Living Hell

Wilbert Rietman
06-05-2009

2.6

Living Hell (DVD)

Al zijn hele leven is leraar Frank Sears (Johnathon Schaech) opgezadeld met twee littekens op de palmen van zijn hand. Deze littekens verwijzen naar een kluis op een verdieping van een militair complex. De verminkingen zijn het laatste “cadeautje” wat zijn moeder hem gaf, vlak voordat ze zelfmoord pleegde. Als Frank de kluis heeft weten te lokaliseren, blijkt dit de rustplaats te zijn van zijn vader. Maar er is meer. Zijn vader heeft een gruwelijk wezen meegenomen in zijn graf. Een waar monster dat zich voedt aan licht en energie, maar vooral aan mensen. Het leger probeert van alles om dit monster te vernietigen. Ze falen keer op keer. Frank probeert samen met specialiste Carrie Freeborn (Erica Leerhsen) een manier te vinden om het wezen te stoppen. Zijn overleden vader blijkt de sleutel te zijn.

Zoals een hoop films kent ook Living Hell (ook bekend als Organizm) een tagline om de prent aan te prijzen. “Some Things Shouldn’t Be Disturbed” prijkt trots op de hoes van deze productie. Deze promotiezin is zowel van toepassing op het monster in de film, als op de inhoud van het DVD-doosje. Alles, maar dan ook werkelijk waar alles, van deze titel ademt een B-sfeer uit van het slechtste soort. Het verhaal an sich is al duizend keer verteld, met name in monstermovies uit de jaren ´50, maar dan beter. De effecten zijn zeer knullig en het acteerwerk erbarmelijk.
In slechts 29 dagen werd Living Hell geschoten. Wat men heeft willen te bereiken hiermee is onduidelijk. Het kan dienst doen als ode aan bekendere films uit dit genre en dan met name uit de jaren ´50. Toen heerste de Koude Oorlog immers nog. De angst voor een nucleaire oorlog in combinatie met een monster, diende als inspiratie voor vele filmmakers. Anno nu verliest een soortgelijke productie echter al zijn venijn. Als dan ook nog een keer de effecten achterhaald overkomen voor deze tijd, dan wordt het moeilijk om de complete speelduur uit te zitten.
Regisseur van dienste is Richard Jefferies. Als scriptschrijver is deze man in zijn nog korte carrière goed bezig. Zo vloeiden er al successen als Cold Creek Manor en 13 Going On 30 uit zijn pen. In de toekomst is zijn naam zelfs verbonden als schrijver aan Tron 2.0. Het regisseren kan hij echter beter aan anderen overlaten. Het verhaal kent een te laag tempo en ook de toevalligheden en onwaarschijnlijkheden stapelen zich op. In de hoofdrollen zien we Johnathon Schaech en Erica Leerhsen terug. Dit duo kennen we voornamelijk van een heleboel horrorfilms die niet echt bij zijn gebleven. Allebei hebben ze echter één aansprekende titel op hun naam staan. Voor Schaech is dat Arrested Development en voor Leerhsen is dat de remake van The Texas Chainsaw Massacre. Echter zijn ze alle twee, en dit geldt ook voor de rest van de cast, absoluut niet op dreef. Hun bordkartonnen personages roepen door hun vertolkingen meer irritatie dan medeleven op. Wellicht dat we op het gebied van dit soort films te veel verwend zijn, maar Living Hell is vooral een afrader die snel vergeten mag worden.

Genre: Actie, Horror, Science fiction
Speelduur: 88 min
Verpakking: FlexBox Keep Case
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504073397

• Also Available

De prent staat in zijn originele bioscoopverhouding van 2.35:1 anamorf op de disc. Het vertoonde oogt een beetje als dat van een betere televisieproductie. De kleuren spetteren niet van het scherm, het geheel oogt namelijk een beetje flets. Sowieso bevat de prent veel duistere momenten. Niet alles is dan even goed zichtbaar. Ook valt er een redelijke hoeveelheid filmgrain en in mindere mate edge enhancement waar te nemen. De eerder genoemde special effects ademen een laag budget uit. De scherpte valt hier en daar nogal tegen, waardoor het beeld nogal soft overkomt. Zaken als contrast, schaduwdetail en zwartniveau verdienen een krappe voldoende. Niet echt een superbeeld, maar het geheel verdient net een voldoende. De optionele Nederlandstalige ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld geplaatst. Living Hell is verdeeld in 12 hoofdstukken.

Het geluid bestaat uit een Engelstalige Dolby Digital 5.1 track (384 kbit/s). Voor een film van dit kaliber valt het geluid 100 procent mee. Wel werkt de muzikale soundtrack van Terence Jay (die overigens ook een rol heeft in de film) vaak op de zenuwen. De songs die uitgekozen zijn voor Living Hell, met name tijdens de aftiteling, lijken ook niet echt uitgekozen om het kijkplezier te verhogen. Nadruk van de track ligt voornamelijk op de voorste kanalen. De dialogen komen netjes en goed verstaanbaar uit de centerspeaker. De overige filmgeluiden en de muziek komen goed weergegeven uit de frontspeakers. De achterste kanalen worden hierbij fraai gebruikt als ondersteuning van het geheel. Tijdens de actievolle scènes met explosies doet het LFE kanaal ook een duit in het zakje met een goed gedoseerd laag. Op de muzikale dieptepunten na een prima klinkende track die dan ook een voldoende verdient.

Het menu bestaat uit een statisch scherm in de verhouding 1.78:1 anamorf met op de achtergrond muziek in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s). Het volgende extraatje is terug te vinden op de schijf:

Trailer (2 min.)
Het aankondigingsfilmpje van de prent. De beeldverhouding is 1.78:1 niet anamorf en het geluid Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s).

Also Available
Een extra menu waar de keuze bestaat om van drie andere films de trailer te bekijken.

Zo af en toe verschijnt er een prent die niets toevoegt aan de filmkunst in het algemeen. Living Hell is er zo´n eentje. Werkelijk niets lijkt te kloppen aan de film. Waarschijnlijk hebben de makers het idee gehad een ode te maken aan monsterrampenfilms ten tijde van de Koude Oorlog in de jaren ´50. Dit idee is echter totaal achterhaald en ook nog eens onorigineel aangepakt. Als dan ook nog de effecten er beroerd uitzien en het acteerwerk niet om over naar huis te schrijven is, is het resultaat gewoon een hele slechte film. De kwaliteit van het beeld laat nogal te wensen over. Het geluid is, ondanks de muziek, dik in orde. Enige interessante extra´s ontbreken. Een afrader en afknapper, meer kan er niet over gezegd worden.