Fido

Wilbert Rietman
28-12-2008

7

Fido (DVD)

Willard is een rustig pittoresk dorpje in de Verenigde Staten in een alternatief jaren ’50. Door een vreemde straling uit de ruimte zijn alle doden tot leven gekomen en veranderd in zombies. Dankzij een mooie uitvinding van een professor bij het bedrijf ZomCon zijn de ondoden getemd. Alom worden deze zombies ingezet als hulp bij het werk of in de huishouding, maar ook als huisdier. De familie Robinson heeft jaren geleefd zonder een huiszombie, voornamelijk veroorzaakt door een trauma van vader Bill (Dylan Baker). Door de komst van nieuwe buren ziet de vrouw des huizes Helen (Carrie-Ann Moss) zich bijna genoodzaakt ook een ondode in huis te nemen. Zoonlief Timmy (K’Sun Ray) ziet de komst van dit nieuwe huisdier in eerste instantie niet zitten. Toch kweken hij en Fido (de naam van de zombie, een rol van Billy Connolly) een soort van vriendschap. Helaas blijkt de halsband die Fido in bedwang moet houden niet altijd te werken, met alle gevolgen van dien…

De alweer uit 2006 stammende Canadese film Fido heeft in Nederland nooit een fatsoenlijke bioscooprelease gekend. De prent is onlangs direct, zonder al teveel bombarie, op DVD uitgebracht. Op zich is dit erg jammer. De prent is namelijk op vele fronten geslaagd en een kijktip voor een ieder die kan genieten van een humorvolle satire boordevol horrorelementen. Een goed script en uitstekend acteerwerk doen de rest bij deze productie.
Natuurlijk roept een prent als deze gelijk associaties op met vergelijkbare producties als Shaun of the Dead en Zombie Honeymoon. Beide titels vermengen net als Fido gruwelijke horror met andere elementen. Daar waar Shaun of the Dead een actievolle romzomkom met een Britse knipoog is geworden en Zombie Honeymoon een hartverscheurend liefdesverhaal met elementen gebaseerd op waargebeurde zaken, kent de hier besproken film een satirische onderlaag. Een zombiefilmregisseur die een subtiel stukje satire wist te verwerken in zijn films, is natuurlijk George A. Romero. Dat de makers van Fido groot respect voor deze man hebben, blijkt uit een aantal knipogen en citaten uit zijn Dead-films. Zij hebben echter de subtiliteit overboord gegooid en een duidelijkere laag aangebracht. Naast een zombiefilm is deze productie namelijk ook een parodie op familiefilms van Disney en een satire richting de Amerikanen in de jaren ’50 die vrolijk hun leventjes bleven lijden. Dit ondanks de dreiging van de koude oorlog en het eventuele vallen van een atoombom.
Makers van deze vertelling zijn regisseur en coschrijver Andrew Currie met naast hem scenaristen Robert Chomiak en Dennis Heaton. Currie begaf zich al eerder op het zombiepad met de korte film Night of the Living, die ook weer volgepropt zat met bewonderingen voor het werk van Romero. De heren hebben hun originele script goed weten te vertalen naar het witte doek. Hierbij hadden ze gigantische hulp van hun cast. Zo zien we onder andere Carrie-Anne Moss (The Matrix) als moeder Robinson, Dylan Baker (Dr. Curt Connors in de Spider-man-films) in de rol van vader Robinson en Billy Connolly (uit The Boondock Saints) als Fido zelf. Voor de rol van het belangrijke hoofdpersonage Timmy Robinson is de jonge K’Sun Ray gecast. De jongeman weet te overtuigen in zijn rol en we voorspellen hem een grootse toekomst.
Al deze elementen hebben ervoor gezorgd dat Fido een cultklassieker in de dop is en zeker is aan te raden voor de fans van zombiefilms. Deze moeten dan wel hun gevoel voor humor op de juiste plaats hebben.

Genre: Horror, Komedie/Humor
Speelduur: 88 min
EAN: 7321916028494

• verwijderde scenes
  • Storyboards
  • Bloopers
  • Achter de schermen
  • Filmclips
  • Make-Up
  • Art Galerij
  • Korte Documentaire

De prent staat in zijn originele bioscoopverhouding van 2.35:1 anamorf op de schijf. Het vertoonde oogt prima. De scherpte is uitstekend, maar had iets beter gekund. Filmgrain is in lichte mate aanwezig en ook is er minimaal edge enhancement toegepast. Sporadisch valt er een digitaal compressiefoutje waar te nemen. De felle kleuren ogen natuurlijk en geven het verhaal een typische jaren ’50 look mee. Sowieso heeft men door het camerawerk en de composities een duidelijke bijdrage hieraan geleverd. Het zwartniveau is goed voor elkaar. Een prima schadevrije transfer die meer dan volstaat voor een productie met dit karakter. Het aantal hoofdstukken dat Fido kent is 13. De optionele Nederlandse ondertiteling is zeer duidelijk leesbaar en staat op een perfecte hoogte in het beeld.

