen van de ziekenhuistelevisieserie House M.D. betekende een belangrijke ommezwaai in de rode draad van de serie. Nog steeds onderzoekt de controversiële en sarcastische Dr. Gregory House iedere aflevering weer een buitengewoon medisch geval om tot een goed einde te brengen. Maar ditmaal moet hij ook een nieuw team samenstellen, wat de rode draad is door dit seizoen heen. Uiteraard doet hij dit op zijn bijzondere confronterende wijze. De hoofdrol in deze serie wordt gespeeld door de Britse acteur Hugh Laurie. Universal Pictures heeft de 16 afleveringen van dit vierde seizoen uitgebracht in een 4-DVD set. Het beeld is 1.78:1 breedbeeld en van goede kwaliteit. De DD5.1 surroundtrack klinkt ook prima. De set heeft een aantal leuke en informatieve extra’s meegekregen.

De seizoenen van House M.D.:
- Seizoen 1 (2004/2005)
- Seizoen 2 (2005/2006)