Contender, The (CE)

08-04-2002

7.8

Contender, The (CE) (DVD)

De Amerikaanse president (Jeff Bridges) heeft senator Laine Hanson (Joan Allen) gekozen om de onlangs overleden vice-president op te volgen. Niet iedereen is echter blij met die keuze. Terwijl de president probeert haar benoeming rond te krijgen, bedenken enkele politieke kopstukken onder leiding van de doortrapte senator Runyon (Gary Oldman) een plan om de reputatie van Hanson om zeep te helpen...

The Contender vertelt het fictieve verhaal over de benoeming van de eerste vrouwelijke Amerikaanse vice-president. Daarbij wordt diep ingegaan op de machtsverhoudingen in het Amerikaanse politieke en justitiële stelsel, met als gevolg dat sommige zaken voor de politieke leek moeilijk te volgen zijn. Daar staat dan wel tegenover dat de plotwendingen redelijk voorspelbaar zijn, waardoor het traag verlopende verhaal niet echt kan verrassen. Het uitstekende acteerwerk maakt echter veel goed, maar met een cast die voor een groot deel bestaat uit gerespecteerde acteurs en actrices is dit eigenlijk vanzelfsprekend. Positieve uitspringers op acteergebied zijn Joan Allen en Jeff Bridges, die beiden terecht een Oscar-nominatie voor hun rol in de wacht wisten te slepen. Het overtuigende spel van beiden weet de film een zekere meerwaarde te geven, waardoor The Contender de liefhebber van zwaar politiek getinte speelfilms zeker zal kunnen bekoren.

Genre: Thriller
Jaar: 2000
Speelduur: 120 min
Verpakking: Duo Keep Case
EAN: 8715664005316

• Fotogalerie
  • Featurette (4 min.)
  • Biografieen
  • Vital Scenes (6 min.)
  • Interviews (21 min.)
  • B-Roll (20 min.)

Bij de overgang naar DVD heeft men The Contender een uiterst acceptabele anamorfe transfer gegeven, die een verhouding van 1.78:1 heeft. Te beginnen met de scherpte: deze is redelijk goed, afgezien van een aantal (waarschijnlijk bewust) softe opnames. De weergave heeft een prima contrast en helderheid, en een solide zwartniveau. Verder ogen de kleuren erg natuurlijk, met een goede verzadiging. The Contender is een recente film, wat zich uit in het slechts sporadisch opduiken van enkele kleine beschadigingen en vuiltjes. Kleine minpuntjes van de transfer zijn de lichte edge enhancement en het opduiken van een klein aantal gevallen van aliasing. Compressieartefacten ontbreken daarentegen. Ook de duidelijke ondertiteling en de redelijk goed geplaatste laagovergang (na ongeveer 63 minuten) geven weinig reden tot klagen.

Op geluidsgebied vinden we zowel een Dolby Digital 2.0-track als een Dolby Digital 5.1-spoor, beiden in de Engelse taal. Voor de recensie is laatstgenoemde beluisterd. Deze DD 5.1-mix (448kb/s) klinkt zonder meer erg goed, met een goed gedefinieerd laag en strak hoog. De nadruk van het geluid ligt overduidelijk op de voorkanalen, de surrounds worden namelijk slechts subtiel gebruikt voor onder meer omgevingsgeluiden en enkele minimale effecten. Ook het LFE-kanaal hoeft bijzonder weinig werk te verzetten, maar gezien het type film ligt dit geheel in de lijn der verwachting. Aan de voorkant van het geluidsbeeld verzorgt het centerkanaal zoals gebruikelijk de dialogen. Dit gebeurt zonder problemen en de dialogen zijn dan ook altijd perfect verstaanbaar. Dat is maar goed ook, want The Contender is een film waarin ontzettend veel gesproken wordt. Al met al dus een geluidsspoor dat vanwege de weinig agressieve opzet duidelijk geen demonstratiemateriaal is, maar toch perfect bij deze dialooggeoriënteerde film past.

De hier besproken Collector’s Edition van The Contender bevat twee DVD’s, met op de eerste enkel en alleen de film en op het tweede schijfje de extra’s. Vermeldenswaardig is het feit dat alle extra’s Nederlands ondertiteld zijn.

De eerste toevoeging draagt de naam “Vital Scenes”. Hier kunnen vier belangrijke scènes uit de film bekeken worden, die een gemeten beeldverhouding van 1.58:1 (niet anamorf) en DD 2.0-geluid hebben. Het mogen dan misschien vier “vitale” fragmenten zijn, het gaat een beetje ver om hier nogmaals schijfruimte aan te besteden (vooral aangezien de scènes een inferieure beeld- en geluidskwaliteit hebben ten opzichte van de eigenlijke film). Nutteloze schijfvulling? Ja. Boeiende extra? Nee.

De optie “Interviews & Biographies” biedt als eerste de toegang tot korte opgedeelde gesprekken met cast en crew (waaronder zeven acteurs en schrijver/regisseur Rod Lurie). In totaal is de gesprekstof, met onderwerpen als het script en de personages, goed voor zo’n 21 minuten aan beeldmateriaal (1.33:1, DD 2.0). Ten tweede kunnen hier beknopte Nederlandstalige (!) biografieën van de betreffende personen gelezen worden.

Daarna toont de “B-Roll” (1.33:1, DD 2.0) zoals gebruikelijk een kijkje over de schouder bij de opnames van verschillende scènes. Voornamelijk door het gebrek aan elke vorm van commentaar is deze eentonige toevoeging niet bijzonder informatief. Waarschijnlijk zullen veel kijkers deze extra na vijf van de twintig minuten wel voor gezien houden.

Ook de featurette is door zijn promotionele toontje en korte duur van slechts 4 minuten nauwelijks het bekijken waard.

Om het rijtje af te ronden vinden we een fotogalerie met slechts negen foto’s, een bioscooptrailer van The Contender (1.66:1, DD 2.0) en trailers van The Watcher, Rules of Engagement, Vidocq, Just Visiting en Antitrust.

Conclusie: ondanks dat het lijstje extra’s er op papier prima uitziet, is de werkelijkheid nogal teleurstellend. De aanwezige toevoegingen zijn namelijk niet bijzonder interessant, terwijl waardevolle extra’s als een commentaartrack, verwijderde scènes en een goede making-of ontbreken.

The Contender is een tamelijk trage politiek thriller, die eigenlijk nooit echt spannend wordt. Maar onderhoudend is de film wel, mede door het uitstekende acteerwerk. De film staat met prima beeld en geluid op één van de twee aanwezige DVD’s. Het tweede schijfje is geheel gewijd aan de extra’s, maar degenen die een DVD propvol extra’s verwachten zullen bedrogen uitkomen. Veel verder dan de standaard promotionele toevoegingen komt deze DVD-uitgave namelijk niet. Het predikaat Collector’s Edition is mijns inziens dan ook wat overdreven. Desalniettemin een aardige DVD voor liefhebbers van het genre.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.