Chicago

29-07-2010

7.5

Chicago (Blu-ray)

Roxie Hart (Renée Zellweger) is getrouwd met Amos (John C. Reilly) en wil niets liever dan een groot jazz-zangeres worden. Haar grote voorbeeld is Velma Kelly (Catherine Zeta-Jones) die samen met haar zus een enorme hit heeft in het plaatselijke jazzpaleis. De twee ontmoeten elkaar in de gevangenis waar ze wachten op hun rechtszaak wegens moord. Roxie heeft haar minnaar Fred (Dominic West) vermoord, omdat hij haar iets had beloofd wat hij niet waar kon maken. Velma heeft haar man en zus omgebracht, die samen een affaire hadden. Voor de rechtszaak is het voor hen beiden van groot belang een goed verhaal te hebben, zodat de jury op hun hand zal zijn. Behulpzaam hierbij is advocaat Billy Flynn (Richard Gere) die voor een goed bedrag en met een enorme flair en gevoel voor drama de dames bijstaat. De populariteit van vooral Roxie wordt steeds groter, tot de rijke erfgename Kitty Baxter wordt gearresteerd voor een driedubbele moord. Roxie moet nu alle registers opentrekken om haar kansen op een goede afloop van haar proces en haar populariteit gaaf te houden.

Chigago of Play Ball is oorspronkelijk een toneelstuk geschreven door Maurine Dallas Watkins in 1926. Het verhaal is gebaseerd op de waargebeurde rechtszaken wegens moord in 1924 van Beulah Annan en Belva Gaertner. Watkins was reporter van de Chigago Tribunes en deed verslag van deze rechtszaken. Later heeft ze haar eigen ervaringen tijdens dit proces gebruikt bij het schrijven van haar toneelstuk. In 1927 werd er een stomme film van gemaakt door Cecil B. DeMille en in 1942 een komedie met Ginger Rogers onder de naam Roxie Hart. Pas in 1975 bewerkte de bekende Bob Fosse het toneelstuk tot een musical, die zeer succesvol was. In 1996 is de Broadwaymusical opnieuw geproduceerd en werd toen een nog groter succes dan het origineel van 1975. Waarschijnlijk was dat succes de aanleiding voor onder andere producer Martin Richards en regisseur en choreograaf Rob Marshall om er een musicalfilm van te maken. Het script is gebaseerd op het boek van Bob Fosse, dat gebruikt is voor de Broadway musicalversie, en bewerkt door Bill Condon, die bijvoorbeeld ook het script schreef voor de musicalfilm Dreamgirls. Marshall had al veel ervaring op het gebied van muziek- en musicalfilms. Hij regisseerde onder andere de populaire musical Annie uit 1999 en de beeldschone film Memoirs of a Geisha.
Met de klinkende namen Zellweger (Bridget Jones Diary), Reilly (The Aviator), Zeta-Jones (Mask of Zorro), Gere (Hachi) en Queen Latifah (Hairspray) hoef je het eigenlijk al niet meer te hebben over de kwaliteit van het acteren. Die is uitmuntend. Wat leuk is om te zien zijn de dans- en zangprestaties van de acteurs. Zeta-Jones en Queen Latifah hebben hun sporen op dit front al ruimschoots verdiend. Voor Zellweger was het een nieuwe ervaring. Sterker nog, voor de opnames van deze film had zij nog geen enkele dans- of zangtraining gehad. Ze doet het met veel overtuiging en recht uit het hart. Gere heeft speciaal voor deze film een 3 maanden lange tapdanscursus gevolgd en het moet gezegd: met een prima resultaat. Iedereen in de film danst en zingt zelf en het is een lust voor oog en oor. Het verhaal bezit een zekere absurditeit. De vrouwen staan terecht voor moord, maar waar het voornamelijk op neer komt is dat ze voor de jury in een zo positief en onschuldig daglicht moeten komen te staan als maar mogelijk is. Dus worden er allerlei verhalen de wereld in geholpen om het beeld van de dames bij te schaven. Met behulp natuurlijk van verschillende omkooppraktijken waar vooral de directrice van de gevangenis Matron Mama Morton (Queen Latifah) erg goed in is. En zo wordt de Amerikaanse rechtsgang eigenlijk ook nogal belachelijk gemaakt. Het heeft niet zo veel meer te maken met rechtvaardigheid als wel met wie het beste verhaal op de meest geloofwaardige manier over kan brengen. Met de waarheid heeft dit al lang niets meer te maken. Maar in Chigago doen ze dat met flair. Met de prachtig strakke jazznummers, de swingende choreografie en de bij vlagen diep emotionele teksten is deze film een genot om te zien en te beleven. Leuk om te vermelden is dat de acteur Taye Diggs, die de rol van bandleider vervult, ook speelde in de Broadwayversie van 1996. Diggs speelde al eerder samen met Queen Latifah in de muziekfilm Brown Sugar. De rol van Billy Flynn werd eerst overigens aangeboden aan John Travolta, die ervoor bedankte, net als voor de rollen in Pretty Woman en An Officer and a Gentleman. Zijn weigering leidde bij alle drie de films tot het aanbod aan Richard Gere, die wel toehapte. Het zal Gere geen windeieren hebben gelegd en Travolta misschien tot enig nadenken hebben gestemd dat hij voor drie kaskrakers bedankte, waarna Gere met de eer ging strijken. Al met al is Chigago een heerlijke film voor liefhebbers van musicals en jazz.