Voor het geluid is er één track aanwezig en wel een Dolby Digital 5.1 audiotrack (448 kbit/s) in de Engelse taal. Dit spoor is een fijne dynamische track geworden die de filmbeleving een beetje extra geeft. De dialogen komen netjes en goed te volgen uit de centerspeaker. De frontspeakers geven de overige filmgeluiden en de muzikale soundtrack weer. Hierbij worden ze ondersteund door de achterste kanalen. Door deze ondersteuning krijgt het geluid een mooie ruimtelijke spreiding. Het LFE kanaal doet hier en daar een duit in het zakje middels een goed gedoseerd laag. Wel is het zo dat de filmmuziek vaak te zacht doorkomt, maar ook op veel momenten weet te pieken. Een fraaie 5.1 track die precies datgene doet wat je van een track als deze mag verwachten.

De DVD start automatisch met een drietal door te skippen trailers. Het menuscherm is statisch en wordt weergegeven in de verhouding 1.78:1 met sfeervolle achtergrondmuziek in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s). De volgende extra’s (allen Nederlands ondertiteld) zijn hier toegankelijk:

Bioscooptrailer (1 ¾ min.)
De officiële trailer van de film. Qua sfeer sluit dit filmpje goed aan bij het eindproduct zelf. Het beeld is 2.35:1 anamorf en het geluid Dolby Digital 5.1 (448 kbit/s).

Make-up (3 min.)
Een korte feature waarin we acteur Billy Connolly in de make-up stoel omgetoverd zien worden in een zombie. Het beeld is 1.33:1 en het geluid Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s).

Art Galerij (3 ½ min.)
Achter elkaar zien we schetsen met ideeën voor de aankleding van de prent voorbijkomen. De schetsen worden afgewisseld met stills uit de film van het uiteindelijke resultaat. Het beeld is 1.33:1 en het geluid Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s).

Storyboards (4 ¼ min.)
Deze waardevolle featurette is een animatiefilmpje op basis van de storyboards met audiocommentaar. Eigenlijk is dit een samenvatting van Fido waarin ook ruimte is gelaten voor elementen die de uiteindelijke film niet hebben gehaald (zie screenshot 6). Het beeld is 1.33:1 en het geluid Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s).

Verwijderde Scènes (15 ½ min.)
Achter elkaar zien we een aantal scènes die het niet gehaald hebben om deel uit te maken van het eindresultaat. De stukjes zijn voorzien van audiocommentaar van regisseur Andrew Currie en producente Mary Anne Waterhouse. Het meeste van de beelden zagen we ook al terug bij de Storyboards. Het beeld is 1.78:1 niet anamorf en het geluid Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s).

Korte Documentaire (4 ¾ min.)
Een promotionele making of van Fido. In sneltreinvaart worden we getrakteerd op beelden van de set en interviews met de betrokkenen. Het beeld is 1.33:1 en het geluid Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s).

Achter de Schermen (6 ¼ min.)
Een stuk B-roll van de vertelling. Voornamelijk zien we beeldtests voorbijkomen van de lokaties met hier en daar een stukje van het filmen zelf. Het beeld is 1.33:1 en het geluid Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s).

Bloopers (2 min.)
Hier zien we een aantal stukjes film waarbij het misging. Voornamelijk gaat het om leden van de cast die in de lach schieten. Het beeld is 1.78:1 niet anamorf en het geluid Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s).

Filmclips (5 ½ min.)
Een nutteloze toevoeging die we eerder alleen terugzagen bij DVD’s uitgegeven door Dutch Filmworks. Waarom Warner deze “toevoeging” op deze DVD heeft geplaatst, is een raadsel. Het beeld is 1.33:1 en het geluid Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s).

Fido is een zombiefilm met een laagje satire en tegelijk een parodie op familiefilms met dieren in de hoofdrol. De prent heeft in Nederland nooit de bioscopen gehaald en wordt direct uitgebracht op DVD. Dit is eigenlijk best een kleine schande aangezien het resultaat een cultklassieker in de dop is en zeker een groter publiek verdiend. Wellicht dat de uitgave op DVD alsnog recht zal doen aan de vertelling. Op het gebied van beeld en geluid zit het wel snor bij deze productie en ook zijn er een aantal waardevolle extra’s terug te vinden. Zowel geschikt voor de echte horrorfanaten als de liefhebber van het iets diepgravende vermaak. Fido verdient meer aandacht dan het nu krijgt.