Genre: Drama, Muziekfilm
Jaar: 2002
Speelduur: 113 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
Uitgever: E1 Entertainment
EAN: 8713045222659

Chicago staat in een beeldformaat van 1.78:1 op deze Blu-ray Disc uitgave, wat slechts licht afwijkt van het originele 1.85:1 formaat. Deze film staat op een 25 GB enkellaags disc, waarvan ruim 22 GB is gebruikt. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-2 video codering.

Deze transfer hinkt een beetje op twee gedachten. Bij vlagen ziet de film er prachtig en kleurrijk uit, op andere momenten is het wat flets, met een matig zwartniveau. De zang- en dansscènes hebben weer wel een uitstekende diepte in het zwart. Een bijna constante factor is filmgrain. Dat geeft het geheel een filmische indruk, maar zorgt er ook voor dat het detail en de scherpte wat achterblijven. Op momenten dat filmgrain minder aanwezig is, zie je ook direct veel meer detail en ziet het beeld er ook haarscherp uit. De scène dat Amos op bezoek gaat bij advocaat Billy Flynn laat zien dat het er erg mooi uit kan zien. Het gebruik van bepaald filmmateriaal en de daarbij behorende filmgrain zal vast een bewuste keuze van de makers zijn geweest, maar het zorgt er wel voor dat de kwaliteit van het beeld wat inconsequent is. Een storende factor in het geheel is ook de vertaling van de liedjes. De vertaler heeft z'n best gedaan om er een poëtisch geheel van te maken, maar het komt zelden of nooit overeen met de oorspronkelijke tekst, wat nogal voor verwarring zorgt.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Een musical vraagt natuurlijk om goed geluid en daarin worden we bij deze uitgave niet teleurgesteld. Het geluid van deze Blu-ray Disc is namelijk dik in orde. Dat komt voor rekening van een DTS-HD Master Audio 5.1 track (24bit/48kHz), waarbij de liedjes uitstekend uit de verf komen. Ze klinken mooi gedetailleerd en ruimtelijk. De zang is goed te volgen en de koortjes staan mooi breed in de mix. De muziek krijgt ook veel diepte door het stevige laag, dat strak ten gehore wordt gebracht vanuit het LFE-kanaal. Ook als er geen liedjes zijn blijft het geluid overeind staan. De surroundkanalen blijven veelvuldig actief met atmosfeergeluiden en filmmuziek. Dialogen komen bijna in z'n geheel uit het centerkanaal en zijn uitstekend te volgen. Het is ook niet voor niets dat het geluid een Oscar heeft gewonnen en deze Blu-ray Disc doet haar eer aan.

Na het opstarten komen er een aantal trailers van E1 Entertainment uitgaves voorbij, waarna de film automatisch begint. Er staan geen extra's op deze disc, in tegenstelling tot een aantal buitenlandse uitgaven.

Roxie Hart wil dolgraag een bekende jazz-zangeres worden. Helaas komt ze in de gevangenis terecht wegens moord en ontmoet daar haar idool Velma Kelly. Samen moeten ze de jury zien te overtuigen van hun onschuld en er breekt tussen de dames een waar gevecht uit om de populariteit van “het volk”.
Chigago is een prachtige musicalfilm gebaseerd op een waargebeurd verhaal en een must voor elke musical- en jazzliefhebber. Deze Blu-ray Disc heeft een nogal wisselend karakter wat beeld betreft. Bij vlagen ziet het er heel erg mooi uit, maar er zijn ook scènes die een fletse, korrelige en grauwe indruk maken. Het geluid is van een uitstekende kwaliteit, waarbij de liedjes vol power door de ruimte schallen. Voor extra's zul je uit moeten wijken naar een buitenlands exemplaar, want de Nederlandse uitgave heeft ze niet.